این اسپری بینی مانع ورود کرونا به دستگاه تنفسی می‌شود!

به گفته گروهی از کارشناسان آمریکایی یک نوع اسپری بینی وجود دارد که می‌تواند از ورود ویروس کرونا به دستگاه تنفسی بدن جلوگیری کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دانشمندان آمریکایی در یک آزمایش جدید با استفاده از سلول‌های کروی ریه، ساختار‌هایی به نام نانوتله ایجاد کردند. این ساختار‌ها توانستند به کروناویروس متصل شوند و آن را خنثی کنند؛ بنابراین این نانو تله‌ها می‌توانند به پاکسازی ویروسی و کاهش زخم‌ها ریه مبتلایان به کرونا کمک کنند. این مکانیسم جدید در برابر انواع جهش‌های ویروس کرونا کاربرد دارد.

ویروس کرونا هنگامی به یک سلول وارد می‌شود که پروتئین خوشه‌ای آن بتواند به نوعی گیرنده موسوم به ACE ۲ روی سطح سلول متصل شود.

کی چنگ از محققان این آزمایش گفت: اگر به پروتئین خوشه‌ای ویروس کرونا به عنوان یک کلید و به گیرنده ACE ۲ سلول به عنوان یک قفل نگاه کنیم، کار ما با نانوتله‌ها، غلبه بر ویروس به واسطه قفل‌های تقلبی است تا ویروس نتواند قفلی را که امکان اتصال به سلول‌های ریه را فراهم می‌کند، پیدا کند. قفل‌های تقلبی، به ویروس کرونا می‌چسبند و از ورود و تکثیر آن در سلول‌ها پیشگیری می‌کنند. در ادامه کار نیز سیستم ایمنی بدن مکانیسم‌های دفاعی لازم را فعال می‌کند.

این تیم محقق این ترکیب جدید را به شکل مواد نانویی و مجهز به گیرنده ACE ۲ و پروتئین‌های ویژه روی سطح سلول ریه به کار گرفتند.

در نتایج آزمایش مشاهده کردند که که همانطور که پیش بینی شده بود پروتئین خوشه‌ای ویروس به گیرنده‌های ACE ۲ روی تله‌ها متصل شده است. در ادامه آزمایش نانوتله‌هایی به چند موش آزمایشگاهی مبتلا به کرونا به صورت استنشاقی تزریق شد. در موش‌ها پس از تزریق نخستین دز، ساختار‌های نانوتله ایی به مدت ۷۲ ساعت در ریه‌ها باقی ماندند و پاکسازی ویروس سرعت بخشیدند.

یک موسسه پژوهشی نیز در بررسی مطالعات دریافت که درمان استنشاقی با نانوتله‌ها، پاکسازی ویروس را تقویت می‌کند و التهاب و فیبروز را در ریه‌ها کاهش می‌دهد.

با این حال تاکید می‌شود که استفاده از ساختار‌های نانوتله برای درمان و پیشگیری از انسان‌ها نیاز به بررسی و آزمایشات بیشتر دارد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید