دکتر سیدمحمد هاشمی شهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقدامات کادر درمانی بیمارستان بوعلی زاهدان در رابطه با تب کریمه کنگو بسیار موفقیت آمیز بوده است و بزودی نیز آزمایشگاه فوق تخصصی این بیماری در این مرکز راه اندازی می شود.
وی افزود: به طور میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری تب کریمه کنگو 10 تا 30 درصد است که با اقدامات درمانی خوب در حال ارائه این آمار در بیمارستان بوعلی زاهدان به زیر یک درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: سال گذشته در بیمارستان بوعلی زاهدان 61 مورد مظنون به بیماری تب کریمه کنگو بودند که 10 مورد محتمل و 56 مورد قطعی اعلام شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: ورود دام و شرایط مرزهای سیستان و بلوچستان و چگونگی انجام اقدامات قرنطینه ای توسط دستگاههای مرتبط نقش مهمی در شیوع بیماری تب کریمه کنگو دارد.
به گزارش ایرنا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب دار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد.
این بیماری از آسیا ، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع است.
شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه ها) بیشتر مشاهده می شود.
مهمترین راه آلودگی کنه، خونخواری کنه نابالغ از مهره داران کوچک است.
یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دام ها منتقل کند.
بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ( به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان)؛ همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود باعث انتقال بیماری است.
‌سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.