به گزارش ایرنا، خبر فروریختن قلعه تاریخی ایرندگان خاش در فضای مجازی و انتشار تصاویری از اشیاء قدیمی در این محیط شک مردم را برانگیخته که مبادا در تخریب این قلعه دستهایی در کار بوده تا آثار نیاکان آنان را به تاراج ببرند.
شماری از ساکنان ایرندگان خاش در تماس با خبرنگار ایرنا بیان کردند: با توجه به قدمت و ضخامت دیوارهای قلعه فرو ریختن آن به خودی خود امکان پذیر نیست.
احسان ایرندگانی گفت: این احتمال وجود دارد که افرادی از مدتها پیش در آن کار کرده اند تا اشیاء قدیمی و تاریخی را کشف و در بازار سیاه بفروشند.
وی اظهار داشت: مردم از روزهای قبل نگران فرو ریختن دیوار ضخیم این قلعه تاریخی بودند ولی از روز گذشته با انتشار تصاویر تعدادی اشیاء زیرخاکی در فضای مجازی و مرتبط دادن آنها با این قلعه نگرانی آنان بیشتر شده است.
احمد ایرندگانی یکی دیگر از اهالی بخش ایرندگان اداره کل میراث فرهنگی استان را متهم به بی توجهی به آثار تاریخی و معنوی ایرندگان کرد و گفت: مردم از این بابت گلایه دارند.
وی افزود: براساس اظهار برخی از مسئولان محلی؛ مسئولان ایرندگان و خاش با دلسوزی مشکلات و کمبود ها را گزارش کرده اند ولی تاکنون پاسخ مثبتی از مرکز استان به آنها داده نشده است.
کامی ایرندگانی نیز ادعا کرد: تصاویر انتشار یافته از ریزش قلعه تاریخی ایرندگان مربوط به اوایل امسال بوده که به دلیل حساسیت موضوع بصورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش به خبرنگار ایرنا گفت: برای مرمت قلعه ایرندگان در سالهای قبل اعتباری تخصیص یافته که به لحاظ قدمت و تخریب زیاد آن کارهای موثری در این زمینه صورت نگرفته است زیرا مرمت و نگهداری آن بودجه ای بسیار زیادی لازم دارد.
ملک مسعود ریگی بیان کرد: اوایل امسال در بازدیدی که به اتفاق شماری از کارشناسان از این قلعه داشتم ریزش در بخش هایی از آن مشهود بود به همین سبب تصویر برداری لازم از آن انجام و به مسئولان دست اندرکار در استان گزارش و اعلام کردم قلعه در حال تخریب است.
وی اظهار داشت: بعد از این پیگیری ها قرار شد اعتباری برای مرمت آن در نظر گرفته شود و علاوه بر این برای مرمت آن بصورت مشارکتی نیز هدفگذاری شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی خاش تصریح کرد: با توجه به اینکه یک نفر نگهبان و یک نفر ناظر از نیروهای بومی ایرندگان و ساکن در نزدیکی قلعه برای حفاظت از این اثر تاریخی به کار گرفته ایم هیچ گونه نگرانی برای تخریب و احیانا حفاری غیر مجاز وجود ندارد و اخبار انتشار یافته در فضای مجازی در موضوع فرو ریختن آن مورد تائید ما نیست زیرا نماینده ما در بخش ایرندگان گزارشی در موضوع ریزش قلعه و یا حفاری و کشف اشیاء قدیمی تاکنون ارائه نکرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتهاماتی ناعادلانه متوجه میراث فرهنگی شده، این حق را بر خود قائل هستیم که از توهین کنندگان طرح شکایت کنیم.
رئیس میراث فرهنگی خاش با تاکید بر اینکه برای مرمت قلعه ایرندگان اعتبار بسیار کلانی نیاز است، ادامه داد: چند سال قبل بودجه ناچیزی برای مرمت قلعه در اختیار ما گذاشته شد ولی باید قبول کرد با این بودجه ها و تخریب بسیار زیاد آن نمی‌شود کار موثری انجام داد.
ریگی تصریح کرد: با اعتبار اندک گذشته فقط قسمتهایی آوار برداری و کاهگل شده ولی با توجه به حجم بالای کار نیازمند بودجه کلانی برای مرمت قلعه هستیم.
وی از اقشار مختلف مردم درخواست کرد: قبل از طرح هر موضوع و گلایه و شکایتی ابتدا بررسی لازم را انجام داده و سپس برای گرفتن نتیجه مناسب با مسئولان دست اندرکار نیز مذاکره و گفت و گو کنند تا از به وجود آمدن حساسیت در جامعه جلوگیری شود.
جمشید هاشمزهی بخشدار ایرندگان خاش در نشست اخیر کمیته برنامه ریزی شهرستان خاش بر ضرورت تامین اعتبار برای مرمت قلعه ایرندگان و جلوگیری از نابودی آن تاکید کرد.
محمداکبر چاکرزهی فرماندار شهرستان خاش با ابراز بی اطلاعی از ریزش قلعه ایرندگان و موارد دیگر ادعایی گفت: تلاش برای حفظ آثار تاریخی و معنوی وظیفه ای ملی و همگانی بوده و باید همه با احساس تکلیف برای نجات آثار قدیمی از تخریب و نابودی تلاش کنند.
چاکرزهی افزود: در خصوص ریزش قلعه ایرندگان و یا پیدا شدن آثار تاریخی از این منطقه که گفته می شود به روزهای اخیر و یا امسال تعلق داشته، گزارشی به فرمانداری ارائه نشده است و ما از طریق فضای مجازی موارد را رصد کرده ایم که صحت آنها به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: پرداختن به مباحث بیهوده در فضای مجازی و زیرسئوال بردن خدمات انجام شده بی انصافی است و امیدواریم اقشار جامعه با سعه صدر و بررسی تمام جوانب به اظهار نظر بپردازند تا فردی بدون دلیل مورد هجمه و تخریب قرار نگیرد.
به گزارش ایرنا خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 ** 6081 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.