شروع این سرقت ها از 22 اردیبهشت ماه 94 بود و تا اواسط سال گذشته ادامه داشت. این درحالی بود که پلیس از همان ابتدا احتمال میداد، همه سرقت های سریالی از بانک های شیراز زیر سر یک نفر باشد. اما این سرقت ها چطور رخ دادند و سارق چگونه به بانک ها دستبرد زد.
سکانس اول، بانک تجارت
اولین سرقت از بانک های شیراز در اردیبهشت ماه 94 کلید خورد. بانک تجارت شعبه نیایش شیراز ساعت 10:30 صبح را نشان میداد و مسئولان بانک مثل همیشه سرگرم کار و راه انداختن مشتریان بودند که ناگهان فردی ناشناس در حالی که چهره خود را پوشانده بود وارد بانک شد.
از چهره مرد با توجه به نقابی که به صورت داشت هیچ چیز پیدا نبود و او با اسلحه کلاشی که در دست داشت شروع به تهدید مردم و کارکنان بانک کرد. مشتریانی که آن روز در بانک حضور داشتند بسیار ترسیده بودند و با تهدید مرد مسلح روی زمین دراز کشیدند تا مبادا حادثه ای غیرمنتظره گریبانگیرشان شود. در این میان کارکنان بانک تجارت نیز راه گریزی نداشتند و از آن جایی که سارق مسلح قاطعانه حرف میزد و همه را تهدید به شلیک کرده بود، آنها مجبور بودند همه درخواست مرد ناشناس را انجام بدهند.
او از کارکنان خواست که هر چه پول در صندوق دارند را در اختیارش قرار بدهند و مدیر و معاون بانک که نمی خواستند حادثه تلخی برای کسی رخ بدهد، 44 میلیون تومان موجود در بانک را در کیسهای ریخته و تحویل متهم اسلحه به دست دادند.
در این میان سارق مسلح که به خواستهاش رسیده بود از مردم خواست که سرجایشان باشند و تکان نخورند. سپس او عقب عقب از بانک خارج و سوار پژو پارسی شد که در نزدیکی بانک قرار گرفته بود و به سرعت از محل متواری شد.
با وقوع این حادثه، مسئولان بانک به سرعت با مأموران پلیس تماس گرفتند و از همان زمان تحقیقات در این زمینه و پیدا کردن سرنخی از متهم یا متهمان حرفهای بانک های شیراز آغاز شد. با وجود دوربین های مداربسته ای که در بانک محل سرقت وجود داشت اما کارآگاهان پلیس موفق نشدند چهره متهم را شناسایی کنند، چرا که به خاطر نقاب روی صورت مرد چهرهاش پیدا نبود و همین کار را برای پلیس سخت کرد.
پس از انجام سرقت از بانک تجارت شیراز در سال 94، در حالی که احتمال میرفت متهم یا متهمان این پرونده به زودی پیدا و دستگیر شوند، این اتفاق رخ نداد و مردم زمانی احساس ترس و وحشت کردند که در دهم شهریورماه 94 نیز سرقت مسلحانه دیگری این بار از بانک کشاورزی شیراز شعبه گلستان اتفاق افتاد.
مرد ناشناس مشابه پرونده قبلی خیلی خونسرد و با آرامش وارد بانک شده و در حالی که نقاب به چهره داشت اسلحه کلاشی را به سمت افرادی که در ساعت 9:30 صبح در بانک حضور داشتند نشانه رفت.
صدای فریاد ترس و وحشت مردم در فضا پیچید اما آن ها قادر نبودند در مقابل اسلحهای که به سمت شان نشانه رفته بود کاری از پیش ببرند. متهم از کارکنان خواست که هر چه پول در بساط دارند را در کیسهای ریخته و کت بسته تحویلش بدهند تا برای هیچ کسی اتفاق ناگواری رخ ندهد. به همین خاطر کارکنان بانک 20 میلیون تومان به او می دهند تا جان کسی به خطر نیفتد و متهم پس از آن از محل فرار کرد، با این تفاوت که در تحقیقات پلیسی مشخص شد که متهم به جای استفاده از پژو پارس، این بار سوار بر موتورسیکلتی که پلاک آن را پوشانده بود، متواری شد.
