به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان سرزمین گنج های پنهان به دلیل موقعیت ویژه و استثنایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتاز را برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا داراست.
قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان و برخورداری از اقلیم مناسب برای کشت انواع میوه های گرمسیری و سردسیری از دیگر مزیت های این استان است که به گفته کارشناسان با وجود امکانات بالقوه عظیم که می توانست در صورت بهره برداری برنامه ریزی شده پیامدهای مثبتی برای توسعه استان و کشور در برداشته باشد اما به دلیل اینکه استان در روند توسعه اقتصادی در حاشیه قرار گرفته بود دچار بسیاری از محرومیت های ریشه دار و عقب ماندگی تاریخی شد.
در این میان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تقویت مناسبات اقتصادی فراملی با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی استان، تقویت پیوند و تعامل ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان با سطح ملی، بکارگیری قابلیت ها و استعدادهای موجود و ایجاد مزیت های جدید به منظور ارتقای نقش و سهم در اقتصاد ملی و اصلاح ساختارها و تقویت بخش رسمی اقتصاد استان، قطار پیشرفت استان سرعت گرفت.
در این راستا شاهد هستیم که همزمان با هفته دولت در سال96 در 19 شهرستان سیستان و بلوچستان در چند روز گذشته دهها طرح بزرگ و کوچک به بهره برداری رسید و امروز (سه شنبه) نیز افزون بر 86 طرح راه اندازی شد.

***زاهدان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: 40 طرح کشاورزی در ششمین روز از هفته دولت در این شهرستان به بهره برداری رسید.
عباس اشکانی اظهار داشت: 35 طرح با اعتبار هفت میلیارد و 200 میلیون ریال (720 میلیون تومان) از محل اعتبارات دولتی در زمینه آبیاری تحت فشار، مرمت و احیای قنوات، اصلاح و تغذیه باغات و غیره و پنج طرح مرغداری بخش خصوصی با اعتبارچهار میلیارد و 80 میلیون تومان طرح های امروز هفته دولت زاهدان را تشکیل می دهند.
وی افزود: همچنین عملیات ساخت 562 هکتار آبیاری تحت فشار و کم فشار با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز امروز در این شهرستان آغاز شد.
مدیرکل فرودگاههای سیستان و بلوچستان گفت: شبکه جمع آوری فاضلاب این مجموعه با اعتبار 20 میلیارد و 450 میلیون ریال به بهره برداری رسید.
حسن اعرابی مقدم ایرنا اظهار داشت: شبکه جمع آوری فاضلاب از طریق لوله گذاری به طول هزار و 80 متر و به عمق 3.5 تا 6.5 متر تا ایستگاه پمپاژ اجرا شده و سپس به شبکه فاضلاب شهری منتقل می شود.
مدیرکل فرودگاههای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هزینه این طرح از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین و در مدت پنج ماه با نظارت و اجرای شرکت آب و فاضلاب استان انجام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: نخستین کلینیک هپاتیت سیستان و بلوچستان و آزمایشگاه جامع بیمارستان بوعلی مرکز استان امروز در ششمین روز هفته دولت افتتاح شد.
دکتر محمودرضا میری اظهار داشت: این طرحها با زیربنای هزار و 400 متر مربع و اعتبار افزون بر چهار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

*** سیب و سوران
فرماندار سیب و سوران در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: 11 طرح عمرانی، خدماتی، توسعه شبکه برق روستایی و آموزشی همزمان با ششمین روز هفته دولت در این شهرستان به بهره برداری رسید.
عبدالصمد عیسی زاده اظهار داشت: مدرسه سه کلاسه روستای پرچنک از توابع بخش هیدوچ، اصلاح و توسعه شبکه برق روستایی و طرح های عمرانی دهیاریها از مهم ترین پروژه های افتتاح شده در این بخش است.
وی افزود: برای راه اندازی این طرح ها بیش از 10 میلیارد و 450 میلیون ریال هزینه شده است.
وی گفت: همزمان با هفته دولت امسال بیش از 55 طرح و پروژه عمرانی، خدماتی و بهداشتی با اعتبار89 میلیارد و 255 میلیون ریال در حال افتتاح است.
فرماندار سیب و سوران شاخص ترین طرح های هفته دولت این شهرستان را ساخت چندین باب مدرسه، مراکز خانه بهداشت روستایی، مسکن مددجویی، طرح های برقرسانی و توسعه شبکه برق، آسفالت خیابانها و معابر شهری و طرح های عمرانی دهیاری ها ذکر کرد.
وی بیان کرد: همچنین به مناسبت هفته دولت چندین پروژه با اعتبار افزون بر 46 میلیارد و 400 میلیون ریال کلنگ زنی خواهد شد.

