خــون ســالم نجات دهنــده زندگــی اســت و همــه روزه در سراســر جهــان بســیاری از افــراد بــه خــون و فرآورده هــای خونــی نیــاز پیــدا می کننــد به طوریکه از هــر ســه نفــر مــردم دنیــا، یــک نفــر در طــول زندگــی احتیــاج بــه تزریــق خــون و فرآورده هــای خونــی دارد.

از بارزتریــن موقعیت هــایی که نیـاز مبـرم بـه دریافـت خـون پیدا می کنند آسیب دیدگان از حـوادث و سـوانح گوناگون مانند تصادف رانندگــی، ســوختگی‌ها و عمـل‌های جراحـی و غیره است.

همچنیـن زنـان بـاردار هنگام زایمـان و نــوزادان بویژه نــوزادان نــارس مبتــلا بــه زردی، از دیگــر نیازمنــدان بــه خــون هستند.

امروزه بــا وجــود پیشــرفت های چشــمگیر علــم پزشــکی، هنــوز هیچگونــه جایگزیــن مصنوعــی بــرای خــون ســاخته نشــده و فقــط خــون اهدایــی توســط انســان ها می توانــد جــان دیگــر انســان های نیازمند را از مــرگ نجــات دهــد.

عـدم وجـود جایگزیـن مناسـب بـرای خـون، محدودیـت زمـان نگهــداری و نیــاز همیشــگی بــه خــون و فرآورده هــای آن ســبب شــده تــا اهــدای خــون از اهمیــت و جایــگاه ویــژه ای برخــوردار باشد.

در کشورهای توسعه یافته و بیشتر کشورهای در حال توسعه، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند.

اهدا کنندگان برای مواردی که ممکن است باعث به خطرانداختن ایمنی خون شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و غربالگری شامل آزمایش برای آلودگی‌هایی مانند اچ‌آی‌وی و هپاتیت است که می‌توانند از طریق خون، منتقل شوند.

همچنین انجام پرسش‌هایی در مورد پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی دهنده خون می‌تواند از به‌ خطر افتادن سلامتی وی جلوگیری کند.

اهدای خون، اهدای زندگی است

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بیشتر فعالیت‌های اجتماعی و تاکید بر درخانه ماندن سبب کاهش چشمگیر مراجعان به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدای خون شد و زنگ خطر کمبود خون را به صدا در آورد هر چند که با تلاش کارکنان سازمان انتقال خون و مراکز بهداشتی درمانی نیاز بیماران تامین شده اما ادامه روند کاهش اهدا کنندگان ممکن است جان شمار زیادی از بیماران را به خطر بیندازد.

شماری از شهروندان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اهدای خون را بهترین هدیه انسانها به یکدیگر و زمینه ساز رضایت خداوند از اهدا کنندگان زندگی به انسانهای نیازمند خون دانستند.

نازنین سارانی گفت: خون مایعی حیاتی برای بدن و اهدای آن به معنای واقعی اهدای زندگی به بیمارانی است که به این مایع حیاتی نیاز دارند و این امر مهم در جهان جان میلیون ها بیمار را از مرگ نجات می دهد.

وی افزود: مسلمانان بویژه ملت ایران همواره یاریگر یکدیگر در بحران ها و سختی ها بوده اند و اکنون که بیماری کرونا زندگی انسانها را به مخاطره انداخته و تنگناهایی برای مردم ایجاد کرده لازم است به یاری بیماران بشتابیم و با اهدای قطره ای از خون خود نجان بخش جان انسانی شویم.