طبق بررسی های مأموران پلیس از سرقت دوم، آن ها احتمال دادند که یک نفر پای ثابت هر دو سرقت بوده و متهم برای این که رد گم کند این بار به جای استفاده از پژو برای فرار از محل از موتور سیکلت استفاده کرده بود، اما از آن جایی که چهره او نیز پوشیده شده بود مأموران نتوانستند نشانی از سارق حرفهای پیدا کنند اما با این وجود تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه داشت و تیمی از مأموران ویژه پلیس تحقیق در این پرونده را به صورت تخصصی به دست گرفتند.
حمله به مدیر بانک
هنوز ماجرای سرقت از بانک کشاورزی سر زبانها بود که با اختلاف چند روز از وقوع این سرقت، مأموران پلیس در ساعت 8:30 بیست و هفتم شهریورماه 94در جریان سرقت دیگری قرار گرفتند. موضوع بسیار پیچیده شده بود و آن ها به سرعت خودشان را به بانک صادرات شعبه فرهنگ شهر شیراز رساندند.
کارکنان با چهرهای وحشت زده برای مأموران پلیس تعریف کردند که دقایقی پیش سارقی که چهره اش را با نقاب پوشانده بود وارد بانک شد. این مرد ناشناس به طرف جایگاه مدیر بانک رفت و با تهدید اسلحه از او خواست که پول مورد نیازش را در اختیار او قرار بدهد.
این درحالی بود که مدیر بانک نیز که بسیار وحشت کرده بود، برای جلوگیری از وقوع حادثه غیرمنتظره، 11 میلیون و 400 هزار تومان به متهم تبهکار داد و او به سرعت با خارج شدن از بانک سوار بر یک دستگاه پژو پارس از محل متواری شد.
نقاب، اسلحه، شگرد مشابه
تبهکار حرفه ای به همین راحتی دست بردار بانک های شهر شیراز نبود. او که انگار کفگیرش به ته دیگ خورده بود بار دیگر در آبان ماه 94 این بار به بانک اقتصاد نوین شعبه قدوسی این شهر دستبرد زد.
سارق حرفهای در حالی که میدانست مأموران پلیس با جدیت به دنبال او هستند اما باز هم با تهدید اسلحه کلاشی که در اختیار داشت اقدام به تهدید مردم و مسئولان حاضر در این بانک کرد. سرانجام او با سرقت 15 میلیون تومان از بانک اقتصاد نوین گریخت و ردی به جا نگذاشت.
حالا با وقوع چهارمین سرقت مشابه احتمال می رفت که سارق همه بانک ها یک نفر بوده است. مشخصات او در همه سرقت ها نقاب روی چهرهاش، استفاده از اسلحه کلاش و شگرد مشابهاش در سرقت از بانک ها بود.
تبهکاری که سال 94 را برای کارکنان بانک ها در شیراز به سالی تلخ و پر استرس تبدیل کرد و از آن جایی که عامل سرقت ها پیدا نشده بود آن ها همچنان با ورود هر فرد ناشناسی به بانک دچار اضطراب و دلهره میشدند. در این میان سرقت از بانک اقتصاد نوین در آبان ماه آخرین دزدی از سرقت های سریالی در این سال بود.
هدف، بانک رفاه
با شروع سال 95 یعنی در 25 فروردین ماه امسال نیز، او با قوای تازهتری نقشه سرقت از بانک های شیراز را در پیش گرفت. او این بار به بانک رفاه شعبه ستارخان شیراز حمله ور شد و مثل نقشه های پیشینش قبل از ورود به بانک ماشین خود را مقابل آن پارک کرد، نقاب زده از ماشین خارج شد و بدون اینکه کسی متوجه حضور او شود، وارد بانک شد.
