حل مشکل سوراخ کردن نوک انگشت در بیماران دیابتی

کنترل بیماری دیابت از طریق سوراخ کردن نوک انگشتان و بررسی سطح گلوکز خون، کاری خسته کننده و دردناک است، اما محققان دانشگاه ام آی تی دستگاه برای حل این مشکل ابداع کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس ، دستگاه یادشده از روشی غیرتهاجمی برای بررسی میزان قند خون بهره می‌گیرد و از امواج مادون قرمز برای بررسی سطح گلوکز خون در زیر پوست بدن بهره می‌گیرد.

دستگاه یادشده با استفاده از فناوری موسوم به طیف سنجی رامان ساخته شده که در قالب آن نور مادون قرمز بر روی پوست تابانده می‌شود. این نور مولکول‌های مختلف را در جهت‌های مختلف پراکنده و ترکیبات شیمیایی بافت زیر پوست بدن را مشخص می‌کند.

از همین روش می‌توان برای اندازه گیری گلوکز در مایعات بینابینی که سلول‌های بدن را احاطه می‌کند، استفاده کرد. برای تضمین موفقیت این روش باید نور مادون قرمز با زاویه ۶۰ درجه بر روی پوست تابانده شود. همچنین باید یک فیبر ویژه نیز بر روی پوست چسبانده شود تا نور بعد از تابانده شدن بر روی آن بتواند مولکول‌ها را با قدرت بیشتری پراکنده کند.

در جریان استفاده آزمایشی از این روش بر روی خوک‌ها به مدت ده تا پانزده دقیقه، در نهایت بعد از گذشت یک ساعت سطح قند خون این حیوانات با موفقیت اندازه گیری شد. امید می‌رود در آینده نه چندان دور استفاده از این روش بر روی انسان‌ها نیز ممکن شود.

دیدگاه تان را بنویسید