دراین مطلب آمده است: با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، موضوع حوادث این شب و انفجارها و آتش سوزی های آن محور اصلی صحبت ها می شود و در ایام باقی مانده تا پایان سال به ویژه چهارشنبه آخر سال، تذکرهای لازم به افرادی که به دنبال بی نظمی هستند داده می شود اما باز هم شاهد رقم خوردن حوادثی تلخ در این شب هستیم. بر اساس اشاره های شاهنامه فردوسی چهارشنبه سوری به معنی چهارشنبه سرخ است که این جشن یکی از سنت های کهن مردم ایران باستان محسوب می شود و از زمان های قدیم توسط مردم زنده نگه داشته شده است. این سنت وابسته به افراد خاصی نیست و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد. در قدیم مرسوم بود که آتشی بزرگ توسط بزرگ ترها روشن می شد و همه با گفتن جمله «زردی من از تو و سرخی تو از من» از روی آن می پریدند اما این رسم ها رنگی دیگر گرفته است و آتش بازی چهارشنبه سوری به آن ختم نمی شود. بسیاری از نوجوان ها و جوان ها با ساخت نارنجک های دست ساز، پرتاب ترقه و... می خواهند آخر سالی هیجان انگیزی داشته باشند، غافل از این که چه مشکلاتی برای خود و دیگران به وجود می آورند.
استفاده از مواد محترقه خطرناک!
یکی از شهروندان به خبرنگار ما می گوید: رفتار مغایر با عرف و منش جامعه در هیچ جایی از آیین و رسوم چهارشنبه سوری گذشتگان وجود نداشته است.
«نهتانی» اضافه می کند: متاسفانه در سال های اخیر بسیاری به جای برگزاری یک مراسم سنتی ساده از ترقه و نارنجک های دستی استفاده می کنند که واقعا خطرناک است و علاوه بر خودشان به دیگران هم آسیب وارد می کنند. یکی دیگر از شهروندان می گوید: در گذشته مراسم چهارشنبه سوری بدون وقوع کوچک ترین حادثه ای در میان خانواده ها و اقوام برگزار می شد اما حال افرادی بی توجه به خطرهای مواد محترقه به دنبال ترقه بازی و ساخت بمب های دستی می روند و چهارشنبه پایان سال را پرحادثه می کنند. «دانایی» می افزاید: پرتاب انواع ترقه، فشفشه و مواد محترقه خطرناک در کوچه و خیابان جای استفاده از آتش را گرفته است و استرس گذشتن از این شب پر حادثه بر بسیاری از خانواده ها غالب می شود که مبادا برای فرزندان آن ها که خارج از خانه هستند اتفاق ناگواری بیفتد.
اولین مصدوم چهارشنبه سوری امسال
«سجاد» نوجوان 13 ساله سیستانی است که به گفته معاون هماهنگی عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی زابل شنبه گذشته در حال ساخت بمب دستی بود مواد محترقه در دستش منفجر شد و خاطره تلخی را برای او و خانواده اش رقم زد. «نادر ستوده» اظهار می کند: پس از منفجر شدن بمب همه بدن او دچار ترکش شد و چشم چپ، بینی و صورت این نوجوان از سمت چپ آسیب دیده و پوست و بافت خود را از دست داده است. وی با بیان این که هر دو دست سجاد در این حادثه سوراخ و دچار له شدگی شدید شد می افزاید: این نوجوان صبح روز یک شنبه 20 اسفند به اتاق عمل رفت و حال عمومی او خوب است.
مصدومیت 43 نفر طی ده سال گذشته
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به خبرنگار ما می گوید: بر اساس گزارش ها طی 10سال گذشته در مجموع 43 نفر در جشن چهارشنبه سوری آخر سال آسیب دیدند و البته در این مدت هیچ مورد فوتی نداشتیم. «فریبرز راشدی» ادامه می دهد: حوادث چهارشنبه سوری از سال 85 در استان 24 نفر را روانه بیمارستان کرد و 19 نفر از آن ها در محل درمان شدند که از مجموع این 43 مصدوم هفت نفر از مصدومان خانم و 36 نفر مرد بودند. بر اساس آخرین آمار جمع آوری شده از بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حوادث چهارشنبه سوری این مدت یک مورد قطع عضو گزارش شده است. وی تصریح می کند: در این بازه زمانی چهار مورد ساییدگی، 9 مورد خراشیدگی، 21 مورد سوختگی و شش مورد ساییدگی و بریدگی گزارش شده و البته حوادث چهارشنبه سوری در سال 93 و 95 نسبت به سال های دیگر افزایش چشمگیری داشته است. وی با بیان این که نوجوانان و جوانان بیشتر از بقیه در خطر حوادث چهارشنبه سوری هستند خاطرنشان می کند: ترقه های دست ساز به هیچ عنوان استاندارد نیست به همین دلیل خانواده ها باید در باره این موضوع بسیار به فرزندان خود توجه کنند.
آماده باش آتش نشانی
مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری زاهدان هم به خبرنگار ما می گوید: همه 10 ایستگاه آتش نشانی زاهدان در آماده باش کامل است و با توجه به برگزاری هر ساله چهارشنبه سوری در پارک ملت چهار خودروی عملیاتی در این منطقه مستقر می شود که یک خودرو به صورت سیار در مسیر تردد می کند. «سراوانی» می افزاید: 25 نیروی عملیاتی در این چهار خودرو مستقر می شوند و همه کارکنان آتش نشانی علاوه بر آتش نشان ها در آماده باش کامل هستند. علاوه بر این 75 نفر به صورت آماده باش کامل در 10 ایستگاه آتش نشانی مستقر می شوند و می توان گفت در شب چهارشنبه آخر سال تیم ‌های عملیاتی با استفاده از همه ظرفیت ‌سازمان آتش نشانی آماده پوشش حوادث احتمالی خواهند بود. وی از مردم می خواهد که از ریختن مواد قابل اشتعال روی آتش خودداری کنند و از درست کردن آتش های بزرگ در نزدیک درختان و کابل های برق که سبب حریق می شود اجتناب کنند.
کشف 80 هزار عدد مواد محترقه در زاهدان
به گفته رئیس پلیس آگاهی استان به تازگی 80 هزار عدد مواد محترقه در زاهدان کشف شد که در عملیات دستگیری توزیع کنندگان افراد سودجو و توزیع کننده مواد محترقه دو متهم در مخفیگاه خود دستگیر شدند. سرهنگ «ابراهیم ملاشاهی» از عموم شهروندان می خواهد با نزدیک شدن به چهارشنبه پایان سال بر رفتارهای نوجوانان و جوانان خود نظارت بیشتری داشته باشند تا شاهد حوادث ناگوار برای خانوادها نباشیم.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.