شکسته شدن رکورد ذوب یخ در سردترین نقطه قطب شمال

بر اساس بررسی محققان دانشگاه واشنگتن، رکورد ذوب یخ‌های قطب شمال در منطقه‌ای موسوم به «آخرین حوزه یخی» که یخ‌های دریایی تابستانی در آن بیش از دیگر نقاط پابرجا می‌ماندند، شکسته شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیواطلس، این منطقه از قطب شمال به عنوان پناهگاهی برای حیات وحش این منطقه محسوب می‌شود و نابودی آن تداوم زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند.

مهر نوشت؛ علت این رویداد تداوم گرمایش کره زمین است که روند آب شدن یخ‌های قطبی را تسریع کرده است.

در سال‌های اخیر گرم شدن زمین باعث شده تا پوشش قطبی دریاهای مجاور قطب شمال روز به روز کمتر شود و برخی دانشمندان هشدار می‌دهند روند این تغییرات تا بدان حد سریع است که پیش بینی می‌شود به زودی قطب شمال وارد یک شرایط آب و هوایی کاملاً جدید شود.

«آخرین حوزه یخی» در مجاورت شمال کانادا و گرانادا قرار دارد و از بین رفتن آن زندگی خرس‌های قطبی و بسیاری از آبزیان را به خطر می‌اندازد.

یکی از بخش‌های این حوزه دریای وندل نام دارد که در طول سال همیشه مملو از قطعات ضخیم یخ بوده است اما در سال‌های اخیر یخ‌های این منطقه نیز به آرامی نازک شده‌اند و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در تابستان امسال تنها در ۵۰ درصد از مساحت این دریا قطعات یخ وجود داشته است.

این وضعیت موجب تعجب دانشمندان شده و آنها نگران افزایش سرعت از دست رفتن پوشش یخی این منطقه هستند. علت عمده این تحول وزش بادهای غیرعادی عنوان شده که احتمالاً این پدیده نیز به علت گرمایش زمین شکل گرفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید