هیچ کلامی نمی تواند عمق تلاش های کادر پرتوان بهداشت و درمان را در این برهه از زمان شرح دهد چرا که هر آنچه در این مسیر اتفاق می افتد حاصل عشق به خدمت و کوشش برای صحت بیمار است.
بخش های مختلف نظام سلامت همانند زنجیره ای به هم پیوسته برای ارائه خدمات هر چه بهتر و مطلوب تر در جبهه مقابله با ویروس کرونا کمر همت بسته اند، فرشتگان سفید پوشی که با وجود مشقت های فراوان که بر کسی پوشیده نیست بی وقفه با عشق و علاقه وصف ناشدنی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی به درمان بیماران مشغول هستند و مشکلات مختلف از جمله خستگی بیش ازیک ماهه خللی در کارشان ایجاد نمی کند.

آنان که هموطنان را به رعایت بهداشت فردی و در خانه ماندن توصیه می کنند خود در طول شبانه روز به کار درمان مشغولند و بیمارستان و مراکز درمانی را خانه خود می دانند و بجای در خانه ماندن در بیمارستان ماندن را ترجیح می دهند تا شاید دردی از دردهای بیماران را بکاهند و شادی را به خانواده ها هدیه کنند.

انگار خستگی بی معناست، یاد سنگرهای هشت سال دفاع مقدس تداعی می شود گویا در میان بسیجیانی هستم که هیچگاه خستگی در چهره شان نمایان نیست، لحظاتی را به یاد می آورم که فرمانده خطاب به بسیجیان می گفت: کی خسته است؟ همه یک صدا فریاد می زدند «دشمن»، اینان نیز خستگی را شرمنده کرده اند، یکی از پرستاران رو به همکارانش فریاد زد: کی خسته است؟ بقیه یک صدا گفتند: کرونا

دیدن تلاش خستگی ناپذیر پزشکان و پرستاران هر فردی را به ذوق و وجد می آورد.

وقتی در میان جمع این عزیزان که همگی ماسک و دستکش دارند و من نیز قبل از ورود به بیمارستان مسلح به ماسک و دستکش شدم، خودم را معرفی کرده و گفتم خبرنگار ایرنا هستم با رویی گشاده و لبخندهای شادی بخش مورد استقبال قرار گرفتم و لحظاتی را به گفت وگو نشستیم.

یکی از پزشکان سیستان و بلوچستان گفت: پزشکان و پرستاران به عنوان راهگشایان تشخیص به موقع بیماری ها و افتخارآفرینان و مدافعان خطوط اول نبرد با بیماری ها نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند.

دکتر قاسم علی‌آباد افزود: ایجاد آرامش و اطمینان روحی و تامین سلامت جامعه مرهون همت بلند و تلاش صادقانه مردان و زنانی است که با تمام وجود، بی وقفه به یاری آسیب دیدگان و بیماران در لحظات اضطراب و نگرانی شتافته و با ارائه خدمات درمانی و پزشکی زمینه آسایش عمومی را فراهم می سازند.  

وی افزود: شرایط امروز کادر درمانی همانند دوران دفاع مقدس است و مبارزه و مقابله با ویروس کرونا همت و تلاش جهادی می‌خواهد که همه پزشکان و پرستاران ما در این استان با برخورداری از این روحیه برای نجات بیماران کرونایی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

این پزشک سیستان و بلوچستانی با قدردانی از تمامی کادر درمانی بیمارستان های این استان افزود: کار پزشکان و پرستاران در این برهه از زمان حساس و خطیر است به همین سبب با جان و دل شبانه روزی در خدمت بیماران هستند.

وی خطاب به شهروندان استان گفت: سهم ما در بیمارستان ماندن و سهم شما در خانه ماندن است تا با همت و یاری یکدیگر این ویروس خطرناک را از پا در آورده و بر آن غلبه کنیم.

