به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس خطیبی عصر چهارشنبه در نشست بررسی وضعیت خط آهن چابهار- زاهدان افزود: این مسیر ریلی به طول 610 کیلومتر برای توسعه ترانزیت کالا در محور شرق کشور اهمیت زیادی دارد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر به 45 درصد رسیده است.
خطیبی یادآوری کرد: تفاهمنامه ساخت این مسیر ریلی در سال 1389 بین دولت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد اما از اوایل 1393 عملیات اجرایی این پروژه در شرق کشور آغاز شد.
«خوشبختانه دولت و مجلس به تکمیل این پروژه اهمیت زیادی قائلند و پیمانکار توانمند آن (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا) تاکنون پیشرفت این پروژه را به خوبی دنبال کرده است و امیدواریم با تکمیل این پروژه دستاوردهای مهمی در یکی از محروم ترین منطقه کشور باعث رشد اقتصادی کشور شود».
وی ادامه داد: این مسیر ریلی از 2 قطعه اصلی دارد که 310 کیلومتر آن بین چابهار تا ایرانشهر و 300 کیلومتر آن بین ایرانشهر تا زاهدان ساخته می شود.
اکنون زیرسازی قطعه چابهار به ایرانشهر بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بودجه مورد نیاز برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان 45 هزار میلیارد ریال برآورد شده است و تاکنون 10 هزار میلیارد ریال به صورت نقدی یا اوراق مشارکتی و اسنادی برای این ابرپروژه ریلی کشور هزینه شده است.
وی ادامه داد: این پروژه ریلی در تکمیل مسیر چابهار به سرخس است که در آینده بتواند به عنوان یکی از مهمترین راهگذرهای ترانزیتی ایران، کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان را به آب های آزاد متصل کند.
خطیبی اعلام کرد: تاکنون در این پروژه 25 میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری و 12 میلیون مترمکعب خاکریزی شده و برای آماده سازی آن 720 هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآوری کرد: برای تکمیل این پروژه در محور شرق، اتصال به خط آهن زاهدان تا ایستگاه یونسی ادامه می یابد و مطالعات اولیه این مسیر نیز به طول 750 کیلومتر به پایان رسیده است.
بیست و هفتم تیرماه مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: همه همت و پیگیری های ارکان مختلف مدیریتی کشور برای تکمیل هر چه سریعتر راه آهن چابهار - زاهدان به دلیل اهمیت فوق العاده آن در توسعه محور شرق معطوف شده است.
سعید محمدزاده افزود: در سه سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان از سوی دولت به این خط ریلی اعتبار نقدی تزریق و تاکنون هزینه شده است.
هدف اصلی از ساخت راه آهن چابهار- زاهدان- میلک ایجاد راهگذر ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران، پیوند کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و منطقه است.
اقتصام*1108*3061*1961*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.