به سرعت اسلحه کلاش خود را درآورد و با فریاد از مشتریان بانک خواست که سرجایشان بمانند و کاری خلاف میل او انجام ندهند وگرنه مجبور به تیراندازی به طرف آن ها خواهد شد. در این میان مردم و کارکنان بانک وحشت زده و درحالی که در جایشان خشک شان زده بود و از ترس قادر به حرکت نبودند تصمیم گرفتند هرچه مرد تبهکار میخواهد را به او بدهند تا بدون خونریزی از بانک خارج شود.
در آخر او 50 میلیون از بانک به سرقت برد و با همان پژو پارسی که در سرقت های قبلیاش از آن استفاده میکرد از مهلکهای که درست کرده بود پا به فرار گذاشت. او بار دیگر نیز موفق به فرار از چنگال مأمورانی شد که لحظاتی بعد از سرقت او خودشان را به بانک رفاه رسانده بودند. متأسفانه از آن جایی که متهم پلاک ماشین مورد استفاده را در همه سرقت هایش با کاور پوشانده بود یا از پلاکهای جعلی استفاده میکرد، مأموران نتوانستند با استفاده از این سرنخ ردی از او پیدا کنند.
همچنین هیچ سرنخی برای شناسایی چهره متهم نیز وجود نداشت و از آن جایی که او در ساعات اولیه صبح و به سرعت اقدام به سرقت می کرد، کسی موفق نشده بود جلوی او را بگیرد و به همین خاطر او بار دیگر از دست قانون فرار کرد تا در نقشه بعدی خود به بانک ثامن شهر شیراز حمله کند.
فرار از قانون
یکی از سرقت های عجیب سارق تبهکار، دزدی او در سیزدهم تیرماه 95، از بانک ثامن شعبه سیمتری سینما سعدی در شیراز بود. در این سرقت همه چیز مشابه همان سرقت های قبلی مرد تبهکار بود اما در این مورد خاص که بسیار باعث تعجب مردم و مسئولان بانک شد، مجاورت بانک ثامن با مرکز 197 بود.
در واقع متهم با وجود این که می دانست ممکن است به دست مأموران نیروی انتظامی حاضر در این مرکز بیفتد، با فکر سرقت از بانک ثامن وارد این بانک شد و در کمال خونسردی 24 میلیون تومان را به سرقت برد و با خودروی پژو فرار کرد. مأموران حاضر در این مرکز زمانی متوجه حادثه شدند که دیگر کار از کار گذشته و سارق با پول ها از محل متواری شده بود.
معاون به دنبال سارق
اما ماجرای سرقت های سریالی از بانک های شیراز سر درازی داشت و 19 مهرماه نیز مردم شهر شاهد یک سرقت دیگر از بانک ملی شعبه خیابان ساحلی شیراز بودند.
این خیابان یکی از پرترددترین و پرترافیک ترین خیابان های شیراز بود و به سختی سارقی بتواند پس از سرقت از میان مردم حاضر در خیابان فرار کند اما این اتفاق در اوج ناباوری مردم و کارکنان بانک ملی افتاد و سارق نقابدار در ساعت 10:30 صبح وارد بانک شد تا نقشه شوم خود را اجرا کند.
او با اسلحه ای که در اختیار داشت به سمت مردم و کارمندان بانک نشانه رفت و از مسئولان بانک خواست هر چه وجه نقد در اختیار دارند را به او بدهند. او مدام فریاد میزد و با جو متشنجی که در بانک ایجاد کرده بود باعث رعب و وحشت مردم حاضر در آن شد.
این در حالی بود که او هر لحظه با صدای بلندتری مردم را تهدید به شلیک میکرد و مشتریان از کارمندان بانک با خواهش و التماس درخواست کردند تا خواسته سارق تبهکار را اجرا کنند تا خونی از دماغ کسی جاری نشود.
به همین خاطر او با 15 میلیون پول از بانک خارج شد و مثل بیشتر سرقت های دیگرش قصد فرار با پژو را داشت که معاون بانک به دنبال او افتاد. تعقیب و گریز هالیوودی آن ها تا بخشی از خیابان ساحلی شیراز ادامه پیدا کرد اما انگار شانس با سارق تبهکار یار بود که او توانست در ترافیک و شلوغی خیابان از چنگال معاون بانک فرار کند.