یکی دیگر از کادر بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پرستاران و پزشکان شجاع و ایثارگر خالصانه در راستای خدمت به مردم تلاش می کنند و پیش از آنکه به فکر حفظ جان خود باشند در اندیشه نجات جان هموطن شان از ویروس کرونا هستند و حتی از حضور در جمع خانواده چشم پوشی و برخی نیز جشن ازدواجشان را لغو کرده و در شیفت خدمت پرستاری از خود مایه گذاشتند.
دکتر هادی عباسی افزود:  شیوع ویروس کرونا در کشور باعث نگرانی بین مردم شده بود ولی با بسیج همه امکانات و تلاش همه دست اندرکاران و مسوولان استان، شاهد آرامش نسبی در بین مردم و در سطح جامعه هستیم.

وی ادامه داد: آنچه بیش از همه به مردم و جامعه آرامش می‌دهد تلاش بی وفقه، شبانه روزی، جهادی و خالصانه جامعه پزشکی و پرستاری سیستان و بلوچستان در مقابله با این ویروس و مراقبت از بیماران بوده که شایسته بالاترین تقدیرهاست

وی که علاوه بر تلاش بی وقفه در پیگیری و درمان بیماری کرونا، مسوولیت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی را نیز برعهده دارد از عموم مردم استان در خواست کرد در خانه بمانند و از سفر کردن و تردد بی مورد در شهر و روستا پرهیز کنند. 

دکتر عباسی ادامه داد: بیماری کرونا قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و سلامتی را برای جان‌برکفان عرصه سلامت و خانواده های آنان به ارمغان آورد.

وی افزود: بهترین کمک به پزشکان و پرستاران ماندن در خانه است تا بتوان حلقه انتقال این ویروس را شکست.

عباسی تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی مانند پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگران و نکته مهم ماندن در خانه راهکار مهم و اساسی در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا است و اگر می‌خواهیم از کابوس ویروس کرونا رها شویم باید به یکدیگر کمک و رفتار خود را اصلاح کنیم.

یکی از پرستاران بیمارستان علی‌بن‌ابیطالب(ع) زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه برای پرستاران در این شرایط بسیار مهم است بهبود حال بیماران و بازگشت امید و شادی به خانواده های آنان است.

مهجبین ریگی افزود: در شرایط فعلی سختی‌کار چند برابر شرایط عادی شده، ولی تیم پزشکی و پرستاری با عشق مشغول خدمت هستند.

وی گفت:  ضروری است هموطنان گرامی برای شکست ویروس کرونا نکات بهداشتی را رعایت کنند و در خانه بمانند.
طاهره سالارزهی پرستار بخش جراحی بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) زاهدان نیز گفت: در این روزهای سخت و پرتلاش پرستاری از بیماران کرونا، بیشتر از همیشه نصیحت پدرم در گوشهایم واگویه می شود که «دخترم، شغل پرستاری لیاقت می خواهد سعی کن همیشه باخدمت خالصانه لایق این شغل باشی.»
وی خطاب به پدرش اظهار داشت: هر چند که در روز  پدر نتوانستم بر دستانت بوسه بزنم اما به امید خدا بعد از گذر از میان موج های سهمگین بحران کرونا و رسیدن مردم سرزمینمان به ساحل آرامش، نگاه مهربانت را دوباره به نظاره می‌نشینم و با افتخار می‌گویم: تمام این افتخارات که در پرستاری از هم‌نوعانمان نصیبم شده از برکت دعای توست.

این پرستار سخت کوش خطاب به پدران و مادران تصریح کرد: در خانه ماندن و رعایت بهداشت بالاترین کمک به کادر بهداشتی درمانی است، درخواست داریم اعضای خانواده را مجاب به درخانه ماندن کنید و اجازه ندهید از منزل خارج شوند زیرا با رفت و آمدهای غیرضروری یک نفر از اعضای خانواده و رعایت نکردن بهداشت فردی سایر اعضا نیز گرفتار می شوند.

مهلا الهی‌نژاد کارشناس هوشبری بخش اورژانس بیمارستان بوعلی زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این روزها که به خاطر شیوع کرونا مجبوریم وقت بیشتری را در میان اعضای خانواده بگذرانیم بهترین فرصت برای مطالعه و گفت وگو با اعضای خانواده است البته باید نکات بهداشتی با وسواس بیشتری رعایت شود.

