عبدالغفور ایران نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مصاحبه ای از انجام تفاهمات اولیه برای الحاق 2 بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده سرزمینی منطقه آزاد چابهار خبر داده است که کارشناسی وصحیح نیست.
وی افزود: نمایندگان مجلس همچنین اجازه ای را نخواهند داد و مجلس منافع مردم شهرستانهای محروم و دورافتاده چابهار و همجوار را در اولویت قرار خواهد داد.
وی گفت: هرگونه اظهار نظر مسئولان باید همراه با کارکارشناسی و درست انجام گیرد تاهمراه با توسعه ملی و توسعه محلی صورت گیرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح الحاق کامل شهر چابهار و قسمتی از محدوده ورودی از طرف شهرستان های سرباز و کنارک پیشنهاد شده است که تحقق این امر می تواند بسیاری از مشکلات پیش رو را مرتفع کند.
وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار در طول 24 سال گذشته عملکرد سراسر ضعیف و قابل انتقاد در زمینه ایجاد اشتغال و توجه نکردن به توسعه مناطق همجوار داشته است و تاکنون از انجام وظایف محوله و قانونی و تامین زیرساخت های خود عاجز بوده است.
وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار تاکنون حتی توان ساماندهی، توسعه و آبادانی روستای تیس تنها روستای واقع شده در محدوده این منطقه آزاد را نداشته و خود نیز از سهمیه جیره بندی آب شهر چابهار استفاده می کند.
وی با بیان اینکه در بودجه های سنواتی سالهای اخیر کمتر از پنج درصد به توسعه مناطق همجوار منطقه آزاد اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: الحاق بندر شهید بهشتی وکلانتری به منطقه آزاد چابهار باعث خواهد شدکه هیچ منافع و بهره ای نصیب منطقه نشود.
وی افزود: با توجه به قانون مناطق ویژه اقتصادی که به دولت اجازه داده است جهت تحقق اهداف مورد نظر، بندر را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام کند باید همچون مدلهایی مانند بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و امیرآباد برای چابهار اعمال کرد.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه بنادر شهید بهشتی وکلانتری به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند این امر می تواند به منتفع شدن صاحبان کالا، افزایش تخلیه و بارگیری کشتی ها، افزایش ترافیک کالا و بار و رونق و توسعه تجارت و قتصاد منجر شود.
ایران نژاد گفت: برای فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد دلار هزینه شده است و انتظار می رود هزاران شغل برای مردم بومی چابهار و کنارک و جنوب سیستان و بلوچستان ایجاد کند.
وی ادامه داد: با وجود منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و کلانتری نباید هیچ یک از افراد بومی سواحل مکران در محدوده شهرستان های چابهار و کنارک بیکار باشند.
وی بر حل مشکلات بیکاری، توسعه مناطق همجوار و حل مشکلات زیربنایی نظیر اجرای طرح هادی در بیش از 500 روستای حوزه انتخابیه، آسفالت سه هزار کیلومتر از راههای روستایی جنوب سیستان و بلوچستان، احداث بیمارستان 540 تختخوابی، آبرسانی شبانه روزی به شهر و روستاهای چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک و 2 بانده شدن راه چابهار، نیکشهر- ایرانشهر تاکید کرد.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.