این چسب جراحی ۱۵ ثانیه ای خونریزی را متوقف می کند

محققان با الهام از نوعی جاندار چسب جراحی ابداع کرده اند که خونریزی را در ۱۵ ثانیه متوقف می کند. این چسب به نجات جان سربازان و قربانیان حوادث کمک می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دیلی میل، موجوداتی به نام «کشتی چسب» (barnacle) بیشتر اوقات روی بدنه کشتی، صخره‌ها و یا حتی نهنگ‌ها می‌چسبند و در نگاه اول ظاهر چندان جالبی ندارند.

مهر نوشت؛ اما ماده چسبناکی که به این موجودات اجازه می‌دهد به هر سطحی بچسبند، اکنون الهام بخش محققان شده تا نوعی چسب جراحی ابداع کنند که در ۱۵ ثانیه خونریزی را متوقف می‌کند.

پژوهشگران مایو کلینیک و دانشگاه MIT آمریکا با الهام از چسب روغنی که «کشتی چسب» تولید می‌کند، یک ماده خمیر مانند تولید کرده‌اند که سطح را تمیز می‌کند و دافع رطوبت است.

ماده مذکور شبیه چسب است و عملکرد آن در زخم مانند زمانی است که خون لخته می‌شود. جراحان به طور معمول از مواد سنتزی برای تسریع انعقاد خون و ایجاد لخته جهت توقف خونریزی استفاده می‌کنند. اما حتی در سریع‌ترین موارد چند دقیقه طول می‌کشد تا خونریزی متوقف شود.

محققان در آزمایش‌های پیش بالینی متوجه شدند ماده ابداعی خونریزی را در ۱۵ ثانیه و حتی قبل از آغاز فرایند لختگی، متوقف می‌کند.

این ماده خمیر مانند حاوی یک ماتریکس روغنی دافع آب و ذرات ریز چسب زیستی است. این مواد زیستی طی چند هفته باز جذب می‌شوند.

محققان امیدوارند در آینده با کمک چنین فناوری جان سربازان، قربانیان زد و خورد و تصادف خودروها را نجات دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید