به گزارش ایرنا، درختکاری سنت حسنه و پسندیده ای با پاداش فراوان در استقبال از سال نو است و به همین سبب ویژه برنامه های متنوعی در جای جای ایران اسلامی به ویژه استان سیستان وبلوچستان و شهرستان چابهار برگزار می شود و دوستداران طبیعت جان تازه ای به محیط طبیعی می بخشند.

روز درختکاری در هر کشور با توجه به آب و هوای هر منطقه متفاوت است و بیشتر در زمان رشد درختان انجام می شود.

کاشت درخت در همه ادیان الهی مورد تاکید قرار گرفته و در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است هر چند که گفته می شود روز درختکاری ابتدا توسط «جان استرلینگ مورتو» در ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) سال ۱۸۷۲ در کشور آمریکا برگزار و در آن روز بیش از یک میلیون درخت کاشته شد اما دین مبین اسلام و پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) بیش از ۱۴ قرن پیش بر حفظ طبیعت و کاشت درخت تاکید کرده اند.

در ایران اسلامی روز درختکای در ۱۵ اسفند هر سال برگزار می شود و قشرهای مختلف مردم با حضور در پارک ها، ادارات مختلف و اقصی نقاط شهر و روستا اقدام به کاشت نهال می کنند.

به همین مناسبت از ۱۵ تا ۲۱ اسفند هر سال به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامیده می شود و نخستین روز آن با نام روز درختکاری مزین شده است.

ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند.

در این روز ادارات منابع طبیعی و شهرداری ها در نقاط مختلف شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دهند تا هر شهروند با کاشت نهال در مقابل منزل، حیاط خانه، پارک ها، مساجد و غیره به توسعه فضای سبز کمک کنند.

روز درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی و دینی است و هرکدام از مردم و مسئولان با کاشت درخت به خاک و زراعت احترام می‌ گذارند.

در کشورهایی مانند آلمان ۵ اردیبهشت، مصر ۲۶ بهمن، پاکستان ۲۷ مرداد و مکزیک دومین پنجشنبه از ماه جولای روز درختکاری است.

توزیع و غرس چهار هزار نهال در چابهار آغاز شد

همزمان با روز درختکاری و هفته منابع طبیعی توزیع و غرس چهار هزار نهال از گونه های بومی شامل اکاسیا، گل کاغذی، تمرهندی، توج و چش در چابهار با حضور معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار و مسوولان آغاز شد.

فرماندار شهرستان ویژه چابهار اظهار داشت: کاشت نهال و حفاظت از منابع طبیعی جهاد در مسیر آبادانی و سرسبزی کشور است.

 رحمدل بامری با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی مبنی بر نهالکاری همگانی برای ایران سر سبز گفت: درختکاری و حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی وظیفه همگان است و باید از تمامی جهادگران این عرصه تقدیر کرد.

وی از اقدامات خوبی که در حوزه منابع طبیعی در سالجاری انجام شده قدردانی و بر استمرار فرهنگ درختکاری و این سنت حسنه تاکید کرد.

فرماندار چابهار با اشاره به شیوع ویروس کرونا از فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های مرتبط به طور خاص دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و جهاد کشاورزی قدردانی و رعایت بهداشت فردی و عمومی توسط شهروندان را مورد تاکید قرار داد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار نیز روز درختکاری و هفته منابع طبیعی را فرصتی مناسب برای توجه به درخت و ترویج فرهنگ منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار دانست.

غلامرضا راهداری انجام عملیات آبخیزداری و کنترل سیلاب در مناطق نلینت و کالدان و نهالکاری در سطح ۴۵۰ هکتار در منطقه پارگ را از مهمترین اقدامات شاخص اجرایی این اداره در کنار حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی بر شمرد.

در پایان مراسم و با رعایت اصول بهداشتی چندین اصله نهال چیکو توسط فرماندار چابهار غرس شد.

چابهار در ساحل دریای عمان (مکران) و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.