*** دلگان
فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با هفته دولت پنج پروژه عمرانی، کشاورزی، آموزشی و خدماتی با اعتبار 29 میلیارد و 200 میلیون ریال به بهره برداری رسید.
هوشنگ بامری اظهار داشت: ساختمان راهداری دلگان با زیر بنای 170 متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و 750 میلیون ریال در این شهرستان به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: 2 سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی با سرمایه گذاری بخش خصوصی هر کدام با ظرفیت هزار تن و اعتبار 20 میلیارد ریال افتتاح شد.
وی بیان کرد: 30 واحد مسکن ویژه محرومان هر یک با زیربنای 52 متر مربع و اعتبار هفت میلیارد و 500 میلیون ریال توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و با مشارکت سپاه پاسداران به بهره برداری رسید.
وی تصریح کرد: پایگاه نظارت و کیفیت بخشی آموزشی در دهستان هودیان زیر نظر آموزش و پرورش با ظرفیت 710 نفر دانش آموز و 40 نیروی آموزشی و پرورشی و 25 واحد آموزشی با مشارکت مردمی افتتاح شد.

*** نیکشهر
رئیس اداره آموزش و پرورش لاشار شهرستان نیکشهر گفت: ٢ مدرسه ٦ کلاسه با مشارکت خیران در روستاهای پیپ و سرمیچ این شهرستان روز سه شنبه همزمان با ششمین روز هفته دولت به بهره برداری رسید.
عبدالناصر حسین زائی اظهار داشت: مدرسه 6 کلاسه مهر ایران روستای پیپ با زیربنای 311 متر مربع و اعتباری بیش از 400 میلیون تومان و مدرسه 6 کلاسه حانا محمودی روستای سرمیچ با زیربنای 440 متر مربع و اعتباری بیش از 450 میلیون تومان به بهره برداری رسیدند.

*** زهک
فرماندار زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: 6 طرح عمرانی در بخش کشاورزی و فرهنگی همزمان با ششمین روز هفته دولت در این شهرستان به بهره برداری رسید.
جمشید رخشانی نسب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه اندازی حوزه علمیه سفیران و چندین طرح کشاورزی نظیر لوله کشی و استخر شیلات از جمله طرح های افتتاح شده امروز زهک است.
وی بیان کرد: 24 میلیارد ریال میزان اعتبار طرح های افتتاح شده امروز شهرستان زهک است.
وی افزود: همچنین امروز عملیات ترمیم آسفالت و روکش مسیرهای زهک - زابل و زهک - جزینک در این شهرستان آغاز شد.

***نیمروز
فرماندار نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان گفت: 14 طرح بهسازی معابر روستایی با اعتبار 20 میلیارد ریال به مناسبت ششمین روز هفته دولت در این شهرستان به بهره برداری رسید.
محمدحسن دهمرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هفته دولت بهترین فرصت برای ارائه عملکرد دولت تدبیر و امید است اظهار داشت: همزمان با هفته دولت امسال 55 طرح با اعتبار 80 میلیارد ریال در شهرستان نیمروز در حال افتتاح و کلنگ زنی است.

***کنارک
فرماندار کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: پنج طرح آموزشی و ورزشی با اعتبار37 میلیارد و 400 میلیون تومان همزمان با ششمین روز هفته دولت در این شهرستان به بهره برداری رسید.
بیژن بختیار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها شامل2 مجتمع آموزشی و خوابگاه شبانه روزی، 2 بوستان و یک باب کتابخانه بوده است.

**بهره برداری از 1172 طرح هفته دولت در سیستان و بلوچستان
به گفته استاندار سیستان و بلوچستان افتتاح هزار و 172 پروژه با اعتبار افزون بر هفت هزار و 650 میلیارد ریال (765 میلیارد تومان) همزمان با هفته دولت در مناطق مختلف استان از دوم تا هشتم شهریور درحال انجام است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: این پروژه ها در مقایسه با هفته دولت سال گذشته از لحاظ تعداد 41 درصد و اعتباری 53 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در هفته دولت سال گذشته 779 پروژه با اعتبار چهار هزار و 580 میلیارد ریال (458 میلیارد تومان) به بهره برداری رسید.
وی افزود: همچنین همزمان با هفته دولت امسال 107 طرح با اعتبار افزون بر پنج هزار میلیون ریال و هزار و 20 میلیون دلار آماده کلنگ زنی است.
وی بیان کرد: مجموع اعتبارات استان در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم بیش از هفت هزار و 830 میلیارد ریال (783 میلیارد تومان) بود که این رقم در سال 95 بیش از 100 درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
سکونت اقوام مختلف بلوچ، سیستانی، کرد، لر و سایر اقوام با مذاهب شیعه و سنی در این استان و زندگی مسالمت آمیز و بدون دغدغه در کنار یکدیگر آن هم با وحدت و انسجام مثال زدنی، سیستان و بلوچستان را به الگویی از وحدت تبدیل کرده است.
وجود بیش از 1100 کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در سواحل دریای عمان این استان را در موقعیت بسیار حساس و مهمی قرار داده است.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی**انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazaheda
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.