دراین مطلب آمده است:کمتر بانویی را در استان می توان یافت که نشانی از اصالت های دیرینه نداشته باشد. اصالتی که ریشه در فرهنگ و اعتقادهای عمیق مردم این سرزمین دارد. از سیستانی تا بلوچ همه پوششی اصیل دارند و به آن عشق می ورزند. حجابی کامل که موید تقید و اعتقاد آنان به رعایت پوششی توام با آراستگی دارد. 83 سال پیش در 21 تیر ماه، بغض ناشی از اختناق و خفقان ایجاد شده بر مردم در مسجد گوهرشاد مشهد ترکید و مردم این شهر به دفاع از حجاب و عفاف در مسجد تجمع کردند، اما نیروهای رضا شاهی تجمع کنندگان را به جرم دفاع از حیثیت و عفت زنان ایرانی در مسجد به خاک و خون کشیدند. سال ها زنان زیادی به انتقاد از تمدن و غربی گرایی رضا خان در خانه های خود ماندند و رفت و آمد در معابر عمومی را از خود گرفتند تا خدشه ای به اعتقاداتشان وارد نشود تا این که با پایبندی خود به ارزش ها اجازه حضور در معابر را با حجاب و پوشش یافتند. به همین منظور 21 تیر ماه روز عفاف و حجاب نامیده شده است. روزی که یاداور دفاع ایرانیان از عفت، حجب و حیای زنان سرزمینشان است. سیستان و بلوچستان از دیرباز سرزمین پوشش های سنتی بوده و هست، به طوری که این پوشش نسل به نسل منتقل شده و به امروز رسیده است. زنان و مردان این خطه از کشور از سیستان تا بلوچستان هنوز هم پوشش خود را مانند نیاکان شان با کم ترین میزان تغییر حفظ کرده اند. پوششی که در عین آراستگی معیارهای اسلامی را هم رعایت کرده است و نمونه ای آشکار از رعایت حجاب و عفاف در میان مردمان این سرزمین است.
آشنایی با عفاف و حجاب از کودکی
یکی از بانوان که از پوشش سنتی استفاده می کند به خبرنگار ما می گوید: این نوع پوشش در خانواده ها دیده می شود و دختران هم از کودکی با آن خو می گیرند چون مادرانشان از این پوشش استفاده می کنند. لباس زنان بلوچ و سیستانی به طور کامل پوشیده است و نمونه کاملی از پوششی مناسب برای عفاف و حجاب محسوب می شود.«سکینه. م» تصریح می کند: به علاوه مردان استان هم به دلیل این که چنین پوششی را در میان مادران خود دیده اند از زنان و دختران خود انتظار دارند با رعایت حجاب و عفاف در جامعه حضور یابند. به علاوه در سیستان و بلوچستان بافت های قومی و مذهبی هنوز هم به قوت خود باقی است و مردم باورهای دینی قوی دارند، همین سبب شده است به حجاب اهمیت دهند.یکی دیگر از بانوان به خبرنگار ما می گوید: حجاب و عفاف برای زن مصونیت و سبب آرامش اوست و اجازه فعالیت های اجتماعی را بدون این که خطری وی را تهدید کند می دهد. البته رعایت حجاب و عفاف برای مردان هم لازم است و آن ها نیز باید حجاب را در پوشش، نگاه و رفتار خود داشته باشند. «زهرا.ر» می افزاید: به عنوان یک بانو هنگامی که شاغل شدم تصمیم گرفتم حجاب کامل تری داشته باشم، زیرا احساس کردم با چادر و حجاب کامل تر، نگاه ها هم توام با احترام بیشتر است.
حجاب دافعه آسیب های اجتماعی است
مدیرکل امور بانوان استانداری به خبرنگار ما می گوید: حجاب بیان گر وقار و افتخار یک زن و اطاعت از خداوند است. حجاب پاکدامنی است و زن که موجود ظریفی است مظهر جمال خلقت محسوب می شود و آن چه اسلام از زن می خواهد شخصیت و گران بهایی اوست که با حفظ عفاف و پاکدامنی و حجاب محقق می شود تا بنیان خانواده مستحکم تر شود که این امر از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع می انجامد و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط میان اعضای خانواده و برقراری صمیمیت می شود. حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد و ترقی و عزت بانوان در اجتماع است. «فاطمه فاضلی» بیان می کند: حجاب پاکدامنی است و برای هر زنی لازم است که اگر رعایت آن از حد خود خارج و سبب به نمایش گذاشته شدن زن شود او را در معرض آسیب قرار می دهد. پوشش اسلامی نگهبان زن است، دختران و بانوان باید بدانند که حجاب وسیله ای برای مصونیت آن هاست که نهادینه شدن این موضوع به قدرت تشخیص بانوان بر می گردد. وی اظهار می کند: باید از حجاب، سمبلی داشته باشیم که سبب جذابیت شود و زنان و دختران را به سمت خود بکشاند، نه این که آن ها را دور و ایجاد دافعه کند. پوشش زنان و دختران آینه شخصیت آن هاست، اگر ناهنجار باشد شخصیت او را نامناسب نشان می دهد. یک زن هر چه پوشش سنگینی داشته باشد بر وقار و شخصیت او می افزاید. باید در این باره تلاش زیادی شود و آثار اجتماعی، روحی و روانی حجاب را با برنامه های مختلف که جاذبه دارد تشریح کرد.
باورهای دینی مستحکم در استان
وی درباره نقش خانواده ها در گسترش عفاف و حجاب خاطرنشان می کند: مادران، الگوهای فرزندان خود هستند و فرزندان هم با الگوگیری از آن ها تربیت و وارد اجتماع می شوند. آینه فرزندان، والدین هستند و برای گسترش عفاف و حجاب در جامعه خانواده ها نقش زیادی دارند. وی ادامه می دهد: البته عفاف و حجاب فقط مربوط به بانوان نیست و آقایان هم باید حجاب چشمانشان را رعایت و از پوشش متعارف استفاده کنند اما رعایت آن در زنان بیشتر مدنظر قرار می گیرد و باید بانوان در اجتماع و ادارات خود را مصون داشته باشند.
وضعیت حجاب و عفاف در استان ما نسبت به دیگر نقاط کشور خیلی بهتر است، زیرا باورهای دینی مستحکم تری در این استان وجود دارد. وی درباره برنامه های حوزه بانوان استانداری در زمینه حجاب و عفاف می افزاید: برگزاری اجتماع بزرگ مردمی حافظان حریم خانواده در 24 تیر ماه در حسینیه ثارا... زاهدان، گردهمایی در 19 شهر استان، همایش اسطوره های نجابت و روشنی در 25 تیر ماه در سینما هلال، نمایشگاه توانمندی های بانوان استان و تجلیل از دختران نمونه کارمند استان از برنامه های هفته حجاب و عفاف است.
8006**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.