وی افزود: والدین در این روزهای سخت دغدغه حفظ جان فرزندانشان را دارند انتظار است تمامی اعضای خانواده با در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی از دغدغه و نگرانی والدین شان کم کنند زیرا نگرانی و استرس سبب ضعف قوای جسمانی می شود پس ضروریست برای سلامت خانواده و در امان ماندن از ویروس خطرناک کرونا هر یک به وظایف خود عمل کرده و سهم و نقش خود را در این زمینه بخوبی ایفا کنیم.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: براساس آخرین آمار وزارت بهداشت شمار مبتلایان به ویروس کرونا در حوزه سه دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان تا ظهر امروز /دوشنبه/ به ۷۱ نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد هاشمی شهری گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۵۱ نفر به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ۱۵ نفر دانشگاه علوم پزشکی زابل اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه شمار مبتلایان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز همان پنج نفر قبلی است،‌گفت: تاکنون هفت نفر براثر ابتلا به کرونا در سراسر سیستان و بلوچستان جان خودرا از دست داده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر اساس آمار ۲ روز گذشته ۱۹ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا از بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان مرخص شده‌اند.

وی بر رعایت بهداشت فردی و پرهیز افراد از حضور در اماکن شلوغ و ماندن در منزل تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این دانشگاه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان آموزش همگانی،  تولید بیش از ۷۱ محتوای خبری و آموزشی و انتشار در سایت دانشگاه، تولید و انتشار بیش از ۲۳۸ محتوای خبری و آموزشی در کانال های ارتباطی دانشگاه در فضای مجاز و تولید سه فیلم و کلیپ آموزشی و اطلاع رسانی را انجام داده است.

هاشمی شهری افزود: استفاده از ظرفیت رسانه های رسمی، حضور فیزیکی و یا تماس تلفنی متخصصان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ۸۵ مورد برنامه رادیویی، تلویزیونی و  خبر سیما با ارائه توصیه های پیشگیرانه سلامت به زبانهای فارسی و بلوچس و لهجه سیستانی و  انتشار ۱۵ مورد پیام بهداشتی و پیشگیرانه به صورت زیرنویس و از طریق رادیو نما به صورت مکرر از دیگر اقدامات فضای مجازی این دانشگاه در این مدت بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین این دانشگاه به منظور اطلاع رسانی عمومی مردم در فضای های عمومی اقدام به انتشار ۱۶هزار پمفلت، ۲۴ هزار تراکت، پنج هزار پوستر حاوی پیام های بهداشتی ودرمانی و پیشگیری از ویروس کرونا در مراکز تجمعی و اماکن عمومی نظیر سوپرمارکت ها، نانوایی ها، میوه فروشی ها، مساجد و کابین اتوبوس های شهری کرده است.

هاشمی شهری چاپ و نصب  ۲۵۰ بنر، استند و بیلبورد  و ۳۰۰ نسخه کارتن پپلاست آموزشی در شهرها و معابر عمومی، هماهنگی با سازمانهای استان و استفاده از ۱۲ دستگاه  تابلوی روان و تلویزیون شهری، آموزش چهره به چهره اقشار مختلف مردم در پایگاه های آموزش همگانی، اجرای طرح پنج دقیقه آموزش در زمان باز بودن مدارس و دانشگاه ها و طراحی پیک سلامت دانش آموزی،فعال سازی سامانه های تلفنی سراسری ۱۹۰ و ۴۰۳۰ به منظور ارائه خدمات آموزشی و راهنمایی مردم و ارائه آموزش های تخصصی به تمام کارکنان درگیر در مدیریت کرونا در دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان شامل هزار و ۶۵۰ نفر از مشاغل پرستاری، ۱۵۶ پزشک عمومی، ۲۴۲ پزشک متخصص، بیش از ۳۰۰ دستیار تخصصی، ۱۵۰۰ دانشجوی پزشکی و غیر پزشکی، ۳۸۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان ها، ۳۸۷ نفر از بهورزان، ۱۰۵۲ نفر از کارشناسان و کارکنان حوزه بهداشت را از دیگر اقدامات این دانشگاه برای مقابله با ویروس کرونا ذکر کرد.

