به گزارش ایرنا مازیار یزدانی روز یکشنبه در نشست کارگروه تخصصی حمل و نقل شریان های حیاتی، بلایای جوی و طوفان سیستان و بلوچستان در زاهدان حمل و نقل را عامل امنیت، ایمنی و بهره وری دانست و اظهار داشت: این توافقنامه به معنی افزایش درآمد، بهره وری و امنیت در کشور است.
وی ادامه داد: تمام مسیر دیتا از طریق آبها و سوریه به اروپا منتقل می شد که از زمان حضور داعش امنیت در منطقه از بین رفت و همه شبکه های ارتباطی از سمت ایران متمرکز شده است.
وی افزود: هم اکنون خط ترانزیتی توسط برق منطقه ای ایجاد شده و راه آهن به صورت انحصاری بر اساس مجوزی که دارد توافق انتقال دیتا از مسیر پاکستان به سمت اروپا را گرفته است.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی گفت: حمل و نقل یک مقوله عام المنفعه است و سیستان و بلوچستان فضای بکری برای توسعه این حوزه دارد.
یزدانی اظهار داشت: امروز در حوزه ریلی به این نتیجه رسیده اند که راه آهن غرب کشور عمدتا سودده نیست و سوددهی شرق کشور با داشتن بندر چابهار، زاهدان و سنگان بیشتر است.
وی افزود: در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده ایم که با اعتبارات محدود که به پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد تزریق می شود مشکلی حل نخواهد شد بر این اساس به جد دنبال سرمایه گذار هستیم تا این پروژه با هدف کاهش تلفات جاده ای و انرژی در کوتاه ترین زمان اجرا شود.
وی گفت: سرعت حرکت قطارها در مسیرهای ریلی راه آهن کشور 160 کیلومتر بر ساعت است به همین سبب سرعت 50 کیلومتر بر ساعت در محدوده ای از راه آهن جنوب شرق در حوزه شوره گز قابل قبول نیست.
وی افزود: در خواست دارم با برطرف کردن مشکل ماسه بادی ها در محدوده ریلی شوره گز سرعت در این منطقه به حد استاندارد برسد.
یزدانی اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی مصوبات خیلی خوبی در حوزه حمل و نقل ریلی تصویب کرده که مهمترین آن اختصاص یک درصد فروش نفت برای توسعه ریلی کشور است.
وی گفت: توسعه حمل و نقل ترکیبی با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های تمام حوزه ها از جمله جاده، بنادر، هوایی و ریلی در وزارت راه و شهرسازی به جد پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا در پایان این نشست مسجد حضرت رسول اکرم(ص) راه آهن جنوب شرق مستقر در زاهدان افتتاح و کلنگ عملیات محوطه سازی ایستگاه راه آهن زاهدان به زمین زده شد.
به گفته مجید ارجونی مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور برای ساخت مسجد حضرت رسول اکرم(ص) با زیربنای 350 متر مربع هفت میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار هزینه شده و پنج میلیارد ریال نیز برای محوطه سازی هزار و 800 متر مربع از ایستگاه راه آهن زاهدان اعتبار هزینه می شود.
به گزارش ایرنا راه آهن جنوب شرق کشور با مسیر ریلی زاهدان - تهران به طول هزار و 600 کیلومتر در سال 1390 به بهره برداری رسید و 2 شرکت جوپار و رجاء کار جابجایی مسافران را در حوزه جنوب شرق کشور برعهده دارند.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود و با کشور افغانستان و پاکستان هزار و 200 کیلومتر هم مرز است و خط ریلی زاهدان - کویته پاکستان در زمان جنگ جهانی دوم راه اندازی شده است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.