تشخیص نوع تومورهای سرطانی ریه در کمتر از نیم ساعت

دانشمندان دانشگاه کلن آلمان، موفق به تشخیص نوع تومورهای سرطان ریه با استفاده از تصویربرداری مبتنی بر اشعه مادون قرمز در کمتر از نیم ساعت شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال اکسپرس، تومور‌های ریه به انواع مختلفی مانند سرطان ریه سلول کوچک، آدنوکارسینوما و سرطان سلول سنگفرشی تقسیم می‌شوند. بسیاری از انواع فرعی تومور نادر نیز وجود دارد. این تنوع مانع روش‌های تشخیص سریع در عمل بالینی روزمره می‌شود. علاوه بر نوع بافتی، نمونه‌های تومور نیز باید به طور جامع برای برخی تغییرات در سطح DNA بررسی شوند.

پروفسور رینهارد بوتنر، رئیس انستیتوی آسیب شناسی عمومی و آناتومی پاتولوژیک در بیمارستان دانشگاه کلن، می‌گوید: تشخیص یکی از این جهش‌ها اطلاعات کلیدی مهمی است که هم در پیش آگهی و هم در تصمیم گیری‌های بعدی درمانی تاثیر می‌گذارد.

تومور‌هایی که جهش فعال کنندگی در ژن EGFR (فاکتور رشد اپیدرم) دارند، اغلب به مهارکننده‌های تیروزین کیناز پاسخ خوبی می‌دهند، در حالی که تومور‌های جهش یافته غیر EGFR یا تومور‌های دیگر و جهش‌هایی مانند KRAS به هیچ وجه به این دارو پاسخ نمی‌دهند.

تکنیک اندازه گیری سریع و قابل اعتماد

پتانسیل تصویربرداری مادون قرمز، به طور خلاصه تصویربرداری IR، به عنوان یک ابزار تشخیصی برای طبقه بندی بافت، آسیب شناسی دیجیتال بدون برچسب نامیده می‌شود که پیش از این در مطالعات قبلی نشان داده شده بود. این روش بافت سرطانی را بدون لکه گیری قبلی یا سایر علائم مشخص می‌کند و با کمک هوش مصنوعی (AI) به طور خودکار عمل می‌کند. بر خلاف روش‌های تعیین شده برای شکل تومور و جهش در بافت آن در عمل بالینی روزمره که گاهی اوقات ممکن است چندین روز طول بکشد، روش جدید فقط حدود نیم ساعت زمان می‌برد. در این ۳۰ دقیقه، نه تنها می‌توان تشخیص داد که آیا نمونه بافت حاوی سلول‌های تومور است، بلکه نوع آن تومور و اینکه آیا جهش خاصی داشته نیز مشخص می‌شود.

طیف سنجی مادون قرمز جهش‌های ژنتیکی را قابل مشاهده می‌کند

محققان بوخوم توانستند نمونه‌های بیش از ۲۰۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه را بررسی کنند. هنگام شناسایی جهش‌ها، آن‌ها متداول‌ترین و شایع‌ترین تومور ریه معروف به آدنوکارسینوما که بیش از ۵۰ درصد تومور‌ها را تشکیل می‌دهد، بررسی کردند. متداول‌ترین جهش‌های ژنتیکی آن را می‌توان با حساسیت و ویژگی ۹۵ درصد در مقایسه با تجزیه و تحلیل ژنتیکی کارساز تعیین کرد.

نینا گوئرتزن از PRODI توضیح می‌دهد: برای اولین بار، ما توانستیم نشانگر‌های طیفی را شناسایی کنیم که به ما اجازه تفکیک فضایی بین شرایط مولکولی مختلف در تومور‌های ریه را می‌دهد.  یک اندازه گیری طیف سنجی مادون قرمز تنها اطلاعاتی در مورد نمونه ارائه می‌دهد که در غیر این صورت به چندین روش زمان بر نیاز دارد.

نتایج یک بار دیگر پتانسیل آسیب شناسی دیجیتال بدون برچسب برای استفاده بالینی را تایید می‌کند. مدیر پروژه تصویربرداری IR می‌گوید: برای افزایش قابلیت اطمینان بیشتر و ارتقاء ترجمه روش به عنوان ابزاری جدید برای تشخیص، مطالعاتی با تعداد بیشتر بیمار متناسب با نیاز‌های بالینی و آزمایش‌های خارجی در عمل بالینی روزمره مورد نیاز است.

به منظور ترجمه تصویربرداری IR به کار‌های روزمره بالینی، ضروری است که زمان اندازه گیری کوتاه شده و در مورد عملکرد ساده دستگاه اندازه گیری اطمینان حاصل شود و به سوالاتی پاسخ داده شود که هم از نظر بالینی و هم برای بیماران مهم و مفید باشند.

 

سرطان ریه

 

 

دیدگاه تان را بنویسید