این آدامس انتقال کرونا به بقیه را از بین می برد!

نوع جدیدی از آدامس ساخته شده که با به دام انداختن ۹۵ درصد ویروس کرونا و خنثی کردن آن در بزاق فرد، قابلیت انتقال آن به دیگران را از بین می‌برد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ به نقل از دیلی میل، گروهی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا آدامس را با نوعی پروتئین گیاهی ترکیب کردند و متوجه شدند ترکیب حاصل ویروس SARS-CoV-۲ را به دام می‌اندازد.

مهر نوشت؛ پروتئینی که به نام ACE۲ شناخته شده با تعامل با دامنه اتصال گیرنده SARS-CoV-۲ از چسبیدن ویروس به سلول‌های میزبان بدن انسان جلوگیری می‌کند.

محققان هنگام بررسی نمونه‌های بزاق بیماران مبتلا به ویروس کرونایی که در معرض صمغ ACE۲ قرار داشتند، متوجه شدند ۵۰ میلی گرم از این آدامس با طعم دارچین ورود بار ویروسی را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهد.

محققان اکنون تصمیم دارند مجوزهای لازم برای اجرای یک آزمایش بالینی را به دست آورند تا میزان ایمنی و تأثیرگذاری آن در افراد مبتلا به SARS-CoV-۲ بررسی شود.

هنری دانیل محقق ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای می‌نویسد :SARS-CoV-۲ غدد بزاقی را کپی می‌کند. از سوی دیگر هنگامیکه فرد مبتلا عطسه و سرفه می‌کند یا حرف می‌زند، مقداری از ویروس از بدن وی خارج شده و به دیگران می‌رسد.

این آدامس فرصتی برای خنثی سازی ویروس در بزاق فراهم می‌کند و راهی ساده برای کاهش منبع انتقال بیماری را نشان می‌دهد.

ویروس کرونا با چسباندن خود به پروتئینی به نام ACE۲ به سلول‌های بدن می‌رسد و در مرحله بعد آدامسی که با نسخه‌ای از پروتئین توسعه یافته به آن اجازه می‌دهد تا رفتار سلول‌های بدن را تقلید کند. این روش ویروس را فریب می‌دهد تا به جای بزاق به آدامس بچسبد و در نتیجه خنثی شود. به این ترتیب از انتقال آن به فرد دیگری اجتناب می‌شود.

محققان برای آزمایش آدامس، پروتئین ACE۲ را در گیاهان پرورش دادند و آن را با مواد دیگری ترکیب کردند که اجازه می‌دهد پروتئین از موانع مخاطی بگذرد و از سوی دیگر ایجاد پیوند و ترکیب ماده گیاهی حاصل در آدامس را تسهیل می‌کند.

نمونه‌های به‌دست‌آمده از سواب‌های نازوفارنکس از بیماران مبتلا به کووید که از آدامس استفاده کرده بودند، نشان داد ACE۲ موجود می‌تواند ویروس‌های SARS-CoV-۲ را خنثی کند.

به گفته محققان آدامس مذکور تا حد زیادی از ورود ذرات ویروسی به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و نتایج نشان داد که سطوح RNA ویروسی در بزاق فرد تقریباً غیرقابل تشخیص است.

این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و اگر آزمایش‌های بالینی نشان دهد آدامین ایمن و تأثیرگذار است، می‌توان آن را برای بیمارانی تجویز کرد که وضعیت ابتلای آنها به عفونت مشخص نیست. یا حتی افراد هنگام مراجعه به دندانپزشکی می‌توانند از آن استفاده کنند تا به این ترتیب احتمالاً انتقال ویروس به پزشک کاهش یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید