کشف و ثبت جهانی گونه جدید ماهی به نام «علی دایی»

در قالب یک تیم تحقیقاتی ایرانی و آلمانی و به سرپرستی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گونه جدید ماهی کشف و ثبت جهانی شد و به نام علی دایی افتخار فوتبال ایران نامگذاری گردید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه های ناشناخته از این خانواده منتشر شد.

ایسنا نوشت؛ دکتر سید حامد موسوی ثابت، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک اظهار کرد: این تحقیقات با همکاری دکتر سهیل ایگدری، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه تهران، دکتر صابر وطن دوست، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و دکتر یورگ فرایهوف، ماهی شناس موزه تاریخ طبیعی برلین انجام شد و ماهیان ناشناخته از این خانواده در ایران برای اولین بار به جهان علم معرفی شدند.

وی افزود: با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه های استان های غربی و جنوب غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می کند، به پاس فعالیت های انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار وی کتفیش علی دایی(Glyptothorax alidaeii) نامگذاری شد.

عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه مقاله حاصل از این تحقیق در یکی از معتبرترین مجلات جانورشناسی جهان(Zootaxa) اخیرا به انتشار رسیده است، تصریح کرد: نامگذاری گونه های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی می باشد، به طوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان به نام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیطبان شهید سعید پرهام و... نامگذاری شده اند؛ البته این اولین بار نیست که نام علمی یک گونه جانوری به افتخار یک ورزشکار نامگذاری می شود.

موسوی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹، پروفسور شرف متخصص مورچه شناسی مصری از دانشگاه ملک سعود عربستان مورچه ای را از منطقه مرزی کشورهای یمن و عمان کشف کرد و به دلیل سختکوشی و ظاهر آن به افتخار محمد صلاح فوتبالیست مصری، به نام مرانوپلوس موصلاحی(Meranoplus mosalahi) نامگذاری کرد.

وی گفت: ما با افتخار این گنجینه را از دل رودخانه بخشنده سیمره و از طرف تمام مردم ایران و بخصوص هموطنان غیور کرمانشاهی، به پاس تلاش های علی دایی در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه به نام ایشان جاودان کردیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید