به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن 11.5 درصد از پهنه خاکی ایران اسلامی، همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان، در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وشبه قاره هند و کشورهای آفریقایی با اهمیت ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی و هزار مزیت دیگر با همه اقدامات صورت گرفته نتواسته بود به زیبایی ایفاگر نقش مهم و اقتصادی در کشور باشد به گونه ای که به عنوان سرزمین گنج های پنهان همچنان سکان دار استان کم برخودار کشور بود.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه دولتمردان به مزیت ها و توانمندی های بالقوه سیستان و بلوچستان و اجرایی کردن طرح های مختلف ضمن افزایش امید به زندگی، سبب پویایی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی استان شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر 120 هزار میلیارد ریال قرارداد سرمایه گذاری در استان در سه سال خدمت دولت تدبیر و امید در استان اجرایی شده است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: در طول تاریخ 35 ساله انقلاب اسلامی تا سال 92 زمان آغاز بکار دولت یازدهم در این استان 92 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده بود که ارزش پول زمان بجای خود محفوظ و در آن تردیدی نیست.
وی گاز رسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان را آرزوی دیرینه مردم این دیار ذکر کرد و گفت: با تلاش جدی دولت تدبیر و امید هم اکنون لوله گاز تا 15 کیلومتری زاهدان رسیده است و ان شاالله مشعل گاز در حدفاصل 20 اسفند تا 20 فروردین در مرکز استان روشن خواهد شد.
وی ادامه داد: همزمان با افتتاح این طرح مهم کلنگ لوله گذاری گاز از ایرانشهر به چابهار و زاهدان به زابل به زمین زده خواهد شد.
وی آبیاری با لوله در سطح 146 هزار هکتار زمین در سیستان و بلوچستان در سفر هیات دولت در سال 93 مصوب شد که 500 میلیون دلار بلاعوض با درخواست رئیس جمهوری و موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی به طرح آبیاری با لوله در سطح 46 هزار هکتار در سیستان اختصاص یافت.
به گفته هاشمی در حالیکه از ابتدای انقلاب تا سال 92 تنها در سطح 18 هزار هکتار در سراسر استان سامانه آبیاری تحت فشار اجرا شده بود، ادامه داد: هم اینک در 20 ناحیه زمینهای کشاورزی سیستان طرح آبیاری با لوله فعالیت دارد و از برکات این طرح بزرگ راه اندازی 2 واحد تولیدی لوله جی .آر . پی است که نخستین کارخانه سال گذشته و کارخانه دوم نیز توسط وزیر جهاد کشاورزی امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.
استاندار با بیان اینکه حداقل سه هزار نفر اشتغالزایی در این طرح ایجاد شده است، افزود: 310 نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: با اجرای طرح آبیاری با لوله در سیستان رستوران بیکار، مهندس عمران بیکار، کامیون بیکار و سنگ شکن بیکار در این منطقه وجود ندارد.
استاندار با اشاره به ظرفیت 2.5 میلیون تن بندر چابهار از سال 62 تاکنون افزود: تا پایان سال ظرفیت این بندر به 8.5 میلیون تن ارتقاء می یابد.
وی با اشاره به تکمیل زنجیره حلقه حمل و نقل ترکیبی در استان شامل راه زمینی، دریایی، راه آهن و خط هوایی، از راه اندازی یک فروند هواپیمای تفتان ایر بر فراز آسمان ایران خبر داد و اظهار داشت: 2 فروند دیگر هم وارد کشور شده که پس از طی مراحل فنی مجوز پرواز می گیرد.
هاشمی ادامه داد: علاوه بر این 2 فروند هواپیمای بر زمین نشسته در زاهدان مرکز استان داریم که با گذشت بیش از 10 سال که به علت برخی اختلافات فعالیت نداشت، رایزنی های لازم برای پرواز این 2 هواپیما هم انجام شده تا با حضور یکی از مقامات عالی کشور افتتاح شود.
وی تصریح کرد : برای نخستین بار پایانه مسافربری دریایی با کشور عمان با ظرفیت 260 نفر مسافر دریایی و قابلیت حمل 40 دستگاه خودرو امسال راه اندازی شد.
