به گزارش ایرنا شماری از شهروندان خاش در تماس با خبرنگار ایرنا بیان کردند: افت ولتاژ برق سبب وارد آمدن خسارت به لوازم برقی و بروز مشکل برای مردم نقاط مختلف شهری و روستایی این شهرستان شده است.
احمد ریگی یکی از شهروندان خاش اظهار داشت: شدت گرما موجب شده لوازم سرمایشی بصورت تمام وقت روشن باشند.
وی گفت: امسال گرمای هوا در شهرستان خاش بی سابقه بوده و انتظار می رود دولت به این شهرستان نگاه ویژه داشته باشد تا فشار زیادی به مردم محروم و فقیر منطقه وارد نشود.
عبدالرئوف قلندرزهی نیز گفت: حضور در زمین های کشاورزی و انجام فعالیت های دامداری و کارهای تجاری در خاش امسال به دلیل شدت گرما بسیار دشوار شده به طوری که شاید در چند دهه اخیر بی سابقه باشد.
مسئول روابط عمومی اداره برق خاش نیز گفت: صرفه جویی در مصرف برق باید به یک فرهنگ تبدیل شود و همه اقشار جامعه خود را در آن سهیم بدانند.
ایرج شهنوازی افزود: ساعت اوج مصرف در تابستان و زمستان متفاوت است و همواره ساعت پرباری یکسان نیست، بنابراین برای کنترل هزینه و کاهش مصرف برق باید درباره این موضوع اطلاعات کامل کسب کنیم.
وی افزود: هنگام غروب پس از اذان مغرب، ساعت پیک معمول کشور بوده، اما در تابستان ساعت پیک تغییر می‌کند و علت آن نیز این است که نوع تجهیزات برق مصرفی در این فصل از سال تغییر می کند و استفاده از وسایل سرمایشی در طول روز بیشتر احساس می شود.
شهنوازی گفت: پیک مصرف برق در تابستان از ساعت 19 تا 23 و در زمستان از ساعت 18 تا 22 بوده در این ساعات هزینه برق شبکه حدوداً سه برابر محاسبه می شود و در نتیجه نباید از وسایل پرمصرف مانند لباسشویی، اتو، جارو برقی و غیره استفاده کرد چرا که فشار زیادی به شبکه وارد می کند.
وی تاکید کرد: بهتر است از وسایل پر مصرف برق در ساعات کم باری استفاده شود که در آن هزینه برق حدود یک چهارم بهای واقعی محاسبه می شود.
شهنوازی افزود: ساعات کم باری در شبکه سراسری در تابستان از ساعت 23 تا 7 صبح و در زمستان از 22 تا 6 محاسبه می شود.
مدیر اداره برق خاش هم گفت: امسال کمترین خاموشی های استان به لحاظ خدمات ارزشمند و نگاه ویژه دولت مربوط به خاش بوده است.
قدرت شهیکی بیان کرد: دولت از نیمه دوم پارسال تاکنون برای اجرای پروژه های برق رسانی در این شهرستان افزون بر 227میلیارد ریال هزینه کرده و رضایت مردمی از اهداف ویژه دولت بوده است.
وی افزود: این میزان اعتبار برای اجرای حدود 90پروژه برق روستایی و اصلاح و پایداری شبکه های برق هزینه شده است.
وی ادامه داد: در نشست اخیر هیات دولت تعرفه برق برای مناطق ایرندگان و روتک خاش به لحاظ شدت زیاد گرما درجه 2 و برای شهر خاش که شرایط مطلوب تری در موضوع گرمای هوا دارد درجه چهار اعلام شده است.
وی بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در نقاط مختلف این شهرستان نزدیک به پنج هزار کیلومتر شبکه برق رسانی ایجاد شده است.
وی خاطر نشان کرد: برق شهرستان خاش گستره ای معادل 28 هزار کیلومتر مربع، حدود 800 روستا با بیش از سه هزار و 500 کیلومتر شبکه و بیش از 43 هزار مشترک را زیر پوشش دارد.
مدیر اداره برق خاش با بیان اینکه دولت برای حفظ و نگهداری شبکه های برق هزینه های زیادی متحمل می شود، ضرورت مشارکت اقشار جامعه را برای حفظ زیرساختها و نیز صرفه جویی در مصرف را با هدف مقابله با خاموشی ها و پیشگیری از اختلال در مسیرهای خدمت رسانی متذکر شد.
فرماندار شهرستان خاش نیز بیان کرد: بسیاری از خاموشی ها در خاش ناشی از سرقت کابل ها و ترانس های برق بوده که متاسفانه بر اثر اقدامات نسنجیده برخی افراد سودجو و معتاد به وجود آمده و خسارت های زیادی به دولت و مردم وارد شده است.
محمداکبر چاکرزهی افزود: به عنوان مثال سارقان کابل ها و لوازم برقی یک ترانس برق چند ده میلیونی را پس از سرقت و اوراق کردن آن با قیمتی بسیار ارزان به فروش می رسانند که جبران آن برای دولت هزینه سنگینی دارد.
وی اظهار داشت: با به سرقت رفتن هر دستگاه ترانس و یا کابل برق بسیاری از مکانهای اداری، مساجد، تجاری، منازل، کشاورزی، تاسیسات خدماتی برق و آب و غیره تعطیل و خسارت های زیادی به جامعه وارد می شود.
فرماندار خاش از عموم مردم خواست در حفظ و نگهداری اموال عمومی که متعلق به خودشان است بیش از پیش تلاش و با دستگاههای دست اندرکار همکاری کنند.
وی ادامه داد: شناسایی سارقان و تخریب کنندگان بیت المال (اموال عمومی) تنها با همکاری عامه مردم با دستگاههای دست اندرکار امکان پذیر است و انتظار داریم برای جلوگیری از قطع برق و ارتباطات مخابراتی در شهرها و روستاها علاوه بر فعالیت ماموران انتظامی و شرکت های برق، آبفا و مخابرات؛ مردم به عنوان صاحبان اصلی بیت المال از این اموال حفاظت کنند.
شهرستان خاش به سبب قرار گرفتن در محدوده کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان از آب و هوای معتدلی برخوردار است و از مناطق خوش آب و هوای سیستان و بلوچستان محسوب می شود اما در یکی 2 سال اخیر گرمای هوا این شهرستان را نیز تحت تاثیر قرارداده است.
به گزارش ایرنا خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**8006**6081 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی **انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.