معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: افزایش دما و شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو انتقالی از دام به انسان تهدیدی جدی است که باید مردم عزیز به ویژه دامداران و قصابان این بیماری را جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ضمن هشدار به شهروندان گفت: افزایش دما و شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو انتقالی از دام به انسان تهدیدی جدی است که باید مردم عزیز به ویژه دامداران و قصابان این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش جماران، دکتر فرهاد دادگر ضمن هشدار در خصوص بیماری تب کریمه کنگو، گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری تبدار حاد ویروسی به شدت واگیردار است که درصورت تشخیص دیرهنگام باعث خونریزی و مرگ خواهد شد.

وی اظهار داشت: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و اینکه این بیماری علائمی شبیه به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دارد، ممکن است باعث مرگ و میر و خسارات جانی و مالی شود، لذا تمامی افرادیکه به نحوی با دام و فرآورده‌های دامی و بیماران در تماس هستند بایستی آگاهی کامل از این بیماری را داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: با افزایش دما، فعالیت کنه‌ها نیز افزایش یافته و به همین علت احتمال بروز و شیوع این بیماری در ماههای گرم سال زیاد است و علائم آن مشابه بیماری کرونا تب و سر درد، ضعف و بی حالی، خستگی و درد عضلانی، گلودرد، تهوع، استفراغ و اسهال است.

وی تصریح کرد: اصولاً این بیماری مشترک اسنان و دام از طریق کنه‌ها و حیوانات اهلی به انسان منتقل می‌شود اما در حیوانات علائم مشهودی نشان نمی دهد. البته قدرت سرایت و واگیری بیماری بسیار بالاست و طغیان های ناگهانی در جامعه و همه گیری های ناگهانی در بیمارستان ها دارد.

وی در مورد مخزن اصلی این بیماری گفت: مخزن اصلی بیماری، کنه ای به نام هیالوما است، گرچه تمامی کنه ها ممکن است ویروس را داشته باشند اما انتقال توسط هیالوما صورت می‌گیرد، یکبار آلودگی کنه موجب می‌شود که در تمام مراحل تکامل ناقل باقی بماند.

دادگر افزود: استان سیستان و بلوچستان بالاترین شیوع بیماری را در کشور دارد. میزبانان این بیماری طیف وسیعی از حیوانات از قبیل گاو و گاومیش، گوسفند و بز و راه انتقال آن نیز بوسیله گزش یا له کردن کنه، تماس با خون و بافت ها و ترشحات بیمار آلوده، ذبح و تماس بدون حفاظت فردی، مصرف گوشت تازه و خام، قطعه کردن گوشت تازه بدون رعایت اصول حفاظت فردی و بهداشت دام و دامپروری و کشتارهای غیربهداشتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: پس از آلودگی توسط کنه ۱تا۳ روز و حداکثر ۹ روز دوره کمون بیماری بوده که پس از تماس با خون و بافت های خونی این دوره ۵تا۶ روز و حداکثر ۱۳ روز خواهد بود. و علائم آن با تب، ضعف، بی حالی، درد عضلانی، سرگیجه، درد و سفتی گردن، درد پشت، سردرد و سوزش چشم ها و دوبینی شروع می‌شود و ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد، سرفه و گلودرد و به دنبال آن تغییرات خلقی و اختلال در هوشیاری ایجاد می‌شود و بعداز ۲ تا چهار روز حالت خواب آلودگی، افسردگی و درد در قسمت راست و بالای شکم رخ می دهد و همچنین افزایش ضربان قلب، بزرگی غدد لنفاوی و خونریزی از دهان، بینی و گوش، ادرارخونی، گاهی خلط خونی، خونریزی از رحم، مشکلات تنفسی و درنهایت مرگ اتفاق می‌افتد.

وی در مورد راههای پیشگیری از این بیماری افزود: کنترل بیماری در حیوانات با عملیات بهسازی، کنه کشی، قرنطینه دامی آموزش و آگاهی دادن به مردم و گروه های در معرض خطر، کاهش خطر انتقال بیماری از کنه به انسان، پوشیدن لباس مناسب برای دامداری، پوشیدن لباس به رنگ روشن برای تشخیص ساده و یافتن کنه روی لباس، استفاده از کنه کش ها بر روی لباس، استفاده از دورکننده های مگ تایید شده بر روی پوست و لباس، جداسازی صحیح کنه از پوست و لباس، هماهنگی با دامپزشکی برای حذف یا کنترل کنه ها در اصطبل ها و غیره، شناسایی و تصحیح مناسب مکان های زندگی کنه، حمل و نقل بهداشتی دام امکان پذیر است.

دادگر تصریح کرد: خرید گوشت از قصابی های مجاز با مهر دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت حداقل ۲۴ ساعت قبل از تکه کردن آن، رعایت نکات بهداشتی در زمان تکه کردن گوشت و ذبح دام با نظر دامپزشک در کشتارگاه‌های مجاز و بهداشتی از جمله راههای پیشگیری از ابتلا شده به تب کریمه کنگو است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تب کریمه کنگو

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.