هاشمی اظهار داشت: تعداد پایانه های رسمی مرزی سیستان و بلوچستان از 2 پایانه رسمی(میلک و میرجاوه) در طول تاریخ به 5 پایانه رسمی (ریمدان ، پیشین و کوهک) ارتقا یافته که پایانه ها در کنار بازارچه ها و معابر مرزی جهشی برای رونق تجاری و اقتصادی بشمار می روند.
وی گفت: با فعالیت 2 معبر مرزی ، 50 درصد فروش سوخت در بین استانهای مرزی به مرزنشینان این استان اختصاص یافت.
استاندار سیستان و بلوچستان ساخت فرودگاه چابهار را در راستای تکمیل حلقه شبکه حمل و نقل موثر دانست که جزء اهداف همه استانداران ادوار گذشته بوده اما محقق نشده است.
هاشمی تصریح کرد: موافقت شورای عالی فضایی کشور برای ساخت فرودگاه چابهار در زمینی به وسعت 2 هزار و 400 هکتار گرفته شد که با انتخاب سرمایه گذار عملیات اجرایی ساخت فرودگاه چابهار را به جشن خواهیم نشست.
وی بیان داشت: ساخت 165 هزار متر مربع فضاهای بهداشتی و درمانی سال گذشته با وزیر بهداشت و درمان توافق شد که بخشی از آن از جمله زایشگاه و بلوک زایمانی و کلینیک ویژه در خاش و همچنین بیمارستان سوانح سوختگی زاهدان و غیره با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت افتتاح شدند.
وی با اشاره به حضور وزیر بهداشت و درمان به مدت سه روز در سال گذشته در استان و امسال نیز به مدت 4 روز گفت: اراده دولتمردان تدبیر و امید برای تغییر و ساختن قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: بیش از 140 هزار متر مربع فضای دانشگاهی در جنوب و مرکز استان در دست ساخت است که 55 هزار متر مربع آن به منطقه سیستان اختصاص دارد.
هاشمی کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار را از برکات طرح تحول سلامت عنوان کرد و افزود: در دیداری که با رئیس جمهوری داشتم از نگاه ویژه وزیر بهداشت و درمان به استان که بحق شایسته تقدیر است، قدردانی کردم.
استاندار بیان کرد: در کنار نگاه اقتصادی به استان در زمینه های اجتماعی و نوع زیست مردم نیز برنامه ریزی و توجه لازم انجام شده بطوری که یکی از بحث های جدی اجتماعی و وسیله نارضایتی شماری از مردم و گلایه معتمدان و علما مساله مشکوک التابعین و فاقدین شناسنامه بود.
وی افزود: نگاه سیاسی به این مساله در بدو مسئولیتم در استان به اجتماعی تغییر یافت و در همین رابطه تا امروز 21 هزار نفر صاحب هویت و شناسنامه شدند و منع خدمات افزون بر 13 هزار شناسنامه برطرف شد.
هاشمی با اشاره به جذب بیش از 96 هزار بازمانده از تحصیل در استان گفت: 6 هزار میلیارد ریال ردیف بودجه ای برای توسعه و بهسازی فضاهای آموزشی استان (از سال 95) به مدت سه سال به استان اختصاص یافت.
وی افزود: همچنین سال گذشته مجوز خرید خدمت آموزشی سه هزار و 9 نفر دریافت شد.
دبیرستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سفر فروردین 93 رئیس جمهوری به استان در مجموع 77 عنوان وعده و تفاهم نامه به تصویب رسید که بیشتر وعده های مهم ریاست جمهوری از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار هستند و در دهه مبارک فجر امسال نیز تعدادی از آنها به بهره برداری می رسد.
ماندانا زنگنه افزود: اجرایی شدن طرح ها به معنی اتمام عملیات ساخت آنها نیست بلکه به این معنی است که از سال 1393 تاکنون عملیات ساخت 90 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان آغاز شده و با پیشرفت های مختلف فیزیکی در حال انجام است.
وی ادامه داد: خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، افتتاح چند مرحله از طرح بزرگ انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی دشت سیستان، راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار و کارخانه مس و دهها پروژه بزرگ و کوچک دیگر از جمله این طرح هاست.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.