وی افزود: همچنین درخواست لغو برنامه های جمعی مذهبی و غیر مذهبی که منجر به تعطیلی نمازهای جمعه، نمازهای جماعت یومیه در مساجد و نمازخانه ها، مراسم اعتکاف، ختم بخاری و امثال آن و همچنین تعطیلی سالن های ورزشی، تالارهای عروسی و مراکز ارائه قلیان و دخانیات شد از دیگر برنامه های این دانشگاه برای کنترل این ویروس بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:  نظارت محیطی با رویکرد آموزشی و پیشگیری از ۹ هزار و ۵۷۵ مورد از واحدها و صنوف مرتبط با کرونا از قبیل نانواییها، قصابی ها، فروشگاه های بزرگ و امثال آن، گندزدایی مراکز ارائه خدمات شامل بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، ناوگان اورژانس با بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع مساحت و با صرف بیش از پنج هزار لیتر کنستانتره مواد گندزدا و هماهنگی و امضای تفاهم نامه با واحدهای پدافند زیستی نیروهای مسلح برای گندزدایی محیط شامل سپاه پاسداران در بیمارستان ها، ارتش در ادارات و سازمان ها، نیروی انتظامی در سطح شهر و اماکن عمومی از دیگر اقدامات پیشگیرانه دانشگاه در مقابل کرونا عنوان کرد.

هاشمی شهری با اشاره به اهمیت غربالگری و بیماریابی گفت: پنج واحد ۱۶ ساعته ( ۸صبح تا ۱۲ شب) برای غربالگری و ویزیت سرپایی در شهرستان های تابعه و معرفی به مردم علاوه بر فعالیت تمامی مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی، استمرار فعالیت های ویزیت سرپایی و غربالگری در ۱۰ اورژانس بیمارستانی و کلینیک تخصصی،  ویزیت و غربالگری ۲ هزار و ۳۲۰ نفر از بیماران سرپایی و ارجاع ۲۶ نفر برای بستری در بیمارستان و  ارائه خدمات بهداشتی و ویزیت و غربالگری به هشت هزار نفر از زوار پاکستانی در زاهدان و مرز میرجاوه و صدور گواهی تندرستی برای افراد سالم از مهمترین اقدامات این دانشگاه در بخش بیماریابی و غربالگری در این مدت بوده است.

وی راه اندازی آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا در استان، انجام ۳۵۰ مورد تست آزمایشگاهی کووید-۱۹ در زاهدان و تشخیص ۴۳ مورد مثبت، انجام هزار و ۲۰۰ مورد تصویر برداری ریه (رادیو گرافی سینه و سی تی اسکن ریه) برای بیماران تنفسی، انجام بیش از ۲۵ هزار مورد تست آزمایشگاهی تشخیص طبی،ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی به ۱۷۶ بیمار تنفسی حاد و  انتقال ۵۵ بیمار تنفسی حاد به اورژانس های بیمارستان را از اقدامات این دانشگاه در حوزه درمان برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: ارائه خدمات تریاژ عفونی برای ۸۴۴ نفر از مراجعان به اورژانس های بیمارستانی، بستری ۵۳۰ مورد بیمار تنفسی حاد در بیمارستان های تابعه دانشگاه، ترخیص ۳۸۰ نفر از بیماران تنفسی از بیمارستان، بستری ۳۷ مورد بیمار با تست آزمایشگاهی مثبت در بیمارستان و  بستری چهار مورد بیمار با تست آزمایشگاهی مثبت در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و ترخیص ۱۹ نفر از بیماران با تست آزمایشگاهی مثبت از دیگر اقدامات این دانشگاه در بیمارستان های تحت پوشش بوده است.

