حسین کیخا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح انتقال و آبیاری به روش کم فشار در 46 هزار هکتار زمین های دشت سیستان، توسعه سامانه های نوین آبیاری، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و افزایش حاصلخیزی خاک در مزارع و باغات استان اهم فعالیت های این نهاد برای بهره برداری درست از منابع خاک و آب بوده است.
وی گفت: بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور و این استان پهناور است که امروزه با روند افزایش رشد جمعیت و لزوم تامین غذای آنان و در نتیجه فشار بیشتر بر منابع موجود که خود می تواند محیط زیست و حیات نسل های آینده را با خطر مواجه سازد باعث توجه بیشتر کشورها به توسعه پایدار کشاورزی شده است.
وی گفت: چالش اساسی در نظام های کشاورزی پایدار استفاده و بهره وری بهینه از منابع پایه ای است که در این راستا آب و خاک به عنوان مهمترین عوامل تولید، نقش کلیدی در مجموعه عوامل محدود کننده تولید دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در سال های اخیر برنامه ریزی اساسی و بهره وری بهینه از ظرفیت ها و استعدادهای بی شمار و منحصر بفرد کشاورزی این استان چهار فصل از منابع آب و خاک و الگو سازی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب و برنامه های راهبردی و جامع دولت تدبیر و امید در دستور کار مسئولان کشور و استان قرار گرفته است به طوری که اختصاص این اعتبار گامی ارزشمند در این مسیر است.
وی گفت: کاهش حاصلخیزی، افزایش شوری و اسیدیته آب و خاک، کاهش مواد آلی، عدم رعایت تناوب زراعی، کمی بادشکن، شیوع علفهای هرز دایمی، عدم تحقق یارانه کودهای آلی و زیستی، آبیاری مداوم با آب شور، فرسایش آبی و بادی، آلودگی با عناصر سنگین و دود ماشین آلات سبک و سنگین، کارخانجات و فاضلاب شهری از جمله مشکلات خاک های سیستان و بلوچستان است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.