استاندار سیستان و بلوچستان از افزایش بودجه مدرسه سازی این استان به بیش از 700 میلیارد تومان خبر داد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه مدرسه سازی به این استان اختصاص یافت که امسال این رقم با عنایت مسئولان به بیش‌از ۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه دولتی رسیده است.

به گزارش جماران، احمدعلی موهبتی اظهارداشت: در حوزه آموزش و پرورش از پایین ترین سرانه فضای آموزش حدود ۳.۲ مترمربع برای هر دانش‌آموز برخورداریم که این رقم در کشور به طور میانگین ۵.۸ است.

 وی ادامه داد: در این حوزه کارهای فراوانی صورت گرفته و در زمینه ساخت مدارس در سال ۹۶ بیش از ۴۰ هزار متر مربع توسط اعتبارات دولتی و خیران در سیستان و بلوچستان ساخته شده و در سال ۹۷ این میزان به ۶۰ هزار متر مربع و در سال ۹۸ به بیش از ۸۰ هزار مترمربع رسیده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امسال نیز بیش از ۱۰۵ هزار متر مربع فضای آموزشی در این استان پهناور در دست ساخت است.

وی افزود: به طور متوسط ۲۵ هزار دانش آموز سالانه به جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان اضافه می‌شود که اگر بنا باشد استان به استاندارد کشور در حوزه مدرسه سازی برسد باید در سال ۲۰۰ هزار متر مربع مدرسه بسازیم که این موضوع بیانگر این است که هر سال فاصله ما با میانگین کشور بیشتر خواهد شد یعنی فقط به اندازه تعداد ورودی جدید هم نمی توانیم مدرسه بسازیم.

موهبتی اظهارداشت: این امر ناشی از عقب ماندگی تاریخی در سیستان و بلوچستان است و بخشی هم به خاطر بالاتر بودن هزینه‌های پروژه‌های عمرانی در استان به دلیل فاصله با مراکز تولید مواد اولیه و هزینه حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه دولت و خیران در این حوزه پای کار آمده‌اند، گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با خیران کشوری منعقد شده ساخت ۲۰۰ مدرسه را پذیرفته‌اند و ۲۰۰ مدرسه با اعتبار ملی و ۲۰۰ مدرسه با اعتبار استانی ساخته خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش کارهای بزرگی انجام شده به طوریکه هم‌اینک تعداد مدارس مستحکم این استان نسبت به معدل کشور بالاتر است.

وی با اشاره به شاخص‌های سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشوری گفت: شاخص تراکم در استان ۱۵نفر در مقایسه با تراکم ۵۰ نفری در کشور است که در چنین شرایطی نیازمند هزینه کرد سه و نیم برابری در مقایسه با میانگین کشوری برای ارائه خدماتی چون احداث جاده،خط انتقال برق و سایر خدمات برای هر فرد هستیم.

موهبتی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان ۱۱ و نیم درصد از وسعت ایران را دارد و شاخص تراکم، ۱۵ نفر در مقایسه با تراکم ۵۰ نفری در کشور است.

وی افزود: این تراکم نیازمند هزینه کرد سه و نیم برابری در مقایسه با میانگین کشوری برای ارائه خدماتی چون ساخت جاده،خط انتقال برق و سایر خدمات برای هر فرد است.

وی با اشاره به اقدامات حوزه آبرسانی سیستان و بلوچستان گفت: شاخص برخورداری از آب آشامیدنی بهداشتی در کشور ۷۸ درصد بوده و در این استان ۶۳ درصد که با بهره‌برداری از طرح‌های جدید این شاخص به ۶۷ درصد رسیده است.

 استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: بزرگترین مجتمع آبرسانی کشور در منطقه سیستان قرار دارد که ۹۴۵ روستا را آبرسانی می‌کند.

وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان هم‌اینک پروژه ۲۶۱ روستایی تلنگ- پیرسهراب-پلان در حال اجراست که ۱۸۵ روستا وصل شده است.

موهبتی اظهارداشت: مجتمع ۲۶۰ روستایی سد پیشین نیز در حال اجراست و علاوه‌بر این ۳۲ مجتمع دیگر نیز در سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاهای مختلف جهش خوبی در حوزه آبرسانی در حوزه روستایی داشته‌ایم اما اتمام این پروژه‌ها مستلزم زمان است و بخش عمده آن تا پایان سال عمرانی ۹۹ به اتمام خواهد رسید.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ارائه خدمات در این استان به دلیل عمق محرومیت تاریخی که در منطقه وجود داشته زمان‌بر است چراکه شاخص‌های استان در مقایسه با شاخص‌های کشوری فاصله زیادی دارد و در حوزه زیرساخت‌های مختلف از جمله در حوزه آموزش و پرورش، بهداشت، راه، برق و برخورداری از آب آشامیدنی با همه خدماتی که نظام ارائه کرده این فاصله‌ها همچنان وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.