غلام حیدر ذورقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هزار و 530 هکتار از 46 هزار هکتار طرح آبیاری دشت سیستان بزودی افتتاح می شود.
وی بیان کرد: هچنین 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان به محض اتصال برق به شبکه ایستگاههای پمپاژ به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: با شرکت سهامی برق منطقه ای و شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان رایزنی هایی انجام شده تا برق تاسیسات 10 هزار هکتار از 46 هزار هکتار دشت سیستان را از شبکه موجود برق تامین شود.
وی تصریح کرد: چنانچه برق ایستگاههای پمپاژ آب آماده شود در سال زراعی 96- 97، طرح انتقال آب با لوله در 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه سیستان به بهره برداری می رسد.
نماینده مجری طرح و معاون اجرایی طرح آبیاری 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان بوسیله لوله گفت: هزار و 50 میلیارد تومان تا کنون برای اجرای طرح 46 هزار هکتار آبیاری دشت سیستان به وسیله لوله هزینه شده است.
ذورقی اظهار داشت: هزار و 250 میلیارد تومان دیگر برای اتمام طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان مورد نیاز است.
وی بیان کرد: با اعتبار کنونی که در اختیار مجری این طرح است تنها 21 هزار هکتار از مجموع 46 هزار هکتار آبیاری دشت سیستان با لوله تکمیل می شود.
وی افزود: دشت سیستان به 16 ناحیه عمرانی تقسیم شده و برای آن 2 خط اصلی و 2 ایستگاه پمپاژ اصلی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه میزان آب پیش بینی شده برای این طرح از 2 چاه نیمه سیستان 400 میلیون متر مکعب به صورت سالانه است گفت: 60 درصد آب این طرح از چاه نیمه چهار و 40 درصد از چاه نیمه یک تامین خواهد شد.
به گزارش ایرنا چاه نیمه ها گودالهای بزرگ طبیعی در منطقه سیستان هستند که برای ذخیره آب مورد نیاز شهرستانهای پنج گانه شمال سیستان و بلوچستان و زاهدان استفاده می شود، آب این منابع یا گودالها از طریق رودخانه هیرمند و بارندگی ها و جاری شدن سیلابهای ناشی از این بارندگی ها که به دشتمال معروف است، تامین می شود.
آب جمع آوری و ذخیره شده در این گودالهای بزرگ که به چاه نیمه های شماره یک، 2، سه و چهار معروفند در سالهای خشکی و قطع جریان آب رودخانه هیرمند، برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی شهرها و روستاهای منطقه سیستان و آشامیدنی شهر زاهدان استفاده می شود.
به گفته کارشناسان منابع آبی چاه نیمه های شماره یک، 2، سه و چهار در مجموع ظرفیت ذخیره سازی یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب را دارد.
نماینده مجری طرح و معاون اجرایی طرح آبیاری 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان بوسیله لوله گفت: 21 کارگاه با 21 پیمانکار در منطقه سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان مشعول بکار هستند.
ذورقی اظهار داشت: پیمانکاران در 16 ناحیه عمرانی، 2 ایستگاه پمپاژ اصلی و 2 مسیر خط اصلی در حال اجرای عملیات طرح انتقال آب هستند.
وی افزود: براساس برآوردهای سال 94 برای اجرای کل طرح 46 هزار هکتاری، 22 هزار و 680 میلیارد ریال (2هزار و 268 میلیارد تومان) اعتبار مورد نیاز است که تا کنون سهم وزارت جهاد کشاورزی 12 هزار میلیارد ریال (هزار و 200 میلیارد تومان) بوده که تامین اعتبار شده است.
وی بیان کرد: 130 هزار هکتار زمین قابل کشت در منطقه سیستان وجود دارد که تنها این طرح در 46 هزار هکتار آن اجرایی می شود.
وی خاطر نشان: تکمیل 46 هزار هکتار آبیاری با لوله در دشت سیستان 70 هزار بهره بردار را در این منطقه زیر پوشش قرار می دهد.
وی اضافه کرد: به طور متوسط 65 صدم هکتار سهم هر بهره بردار از این 46 هزار هکتار است.
به گزارش ایرنا طرح 46 هزار هکتار انتقال آب با لوله در دشت سیستان در سال 93 بعد از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.
با توجه به خشکسالی های 19 سال سیستان و بلوچستان این طرح می تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدرسرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.