هدایت الله میرمرادزهی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بندرصیادی زرآباد 71 فروند لنج و حدود 250 فروند قایق فعال هستند که با صید سالانه 100 هزار تن ماهی و میگو نقش مهمی در توسعه، اشتغالزایی و تامین آبزیان منطقه دارند.
وی افزود: عملیات اجرایی بندر صیادی زرآباد در سال 1383 آغاز شده و در سال 1390 با سرمایه گذاری 470 میلیارد ریالی افتتاح و بهره برداری شده است.
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: طول موج شکن اصلی بندر صیادی زرآباد 371 متر و موج شکن فرعی 101 متر و طول اسکله شناورها 537 متر است.
وی با بیان اینکه بندر صیادی زرآباد در نزدیکی روستای کلات واقع شده است و به همین نام (بندرصیادی کلات زرآباد) شهرت دارد، خاطرنشان کرد: این روستا سالها با مشکلات متعددی از جمله آسفالت نشدن جاده منتهی به روستا و اسکله رو به رو است.
میرمرادزهی بر آسفالت تنها هشت کیلومتر راه از روستای کلات به بندر صیادی زرآباد پس از گذشت 18 سال انتظار تاکید کرد و افزود: دکل تلفن همراه در اسکله کلات زرآباد وجود ندارد و صیادان با مشکلات نبود آنتن دهی تلفن همراه و خدمات اینترنت پرسرعت و یا اینترنت تلفن همراه مواجه هستند.
نماینده اسبق سراوان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه دسترسی به بندر صیادی، فاقد پل و آب نمای استاندارد است و در کمترین بارندگی راه عبوری خسارت دیده و باعث قطع رفت و آمد وسائط نقلیه و خودروهای حامل ماهی می شود.
وی رسوب گیری دهانه این بندر صیادی را از دیگر مشکلات عنوان و خاطرنشان کرد: آسفالت جاده بندر زرآباد به روستای کلات، استقرار پایگاه اورژانس، اختصاص پزشک و احداث جایگاه سوخت برای کامیون ها و خودروها از دیگر ضرورت های این منطقه است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک و به ویژه بخش زرآباد در حوزه های کشاورزی، گردشگری و صید و صیادی از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردارند.
میرمرادزهی ادامه داد: به منظور حل مشکلات مردم در زمینه لایروبی بندر، احداث جایگاه سوخت، آسفالت راه ورودی و خروجی روستای کلات به بندر صیادی زرآباد و حل مشکلات چهار هزار شناور قایق فاقد مجوز پیگیری های لازم صورت گرفته و بزودی برخی از مشکلات براساس اولویت مرتفع خواهد شد.
به گزارش ایرنا، 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پُزم، هفت تیرچابهار، بریس، گواتر، جُد، تَنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.
در این بنادر 907 فروند لنج و هزار و 430 فروند قایق صید و صیادی با حدود 24 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند که سال گذشته با صید بیش از 302 هزار تن آبزی مقام نخست را در کشور کسب کردند.
بخش زرآباد شهرستان کنارک به مرکزیت شهر زرآباد در منتهی الیه جنوب غربی استان سیستان وبلوچستان، با جمعیت حدود 21 هزار نفر و وسعت سه هزار و 800 کیلومترمربع و دارا بودن 75 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان (مَکُّران) در فاصله 170 کیلومتری مرکز شهرستان کنارک واقع شده است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (منابع داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
کنارک در 640 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.