فیض محمد الهامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 پایگاه مراقبت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مرز میرجاوه منطقه میل 72 و زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان با حضور کارشناسان بهداشت محیط و پزشک مستقر است.
وی افزود: این پایگاه های مراقبت بهداشتی مرزی در طول سال در این 2 محل مستقر هستند اما با توجه به حجم ورود زوار پاکستانی در ایام محرم و صفر در این مقطع به صورت سه شیفت کاری به زائران خدمات لازم را ارائه می دهند.
وی گفت: کارشناسان بهداشت محیط در قالب این پایگاه ها زوار را برای شناسایی 15 مورد بیماری واگیردار مانند آنفلوآنزا، سرخک، تب های خونریزی دهنده و التور مورد معاینه قرار می دهند.
کارشناس مسئول بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: در معاینه های کارشناسان بهداشت به جزو موارد سرماخوردگی، تب و اسهال ساده هیچ موردی از بیماری های واگیردار در میان زوار پاکستانی مشاهده نشده است.
وی گفت: این تیم ها تا اربعین به صورت سه شیفت کاری در پایگاه های مراقبت بهداشتی مستقر در مرز میرجاوه و زائر سرای امام رضا(ع) به زوار پاکستانی خدمات لازم را ارائه می دهند.
به گفته رئیس ستاد اربعین سیستان و بلوچستان 145 هزار و 386 زائر پاکستانی عتبات عالیات از ابتدای امسال تا کنون از مرز میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: بیش از 27 هزار نفر از این زوار در ایام محرم و صفر از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شده اند.
وی بیان کرد: همچنین 268 دستگاه اتوبوس پاکستانی حامل زائران تا کنون از طریق مرز میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده است.
وی افزود: 2 تیم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مرز میرجاوه و زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان به منظور خدمات رسانی به زوار پاکستانی مستقر هستند.
وی تصریح کرد: هزار و 300 کودک پاکستانی تا کنون واکسینه شده اند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلا است که مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است.
زوار پاکستانی در راه رسیدن به سر منزل مقصود پا بر خاک سیستان و بلوچستان گذاشته و گاه شبی را در این استان سپری می کنند.
میرجاوه در 75 کیلومتری شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی پاکستان واقع شده است.
ایران اسلامی از طریق استان سیستان و بلوچستان افزون بر 900 کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان دارد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.