محمد جواد صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزون بر 65 هزار بهره بردار در 200 هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان در این طرح سهیم هستند و هر بهره بردار حدود یک هکتار آب تضمینی دریافت می کند.
وی تصریح کرد: بر اساس تعهد پس از یک سال از اتمام طرح 46 هزار هکتار؛ این طرح از پیمانکاران تحویل و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد تا نواقص احتمالی آن رفع شود.
وی افزود: پس از پیشنهاد جهاد کشاورزی به هیات دولت در قانون بودجه سالجاری 350 میلیون دلار به طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین به دشت سیستان از محل صندوق توسعه ملی به دستور رهبر معظم انقلاب اختصاص پیدا کرد.
وی ادامه داد: این طرح تاکنون زمینه اشتغال 2 هزار و 870 نفر را فراهم کرده که 77 درصد از این افراد بومی منطقه هستند.
مجری طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین به دشت سیستان گفت: این طرح با حضور 26 مشاور رتبه یک کشور کار خود را آغاز کرد.
صالحی با بیان اینکه تاکنون برای طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین به دشت سیستان 53 درصد بودجه اختصاص پیدا کرده است گفت: این طرح هم اینک 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: برای اجرای این طرح چهار هزار کیلومتر لوله گذاری در قطرهای 2000، 1800، 600 و 300 میلی متر از جنس فولاد، جی آرپی و پلی اتلین انجام می شود که تاکنون افزون بر 2 هزار و 300 کیلومتر آن اجرا شده است.
وی اظهارداشت: 400 میلیون متر مکعب آب تضمینی از محل چاه نیمه ها از سوی وزارت نیرو برای این طرح اختصاص داده شده که 17 ایستگاه پمپاژ، آب را به زمین های کشاورزی انتقال می دهند.
صالحی ادامه داد: طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین به دشت سیستان برای نخستین بار در کشور انجام شده به طوری که راندمان آب در این طرح تا زمین کشاورزی 95 درصد است.
به گزارش ایرنا، با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی های متوالی که کشاورزان سیستان همواره با آن دست به گریبانند و هر چند سال منجر به مهاجرت بسیاری از آنان به دیگر نقاط کشور شده با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تامین آب دشت سیستان، طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه در سفر سال 93 رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان تصویب شد.
7317**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.