دکتر سید محمد هاشمی شهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عمل فوق تخصصی کاشت حلزون نیازمند عقبه قدرتمندی از توانمندی‌های تخصصی و فعالیت‌های غربالگریی و بیماریابی بوده و پس از انجام این عمل جراحی نیز باید مجموعه کاملی از خدمات بازتوانی برای بیماران تامین شود.
وی تامین نیروی انسانی ماهر را مهمترین پیش نیاز برای راه‌اندازی این خدمت ارزشمند درمانی برشمرد و افزود: بعد از ۴۰ سال از تاسیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به مرحله‌ای از بالندگی رسیده‌ایم که نیروهای بومی استان و دانش آموختگان همین دانشگاه در مقاطع فوق تخصصی، تخصصی و کارشناسی، مقدمات راه‌اندازی بخش کاشت حلزون و بازتوانی بیماران ناشنوا را انجام می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به فراهم کردن امکانات و زیر ساخت‌های فیزیکی و تجهیزاتی موردنیاز برای راه‌اندازی این بخش فوق تخصصی گفت: گروهی از فرزندان پرتلاش سیستان و بلوچستان در حوزه‌های معاونت درمان و آموزش این دانشگاه، بیمارستان فوق تخصصی الزهراء(س)، دانشکده پزشکی، پیراپزشکی و گروه‌های آموزشی گوش و حلق و بینی، شنوایی شناسی و روانشناسی با مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و کار تیمی هدفمند مقدمات این موفقیت بزرگ در درمان و بازتوانی بیماران استان را رقم زدند.
وی بیان کرد: با توجه به طولانی بودن مدت زمان بازتوانی شنوایی که پس از انجام عمل کاشت حلزون باید انجام شود، خانواده کودکان ناشنوای استان با مشکلات عدیده‌ای در دیگر شهرستان‌های بزرگ کشور مواجه بودند و بدون تردید راه‌اندازی این بخش فوق تخصصی نه تنها مشکلات این دسته از بیماران را کاهش خواهد داد بلکه باعث می‌شود تعدادی دیگری از شهروندان که به دلیل ناتوانی در تامین هزینه رفت و آمد و اسکان در شهرهای بزرگ از این خدمت محروم بودند نیز از نعمت شنوایی برخوردار شوند.
هاشمی با اشاره به فراهم شدن تمامی زیر ساخت‌های انسانی و تجهیزاتی بخش فوق تخصصی کاشت حلزون اظهار داشت: علاوه بر حضور یکی از متخصصان گوش و حلق و بینی و فوق تخصص گوش، نیروی انسانی موردنیاز برای راه‌اندازی این بخش از میان دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی انتخاب شده‌اند و پس از مراحل آموزشی لازم در تهران آماده ارائه خدمات بازتوانی به بیمارانی هستند که در زاهدان تحت عمل جراحی قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه پس از راه‌اندازی بخش کاشت حلزون شهروندان تنها برای اعمال جراحی از قبیل پیوند قلب، پیوند کبد و پیوند مغز استخوان نیاز به خروج از استان دارند گفت: امیدواریم با توسعه تخت‌های بستری و افزایش تجهیزات تشخیصی و درمانی به مرحله‌ای برسیم که هیچ یک از هم استانی‌های ما نیازی به خروج از استان و انجام سفرهای درمانی به دیگر نقاط کشور را نداشته باشند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به مراحل آماده سازی بخش فوق تخصصی کاشت حلزون در بیمارستان الزهراء(س)گفت: همزمان با تامین تجهیزات این بخش و سپری شدن مراحل اخذ مجوز، فرایند بیماریابی و انتخاب افراد نیازمند به کاشت حلزون نیز در استان انجام می‌شود.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تیم فوق تخصصی این دانشگاه در پنج نوبت به شهرهای، خاش، سراوان، ایرانشهر و چابهار عزیمت کرده و ۲۹۰ بیمار ناشنوا از همه شهرستان‌های تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان را که امکان کاشت حلزون شنوایی برای آنان وجود دارد را شناسایی کردند.
هاشمی با بیان اینکه هزینه کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان الزهراء(س) زاهدان با تعرفه دولتی محاسبه خواهد شد گفت: خرید و تامین حلزون شنوایی بیش‌از ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد ولی با حمایت‌هایی که از سوی دولت می‌شود هزینه نهایی و قابل پرداخت از سوی خانواده بیمار برای انجام عمل جراحی کاشت حلزون و خدمات توانبخشی به حداکثر ۶ میلیون تومان کاهش می‌یابد که از این مقدار نیز سه میلیون تومان به حساب خانواده بیمار توسط بهزیستی برگشت داده خواهد شد.
وی گفت: با فراهم شدن تمهیدات لازم، ۱۷ بهمن و همزمان با دهه مبارک فجر شاهد انجام نخستین عمل جراحی کاشت حلزون در زاهدان خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: نخستین اعمال جراحی با حضور و همکاری تیمی از پزشکان فوق تخصص از تهران و شیراز انجام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.