نیره پور ملایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح برای نخستین بار برای مهار گرد و غبار از محل اعتبارات ملی به اجرا درآمده است.
وی ادامه داد: با توجه به تاثیر مستقیم عواملی نظیر تداوم خشکسالی های منطقه سیستان، رهاسازی نشدن حق آبه فرامرزی تالاب بین المللی هامون از سوی کشور افغانستان؛ اجرای طرح های این چنینی می تواند تاثیر مناسبی در کاهش و یا به حداقل رساندن تبعات منفی زیست محیطی در منطقه داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: این طرح در قسمت شمال تالاب بین المللی هامون که یکی از کانون های اصلی پدیده گرد و غبار است پس از انجام مطالعات و اخذ اعتبارات ملی اجرایی شد.
پورملائی ادامه داد: هم اینک به منظور تثبیت کانون های گرد و غبار در حوزه سیستان از روش های بیولوژیک و غیر بیولوژیک با گونه های سازگار همراه با آبیاری و مراقبت استفاده می شود.
وی افزود: با توجه به وسعت تالاب هامون و همچنین کمبود منابع آبی برای آبیاری، بهره گیری از روش های مدیریت تطبیقی نوین تثبیت کانون های گرد و غبار و سازگار با اکوسیستم در بخش هایی از تالاب که در سالهای متوالی آبگیری نشده است ضروری به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است. این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان تشکیل شده است. بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.
سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی ، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.