عبدالسلام بزرگ زاده روز شنبه در گفت گو گو با خبرنگار فرهنگ ایرنا با اشاره به جایگاه و ارزش شعر و ادبیات فارسی میان ایرانیان در سراسر کشور، در معرفی خودش، گفت: شاعر هستم اما خودم را بیشتر محقق و پژوهشگر می دانم. برای ما افتخار بزرگی است که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برگزاری اختتامینه چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر در این خطه از ایران زمین هستیم.

این شاعر پیشکسوت زاهدانی در ادامه ادامه با اشاره به اهداف برگزاری اختتامیه شعر فجر در زاهدان و در استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: بدون شک اهل قلم، ادبیات و فرهنگ با شعر سیستان و بلوچستان آشنا شده و هم اهالی شعر با هم تبادل نظر می کنند.

به گفته وی، این جشنواره تاثیر زیادی بر شعر استان دارد، چه کارگاه ها و چه گفت و شنود میان شاعران و هم جلسات شعرخوانی که در حال برگزاری است و ارتباطی که با دیگران برقرار می شود و هم اشعار فارسی که شاعران استاد می سرایند و تولید محتوا خواهند کرد از این رو قطعا جشنواره شعر فجر تاثیر فراوانی در ارتقای شعر استان به سطح ملی خواهد داشت.

هم زمانی با سیل

این محقق و پژوهشگر تاکید کرد:‌ این هم زمانی با سیل باعث همکاری و همراهی و کل دولت و حضور فعال اعضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی مرتبط با آنها را در پی داشته است.

به گفته بزرگ زاده، دیدن این رفتار و فضا در شعر شاعران و روحیه دادن به آنها تاثیر خواهد گذاشت و سیل همدلی را که در کنار آن راه افتاده را بیشتر خواهد کرد که نه تنها برای سیستان برای همه کشور باشد.

تاثیر نوقلمان استان و شاعران

این شاعر پیشکسوت با اشاره به حضور نوقلمان در این جشنواره و تجلیل از پیشکسوتان همزمان با آئین برگزاری اختتامیه شعر فجر ، گفت: این مهم باعث تشویق شعرای نوقلم شده و از طرفی باعث تشویق آنها و ایجاد انگیزه برای ادامه روند فعالیت آنها خواهد شد. از سویی نیز نوقلمان وقتی شاعران ملی را در این استان مشاهد می کنند همین امر باعث می شود که در وهله اول به آنها احترام بگذارند و در وهله بعدی نیز تشویق به ادامه کار و فعالیت بیشتر خواهند شد.

جشنواره شعر فجر در یک نگاه


جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر امروز از سال ۱۳۸۵ هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و چهاردهمین دوره جشنواره نیز با انتشار فراخوان و ارسال آثار به این دوره از جشنواره، عصر امروز(شنبه - 12 بهمن ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنها به کار خود پایان می دهد.

این دوره آثاری که در سال ۱۳۹۷ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان، درباره شعر ارزیابی می شوند.
برگزیدگان جشنواره، زمستان امسال در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین‌المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.
کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از سه گروه ادبی بالا قرار بگیرند می توانند در جشنواره شرکت کنند.
پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اول دی ماه جاری توسط محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

برگزاری جشنوراه های ملی و بین المللی در سطح استانها به ویژه چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر در راستا و ادامه سیاست و اعلام برنامه های به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی به عنوان تاکید بر اینکه « ایران فقط تهران نیست» صورت گرفته و این سیاست و اولویت با قوت در دیگر استاهای کشور ادامه خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر تاکید خود در تمامی جلسات و نشست ها مبنی بر توجه به عملی کردن شعار « ایران فقط تهران نیست» در ابلاغیه ها و بخشنامه ها نیز به صورت مکرر بر تخصیص بودجه بصورت عادلانه برای استانها نیز تاکید داشته و دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.