نادرمیرشکار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سیستان و بلوچستان استان صنعتی محسوب نمی شود اظهار داشت: از مجموع واحدهای دارای پروانه بهره برداری این استان تنها حدود 13 واحد صنعتی سبب اشتغال بیش از 100 نفر شده اند.
وی ادامه داد: واحدهای صنعتی سیستان و بلوچستان عمدتا در بخش معادن، واحدهای شن و ماسه، کوره، صنایع غذایی، مواد پتروشیمی، صنایع لاستیک، پلاستیک و صنایع شیلاتی فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان جایگاهی که بتواند از لحاظ صنعتی در سطح کشور مطرح باشد را ندارد در حالی که سرشار از ظرفیت و توانمندی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: دولت یازدهم با توجه به ظرفیت معدنی این استان 85 هزار کیلومتر مربع از وسعت آن را زیر پوشش مطالعات اکتشافی قرار داد که این مطالعات نتایج اولیه خوبی را به همراه داشت.
میرشکار اظهار داشت: با تکمیل شدن مطالعات می توان صنایع متناسب و بزرگ معدنی را در سیستان و بلوچستان راه اندازی کرد.
وی با بیان اینکه بخش معدن می تواند به عنوان محور توسعه سیستان و بلوچستان مدنظر قرار گیرد گفت: شاید یکی از دلایلی که ما نتوانستیم در جایگاه خوبی از لحاظ صنعتی و معدنی قرار گیریم حضور نداشتن شرکتهای بزرگ دولت، وابسته به دولت و نهادهای عمومی برای فعالیتهای اقتصادی در این استان بوده است.
وی تاکید کرد: برای رونق صنعت در سیستان و بلوچستان استفاده از منابع و تسهیلات بانکها، کمک های فنی و اعتباری تغییر در نظام تعرفه ای کشور با کشورهای همجوار و استفاده از معافیت ها و مشوق ها برای این استان ضروری است.
به گزارش ایرنا قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد و در این راستا وجود معادن نسبتا غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن با ذخایرمعدنی نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی ، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت و همچنین پتانسیلهای معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک در محدوده تفتان بخشی از قابلیت ها و توانمندیهای این استان است.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.