با این حال معاون بانک نیز برای این که سارق را در ازدحام خیابانی که به دنبالش بود، تحریک به شلیک نکند و خون بیگناهی به زمین نریزد ترجیح داد دیگر به دنبال او نرود و این بار نیز دزد حرفه ای پا به فرار گذاشت.
مرد کت و شلوارپوش
با وقوع آخرین سرقت دزد تبهکار، مأموران پلیس که هنوز هیچ سرنخی جدی از او پیدا نکرده بودند برای جلوگیری از دزدی های این مرد از ساعت هفت تا 10 صبح چند مأمور پلیس را مأمور حراست از بانک های شیراز کردند.
چرا که در تمام سرقت ها متهم در ساعات نخستین صبح وارد بانک میشد اما گویا او نیز که متوجه اقدام مسئولان شهری و ماموران پلیس شده بود، در آخرین سرقت خود که روز چهارشنبه 26 آبان ماه رخ داد، این بار در ساعت یک و نیم بعد از ظهر وارد بانک ملی شعبه فلکه هنگ شیراز شد. درست زمانی که مأمور پلیس از آن جا رفته بود و او میتوانست با خیال راحت کارش را انجام بدهد.
سارق با خونسردی در حالی که با نقاب چهره اش را پوشانده بود، هشتمین سناریوی سرقت های خود از بانک های شیراز را رقم زد. او با شگرد قدیمی شش میلیون به سرقت برد و پس از آن و شاید با تجربه ای که از سرقت قبل داشت و معاون بانک به دنبالش افتاده بود، این بار نیز پا به فرار گذاشت.
خیلی از شاهدان عینی در سرقت از این بانک و حتی بانکهای دیگر گفته بودند که سارق خیلی مرتب و طوری که کسی در خیابان به او شک نکند، کت و شلوار به تن داشته و هنگام ورود به بانک و طوری که دوربین های بانک چهره اش را نگیرند، نقاب زده و وارد بانک مورد نظرش شده اما هیچ کدام از این سرنخ ها کمکی به کشف راز این سرقت ها و عامل یا عاملان اصلی آن نکرده و مأموران براساس شواهد موجود فقط احتمال زیاد میدهند که همه سرقت ها را یک نفر انجام می دهد.
پرونده سرقت های سریالی و مسلحانه شیراز در شعبه 17 دادسرای جنایی این شهر تشکیل شده و گروه ویژه ای از مأموران پلیس رسیدگی به این پرونده را بر عهده داشتند تا این که سرقت های مشابه سرقت های مسلحانه از بانک های شیراز نیز در اصفهان گزارش شد و مأموران احتمال دادند که این سارق در سرقت های بانک های شیراز نیز نقش داشته است.
تحقیقات پلیسی سرنخ هایی را در اختیار آن ها قرار داد و آن ها احتمال دادند این سارق با سارقی که با موتورسیکلت از بانک ها سرقت کرده یکی نیست. نزدیک شش ماه از وقوع آخرین سرقت مسلحانه از بانک می گذشت و دیگر خبری از این سارق نبود تا این که سرقت مسلحانه خونینی از یک بانک در بهمن ماه سال گذشته در اصفهان رخ داد که در جریان این سرقت یک مأمور شهید شد. با بررسی احتمال داده شد که این سارق همان سارق بانک های شیراز است از این رو تحقیقات گسترده ای برای دستگیری این سارق زیر نظر اسدی بازپرس شعبه 17 دادسرای جنایی شیراز انجام شد و مأموران توانستند ردپایی از یک مظنون را به دست آورند که در این سرقت ها نقش داشت. از این رو روز گذشته در یک عملیات غافلگیرانه پلیسی این سارق در شیراز دستگیر شد. بر اساس پیگیری ها اسلحه کلاش به کار رفته در این سرقت ها نیز کشف شده اما با این وجود تحقیقات برای به دست آمدن سرقت های احتمالی دیگری از تنها مظنون این سرقت های هالیوودی ادامه دارد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 693056
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.