به گزارش ایرنا شماری از مسئولان و تولیدکنندگان شهرستان خاش در نشستی با خبرنگار ایرنا بر ضرورت حمایت و نگاه ویژه مردم و دولت به تولیدات داخلی تاکید کردند.
مدیرعامل شرکت تولیدی پاکشیر تفتان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تولیدات داخلی در کشور بسیار با کیفیت و دارای بازارپسندی مناسبی هستند اما آنطور که باید و شاید نمی توانیم روی کمک های دولتی حساب باز کنیم.
خرم ریگی افزود: در کارخانه پاک شیر تفتان خاش ظرفیت برای تولید روزانه افزون بر 40 تن شیر و محصولات لبنی وجود دارد اما به لحاظ مشکلات مالیاتی و عدم پرداخت یارانه های حمایتی و برخی مشکلات دیگر مجبور به تعطیلی و کاهش تولید آن بوده و هم اینک به سختی یک و نیم تن تولید محصول داریم.
وی بیان کرد: با توجه به وقوع خشکسالی ها و عدم برخورداری از حمایتهای دولتی و شرایط خاص منطقه از نظر اعتقادی که نمی توانیم وام دارای کارمزد و سود حتی به مقدار اندک را بگیریم برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان با مشکل رو به رو شده ایم و با سختی تمام کارخانه را مدیریت می کنیم.
ریگی تصریح کرد: هم اینک تولید کنندگان سنتی شیر و لبنیات با سرمایه گذاری اندک دو تا سه میلیونی درآمدی چندبرابر ما دارند و حجم بالای سرمایه گذاری های ما به دلیل عدم برخورداری از حمایتهای دولتی با خسارت و نقصان رو به رو شده است.
جمیله ایرندگانی مدیرعامل شرکت تولیدی ریحانه گستر خاش در این نشست گفت: در کارگاه تولیدی ریحانه گستر انواع ملحفه و لباس با حجم بالا تولید می شود که دغدغه مهم ما عرضه محصولات در بازار است.
وی اظهار کرد: حمایت برای حضور در نمایشگاههای استانی و کشوری و جهانی از درخواستهای مهم ما بوده که امیدواریم در دولت این زمینه شکل بگیرد.
ایرندگانی ادامه داد: چندین نوبت در سطح استان و کشور به عنوان تولید کننده و شرکت تعاونی برتر انتخاب شده ایم اما برای گسترده تر کردن تولید و عرضه انبوه محصولات تولیدی به حمایتهای ویژه دولتی نیازمندیم.
این تولید کننده برتر کشوری افزود: به عنوان مثال روزانه در این شرکت تولیدی افزون بر سه هزار ملحفه و لباس بیمارستانی و غیره تولید می شود اما بیمارستان خاش بر حسب نیاز خود خرید در حد محدود دارد لذا بسیاری از تولیدات ما به فروش نمی رسد و باید برای عرضه آن در بازارهای خاش و استان و نیز نمایشگاههای کشوری چاره اندیشی کرد.
محمد یاراحمدزهی از تولیدکنندگان مرغ خاش نیز گفت: در خاش 37 واحد مرغداری فعال داریم که برای ایجاد یک واحد تولیدی جوجه یک روزه برنامه ریزی شده و مسئولان بومی و حتی استانی پای کار آمده اند اما حمایت مالی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: تعاونی های مرزنشینان در خاش به حمایتهای ویژه دولت نیاز دارند زیرا چندین هزار نفر از اعضای آنها برای دریافت سود و برخورداری از مزایای مربوط به سهام خود دغدغه دارند و حق آنهاست که بتوانند در قبال عضویت و سرمایه گذاری، آینده خود را با رونق دادن اقتصاد تضمین کنند.
بخشدار ایرندگان خاش هم گفت: شرایط ایرندگان برای کشاورزی و دامداری مهیا است و هم اینک هزار و 700 هکتار از زمینهای کشاورزی ایرندگان زیر کشت محصولات باغی و زراعی قرار دارند.
جمشید هاشمزهی بیان کرد: برای ایجاد اشتغال خانگی در ایرندگان باید بجای اجرای طرحهای صنعتی ایجاد شرکتهای تعاونی و پرورش دام شیری و غیره را در اولویت قرار دهیم تا از این طریق بتوانیم بخشی از نیازهای کارخانه پاکشیر خاش و نیز مشکلات مالی مردم منطقه را حل کنیم.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاش نیز اظهار داشت: محدودیت ها در سرمایه گذاری در حوزه تعاون، پایین بودن درآمد، نبود فرهنگ ایجاد شرکت های تعاونی و استفاده نکردن از فرصت مرزی و ظرفیتهای دیگر مشکلات عمده ای هستند که باید برای رفع آنها اقدام و برنامه ریزی شود.
احمد جمشیدزهی افزود: در خاش 345 شرکت تعاونی در حوزه های صنعتی، کشاورزی، خدماتی، مسکن، دامداری، مرزنشینان و غیره به ثبت رسیده است اما به دلائلی حدود 80 واحد تعاونی در منطقه فعال هستند که ادامه فعالیت آنها نیز در هاله از ابهام قرار دارد.
فرماندار خاش در این نشست گفت: افزایش درآمد و ثرورت و توسعه سرمایه گذاری ها با حمایت از تعاون گران میسر می باشد که در این راستا باید شرکتهای تعاونی شکل بگیرند و تقویت بشوند.
محمداکبر چاکرزهی افزود: با توجه به هدف گذاری 2 و نیم میلیارد دلاری دولت برای صادرات نیاز است از فرصت مرزی خاش با 124 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان به بهترین نحو برنامه ریزی و استفاده شود.
وی اظهار داشت: زیرکشت رفتن 37 هزار هکتار از زمینهای باغی و زراعی و تولید افزون بر 320 هزار تن محصول کشاورزی در سال، تولید چهار هزار تن گوشت سفید و قرمز، وجود 250 گونه گیاهی و دارویی منحصربفرد در خاش در کنار مباحث گردشگری، صنایع و معادن و خدمات و نیروی انسانی و مرز مهمترین مزیتهای شهرستان خاش هستند که باید از آنها بنحو شایسته ای استفاده کنیم.
چاکرزهی ادامه داد: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم که در این موضوع حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان پرتوان بومی مورد تاکید است.
وی گفت: عید ایرانی با کالای ایرانی مهمترین هدف دولت است لذا امیدواریم تمام اقشار جامعه و مسئولان به این مهم توجه کنند.
فرماندار خاش بیان کرد: با توجه به فعالیت حدود سه هزار واحد صنفی، تولیدی، توزیعی و خدماتی و صنعتی ضرورت دارد به تولیدات داخلی اهمیت داده شود.
خاش با داشتن ظرفیت های مهم گردشگری، صنعتی و کشاورزی و مرزی در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده و قله آتشفشانی و نیمه فعال تفتان «بام شرق ایران» در محدوده این شهرستان قرار دارد.
7310**6081 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.