محققان واکسن گیاهی کرونا می‌سازند

دو محقق سعی دارند با استفاده از روشی به نام کشاورزی مولکولی واکسن های کرونا را مبتنی بر گیاه و کارآمد بسازند که ارزانتر هستند و واکنش ایمنی قدرتمندتری در بدن به وجود می آورند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ به نقل از دیلی میل، دو محقق مشغول احیای روشی برای تولید واکسن از گیاهان هستند که علاوه بر کاهش هزینه می‌توان آن را بر اساس نیازهای هر فرد شخصی سازی کرد.

مهر نوشت؛ هوگو فاستر بوندو و گری کوبینگر از کانادا و آمریکا معتقدند با استفاده از کشاورزی مولکولی می‌توان چنین واکسنی ساخت. در این روش دی ان ای که پروتئین می‌سازد داخل سلول گیاه قرار می‌گیرد. در مرحله بعد سلول به عصاره تبدیل می‌شود تا واکسن ساخته شود.

برای تولید این واکسن فقط به آب، نور و خاک نیاز است تا به نتایج دلخواه رسید.

کشاورزی مولکولی نخستین بار به عنوان یک روش جایگزین تولید زیستی در سال ۱۹۸۶ میلادی پیشنهاد شد. در این روش تمام تجهیزات مورد نیاز محققان بستر گلخانه‌ای بود که بسیار ارزان‌تر از راکتورهای زیستی است.

مرحله سوم آزمایش بالینی CoVLP یک واکسن احتمالی برای کووید ۱۹ و همچنین یک واکسن برای مقابله با آنفلوانزا نشان دهنده موفقیت این روش است. جالب آنکه هر دوی واکسن‌ها قطره خوراکی هستند.

در گزارش این دو محقق آمده است: واکسن‌های گیاهی برای مقابله با آنفلوانزا و ویروس کرونا احتمالاً نخستین پروتئین‌های درمانی هستند که برای مصرف انسان از گیاهان تولید می‌شوند.

به گفته آنها نه تنها این روش هزینه کمتری دارد بلکه پروتئین‌هایی که در گیاه تولید می‌شوند، واکنش ایمنی قدرتمندتری در بدن انسان ایجاد می‌کنند زیرا آنها را می‌توان از طریق دهان مصرف کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید