احیای حس بویایی مبتلایان به کرونا یک سال طول می کشد

نتایج یک پژوهش نشان می دهد یک سال طول می کشد تا حس بویایی که در نتیجه ابتلا به کووید۱۹ از بین رفته، دوباره احیا شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از بیزینس اینسایدر، تحقیقی جدید نشان می‌دهد احتمالاً یک سال طول می‌کشد تا بهبودیافتگان از کووید ۱۹، حس بویایی خود را بازیابند. از بین رفتن حس بویایی یا آنوسمی یکی از علائم تعیین کننده ابتلاء به کووید ۱۹ به شمار می‌آید.

مهر نوشت؛ این تحقیق در ژورنال پزشکی JAMA منتشر شده و طی آن ۹۷ بیمار بررسی شدند که ۷ روز پس از مثبت شدن تست کووید ۱۹، کاهش حس بویایی شأن ادامه داشت.

از این تعداد ۵۱ نفر تحت آزمایش‌های بویایی دقیق قرار گرفتند، به طوری که سوالاتی درباره حس بویایی شان پرسیده شد و سپس آزمایش‌هایی برای تأیید پاسخ‌هایشان انجام شد.

گروه مذکور طی بازه ای یک ساله، هر ۴ ماه یک بار در یک نظر سنجی درباره حس بویایی شان شرکت کردند. شرکت کنندگان حس بویایی خود را با توجه به بهتر شدن و قدرتمندتر شدن آن در فواصل ۴ ماهه، درجه بندی کردند.

در فاصله ۴ ماه، ۴۵ درصد از ۵۱ شرکت کننده اعلام کردند حس بویایی آنها به طور کامل احیا شده است. حدود ۵۳ درصد نیز اعلام کردند بخشی از حس بویایی آنها پس از این بازه زمانی احیا شده است. حدود ۲ درصد نیز اشاره کردند حس بویایی آنها هیچ تغییری نکرده است.

در فاصله زمانی ۸ ماهه، ۹۶ درصد از ۵۱ شرکت کننده اعلام کردند حس بویایی شأن به طور کامل احیا شده است. دو بیمار یا حدود ۴ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند حس بویایی آنها پس از یک سال کاهش یافته است.

حدود ۲۸ درصد از ۴۶ شرکت کننده که فقط به پرسشنامه‌ها پاسخ داده بودند نیز پس از چهار ماه با بهبود حس بویایی روبرو شدند. بقیه شرکت کنندگان اعلام کردند پس از گذشت یک سال حس بویایی شان بهبود یافته است.

پزشکان در این باره می‌گویند: آنوسمیا مرتبط با کووید ۱۹ یک روش شناسایی ایده آل برای بهبود کامل فرد پس از یک سال است.

دیدگاه تان را بنویسید