دکتر سید مهدی طباطبایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این طرح 82 نوزاد دارای کم کاری تیروئید در مراکزخدمات جامع سلامت و بیمارستانهای این دانشگاه شناسایی و مورد درمان قرار گرفتند.
وی ادامه داد: برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان از برنامه های ویژه نظام  سلامت است که اجرای دقیق این طرح از عوامل مهم پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی در کودکان محسوب می شود.
وی بیان کرد: تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در گردن قرار گرفته و غده مهم در متابولیسم و سوخت وساز بدن محسوب می شود که وقتی خوب عمل نکند می تواند بر هر جنبه از سلامتی به ویژه وزن، افسردگی، سطح انرژی و ضریب هوشی اثر بگذارد.
وی ادامه داد: همچنین در صورت عدم تشخیص این بیماری و درمان نامناسب آن در زمان کودکی موجب عقب ماندگی ذهنی و تشدید اختلال در رشد کودکان خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان از سال 84 در سیستم بهداشتی کشور اجرایی شد، گفت: با توجه به نقش مهم این برنامه در شناسایی بیماری کم کاری تیروئید نوزادان و جلوگیری از عوارض آن در کودکان به عنوان آینده سازان جامعه، از زمان اجرای آن، برنامه بسرعت مورد توجه و قبول خانواده ها قرار گرفت.
وی ادامه داد: همه والدین با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت در فاصله سه تا پنج روز پس از تولد  از وضعیت تیروئید نوزادان خود اطلاع پیدا کنند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.