غلامرضا مجیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار علاوه بر ظرفیت های تجاری، گردشگری و اقتصادی قابلیت های زیادی در زمینه کشاورزی دارد که در صورت تامین آب می توان کشاورزی را در هزاران هکتار توسعه داد.
وی بیان کرد: مهار کردن هدر رفت آب های فصلی، ساخت دگار برای مهار سیلاب و انجام کشت های دیم، اجرای خط انتقال آب از سدهای پیشین و زیردان، ساخت بندهای آبخیزداری خاکی و سنگی می تواند به توسعه کشاورزی کمک کند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چابهار قابلیت های خوبی در ایجاد و تولید محصولات گلخانه ای، موز، میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد که می توان با استفاده از شیرین سازی و انتقال آب دریا صدها هکتار کشت گلخانه ای و برداشت صدها تن محصول باغی را انجام داد.
وی ادامه داد: موقعیت بخش کشاورزی چابهار از نظر نوع خاک و آب هوا چشمگیر است و هم اینک بیش از 13 هزار هکتار زمین مطلوب برای کشت دارد.
مجیدی گفت: متوسط میزان بارندگی سالانه چابهار در شرایط نرمال به کمتر از 100 میلی متر می رسد و تنها راه موفقیت و ایجاد اشتغال استفاده از آب دریا برای کشاورزی است.
وی تصریح کرد: برخورداری از اقلیمی مستعد و طبیعی، پرورش و تولید انواع محصولات گرمسیری، نیمه گرمسیری باغی، محصولات زراعی فصلی و غیر فصلی در این منطقه فراهم شده است.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان با توجه به آب و هوای مساعد می تواند به قطب کشاورزی در زمینه تولید انواع محصولات سبزی و صیفی، گرمسیری و نیمه گرمسیری تبدیل شود.
غلامحسین بامبری افزود: در سالهای خوب آبی بیش از 24 هزار نفر در بخش کشاورزی شهرستان چابهار مشغول بکار می شوند.
وی برداشت 900 تن محصولات زراعی، سبزی، صیفی جات فصلی و خارج از فصل و افزون بر 80 هزار تن انواع محصولات پر ارزش و متنوع باغی را تنها بخشی از ظرفیت های کشاورزی چابهار بر شمرد.
بامبری تداوم خشکسالی را از مهمترین مشکلات در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی شهرستان چابهار براثر خشکسالی، گرمازدگی، سرمازدگی و زیر کشت نرفتن زمین های کشاورزی با خسارت 263 میلیارد تومانی رو به رو شده و کشاورزان نیازمند پیگیری لازم برای جبران خسارت و کمک های بلاعوض هستند.
وی گفت: توجه به بخش کشاورزی سبب افزایش تولید ملی می شود.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.