بابک ریگی شهروند دیگر زاهدانی نیز بیان کرد: همه روزه بیماران بسیاری در اتاق‌های جراحی و بخش‌های مراقبت‌ ویژه برای ادامه حیات نیاز به خون پیدا می‌کنند که در صورت نرسیدن این مایع حیاتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

وی افزود: مردم ایران همواره ثابت کرده‌اند که به فکر همنوع خود هستند و بدون هیچ چشم داشتی برای اهدای خون خودشان به طور داوطلبانه پیشقدم بوده اند و شاید در مدتی که کرونا آنان را مجبور به ماندن در خانه کرده بود نتوانستند خون اهدا کنند اما اکنون که وضعیت تقریبا بهتر شده و بیماران زیادی نیز چشم انتظار خون هستند با اهدای خون خود به کمک آنان شتافته و زندگی دو باره به نیازمندان به خون بخشیم.

شیما پردل نیز گفت: خون و فرآورده‌های خونی نیاز حیاتی بسیاری از بیماران مانند بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، برخی سرطان‌ها و افراد مجروح شده در حوادث مختلف است.

وی اظهار داشت: بیماران تالاسمی همواره نیازمند خون هستند چنانچه به دلیل کمبود خون نتوانند خونگیری کنند مشکلات بسیاری گریبانگیر آنان خواهد شد.  

پردل ادامه داد: وجود ویروس کرونا نباید این روزها مانع از اهدای خون شود زیرا بسیاری از بیماران نیازمند خون ما هستند.

پروانه سرحدی نوجوانی که برای نخستین بار خون اهدا کرده است گفت: خیلی خوشحالم که با اهدای خون خود می توانم جان یک انسان را نجات دهم. 

وی افزود: مردم ما همیشه در مواقع گرفتاریها و مشکلات دیگران بی تفاوت نبوده و نیستند و احساس مسوولیت می کنند اکنون که بحران کرونا جوامع انسانی را گرفتار کرده باید بیشتر به کمک همدیگر بشتابیم و مهمترین نیاز امروز استان سیستان و بلوچستان خون است و از عموم مردم درخواست می کنم برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون شهر خود مراجعه و با اهدای مقادیری خون که به سلامت خود خون دهنده نیز کمک می کند، نیازمندان به خون را یاری رسانیم.

کاهش ۶۰ درصدی اهدای خون از ابتدای ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون میزان اهدای خون در این استان ۶۰  درصد کاهش داشته است.

دکتر سهیلا خسروی گفت: در فروردین ۹۸ چهار هزارو ۶۷۳ و امسال پنج هزارو چهار واحد خون در استان اهدا شده است.

وی افزود: این میزان حدود ۶۰ درصد نیاز استان را تامین می کند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: از ابتدای سال ۶ هزارو ۳۹۰ نفر به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون در سراسر استان مراجعه کردند که از این تعداد پنج هزارو ۴۳۹ نفر مرد و ۹۵۱ نفر زن بودند.

وی گفت: از این تعداد پنج هزارو چهار نفر موفق به اهدای خون شدند که چهار هزارو ۴۳۸ نفر مرد و ۵۶۶ نفر زن بودند.

خسروی ادامه داد: متوسط مصرف ماهانه سیستان و بلوچستان ۱۰ هزارو ۹۵۶ واحد خون و فرآورده خونی است.

وی اظهار داشت: میزان مصرف فروردین ماه سالجاری نیز هشت هزارو ۸۰۱  فرآورده سلولی بوده است.

وی با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود، اظهار داشت: از ابتدای سال سه هزارو ۲۹۸ واحد خون از استان های خراسان جنوبی، تهران و اصفهان دریافت شده است.

وجود بیش از ۳ هزار بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: بیش از سه هزارو ۲۰۰ بیمار تالاسمی دراین استان وجود دارد که ۶۸ درصد خون های اهدایی برای این بیماران مصرف می شود.

خسروی ادامه داد: با توجه به افزایش بیماری های عفونی از جمله کرونا و غیره و انجام قرنطینه خانگی از سوی شهروندان اهدای خون بطور قابل توجهی در استان کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: اهدای خون هیچ خطری انسان را از بابت ابتلا به بیماری کرونا تهدید نمی‌کند و مانع روزه داری هم نمی شود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.