 هاشمی گفت: همچنین فعال سازی ستاد بحران دانشگاه، تشکیل کمیته های بهداشت، درمان، بازتوانی، امنیت، نظارت و ارزیابی، سلامت معنوی، آموزش، اطلاع رسانی و مستند سازی و تعیین شرح وظایف هر کمیته بر اساس شرایط بحران، تشکیل نشست های هماهنگی در سطوح دانشگاهی، استانی، شهرستانی و بیمارستانی (برگزاری بیش  از ۱۵۰۰ نفر ساعت جلسه مدیریتی و ارزیابی درون دانشگاهی و بیش از ۱۰۰ نفر ساعت جلسه مدیریتی و ارزیابی بین بخشی با دستگاه های،  ارزیابی ریسک (تعیین میزان آسیب پذیری مردم و نظام سلامت، سرعت و گستردگی شیوع بیماری، ارزیابی میزان آمادگی سخت افزاری و مدیریتی واحدهای بیمارستانی و غیر بیمارستانی و غیره، تدوین برنامه مقابله در سطوح مختلف (سطح دانشگاه، سطح شهرستان و سطح بیمارستان) و باز بینی دپوی دارو و تجهیزات پزشکی و حفاظت فردی و آغاز فرایند تکمیل این ذخائر  از دیگر اقدامات این دانشگاه در این مدت بوده است.

وی  شروع برنامه های آموزش تخصصی برای تمامی رده های درگیر با برنامه (پزشک، پرستار، کارشناسان بهداشت و غیره، تمرین برخورد با بحران و برگزاری مانورهای آموزشی فعال سازی اجزاء ICS (سامانه فرماندهی حادثه)، فراخوان نیروها، لغو مرخصی تمامی مدیران و کارکنان دانشگاه و آماده باش کامل تمامی واحدهای تابعه و انجام بیش از ۵۰ مورد بازدید مدیریتی و نظارتی از واحدهای تابعه، تشدید نظام مراقبت بیماری ها ( افزایش مراقبت های مرزی، شناسائی نقاط آسیب پذیر جمعیتی در داخل کشور، راه اندازی ایستگاه های دیده وری و غربالگری در مراکز ثابت و سیار، شناسایی و پذیرش بیماران در مراکز درمانی و  استمرار تامین و تدارک اقلام دارویی و مصرفی را از دیگر اقدامات برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین به منظور مهار بیشتر این بیماری مورد توجه قرار گرفتن تحرک اجتماعی و پیش فعالی جامعه، مدیریت تامین و مصرف اقلام دارویی، مصرفی و تجهیزاتی،  بازبینی و کنترل دپوی بیمارستان ها و سایر واحدهای تابعه،  استقرار سامانه تامین، تدارک و توزیع اقلام دارویی و تجهیزاتی در ستاد بحران  و کاهش فاصله  درخواست بیمارستان ها تا ارزیابی و تحویل اقلام مورد نیاز به کمتر از ۱۵ دقیقه ، تامین و تدارک بیش از ۵۵ هزار قلم اقلام حفاظتی (ماسک، شیلد، گان، دستکش) و توزیع بین بیمارستان ها و سایر واحدهای تابعه و بیش از ۱۴۰ هزار عدد اقلام دارویی پایه و توزیع میان بیمارستان های منتخب درگیر در بحران و سایر واحدهای تابعه، پیگیری تامین ۱۱ دستگاه ونتیلاتور و  جلب مشارکت خیران و تامین ۱۸ هزار و پانصد قلم اقلام حفاظت فردی، ۴۰ دستگاه پمپ سمپاش، ۱۸۰۰ لیترمحلول گندزدا، تهیه ۳۰ قلم اقلام رفاهی برای کارکنان بیمارستان ها توسط خیران سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

وی مدیریت افکار عمومی را از مهمترین اقدامات برای حفظ آرامش در جامعه عنوان کرد و افزود: معرفی سخنگوی ستاد بحران به منظور ایجاد مرجعیت خبری در استان، برنامه ریزی به منظور تماس تلفنی و یا حضوری سخنگوی ستاد بحران در ۲ زمان مشخص در رسانه استانی و ارائه کامل گزارش به مردم، انتشار منظم آخرین اطلاعات صحیح و متقن در قالب اطلاعیه های شماره ۱ تا ۱۰ با هدف شفافیت و فوریت در اطلاع رسانی و سلب فرصت از شایعه پراکنان و  رصد فضای مجازی و شناسایی ۹ مورد شایعه و پاسخگویی مناسب به آن از مهمترین اقدامات این دانشگاه در هدایت صحیح افکار عمومی و جلوگیری از شایعات بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.