مجید فیاضی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایرانشهر از مناطق مستعد کشت کلزا در استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود بطوری که در سال زراعی ۹۹-۹۸ با برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده کشت این دانه روغنی افزایش چشمگیری نشان می دهد. 

وی بیان کرد: این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد. 

مدیر جهادکشاورزی ایرانشهر افزود: با برگزاری کلاس‌های آموزش گروهی، آموزش‌های چهره به چهره، ترویج مزایای کشت کلزا، اقتصادی بودن محصول، مزایای تناوب در کشت محصولات زراعی و مزایای کنترل آفات و علف‌های هرز زمین‌های منطقه؛ زمینه کشت مناسب کلزا فراهم شده است.

وی تصریح کرد: کشت کلزا در ایرانشهر از اواسط آبان شروع می شود و تا پایان آذر ادامه دارد. 

فیاضی متوسط برداشت دانه روغنی کلزا در هر هکتار از زمین های ایرانشهر را یک و نیم تن (۱۵۰۰ کیلوگرم) ذکرکرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح بیش از هزار و ٢٠٠ تن محصول برداشت شود. 

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر با بیان اینکه هر کیلوگرم کلزا از سوی دولت حدود ۵٠ هزار ریال به صورت تضمینی خریداری می‌شود اظهار داشت: تمام مراحل کاشت و برداشت کلزا بصورت مکانیزه انجام می‌شود. 

وی گفت: تاکنون بیش از ۲ تن بذر اصلاح شده کلزا و بیش از ٨٠٠ تن کود شیمیایی بین کشاورزان کلزا کار ایرانشهر توزیع شده است.

فیاضی با بیان اینکه کار برداشت کلزا در ایرانشهر از اوایل فروردین تا پایان اردیبهشت ادامه دارد گفت: بیش از ٢۵٠ نفر در کار کاشت، داشت و برداشت کلزا در ایرانشهر مشغول به کار هستند.

 وی تصریح کرد: با توجه به ارزش غذایی کلزا که حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است، کاشت این گیاه مفید و استراتژیک با مصرف آب اندک در صنعت روغن در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی ایرانشهر قرار گرفته است.

ایرانشهر با ٣٠ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ١٧ هزار بهره بردار به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان مطرح است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.