حمید الدین یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منابع آبی سرباز وابستگی شدیدی به بارندگی های فصلی دارد که کاهش چشمگیر نزولات آسمانی، افزایش دما، کوهستانی بودن منطقه، بالا بودن سنگ کف و سطحی بودن اکثر منابع آبی مشکلات بی آبی را در این شهرستان دو چندان کرده است.
وی افزود: سرباز جمعیتی قریب به 200 هزار نفر و وسعت 11 هزار و 500 کیلومتر مربع دارد که 95 درصد مساحت آن کوهستانی و صعب العبور است.
وی بیان کرد: 80 درصد جمعیت سرباز در دوطرف حاشیه رودخانه بزرگ 313 کیلومتری سکونت دارند و عموم مردم روستایی این شهرستان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی با مشکل جدی مواجه هستند.
وی ادامه داد: از مجموع 635 روستا و آبادی دارای سکنه در سرباز تنها 143روستا دارای شبکه آب آشامیدنی هستند که 80 درصد این شبکه نیثز فرسوده است.
فرماندار سرباز گفت: 18 روستا به طور سیار و سقایی آبرسانی می شوند و 63 روستا نیاز به آبرسانی سیار و 18 حلقه چاه به لایروبی و کفشکنی نیاز دارند.
یوسفی افزود: هم اینک به حداقل پنج دستگاه کفکش برای لایروبی، کف شکنی و 2 دستگاه تانکر برای آبرسانی سیار به روستاهای هدف مورد نیاز است.
وی ادامه داد: سالانه به اجرای 30 کیلومتر لوله گذاری و اتصالات برای اصلاح، توسعه و بازسازی شبکه فرسوده آب شهرستان سرباز نیاز است.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده برای جلوگیری از چالش های اجتماعی، شیوع بیماری های روده ای و انگلی، جلوگیری از پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی نیاز است تا اعتبارات ویژه ای برای تقویت ناوگان آبرسانی سیار، مقابله با پدیده خشکسالی، اختصاص تانکر و تامین به موقع آب شهری و روستایی اختصاص یابد.
فرماندار سرباز گفت: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی ها، گرما و دمای بالای هوا خسارت های سنگینی به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.
یوسفی ادامه داد: سد پیشین با ظرفیت 175 میلیون مترمکعب خشک شده و هم اینک کمتر از پنج میلیون مترمکعب آب برای استفاده دارد.
وی اختصاص اعتبارات خشکسالی، برآورد خسارت و جبران ضرر و زیان کشاورزان سرباز را خواستار شد و افزود: تنها راه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان، شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان است.
به گزارش ایرنا شهرستان سرباز با مرکزیت راسک با 190 هزار نفر جمعیت، 11 هزار و 500 کیلومترمربع وسعت، 4 بخش 3شهر 11 دهستان و 750 آبادی دارد و در 500 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان ولقع شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.