به گزارش ایرنا اربعین حسینی در تقویم یک روز است اما جاذبه‌ای دارد که عاشقان آن حضرت را برای برپایی رسم جابربن‌عبدالله انصاری از ماه‌ها قبل آماده سفر می‌کند.
جابربن‌عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند. همین حرکت تاریخی سبب شد تا پیاده رفتن برای زیارت امام حسین علیه السلام در بین شیعیان به یک رسم معنوی تبدیل شود. رسمی که سالها در زمان حکومت صدام و بعثی های عراق اجازه برپایی نداشت و در سال های اخیر پس از سرنگونی رژیم صدام جانی تازه گرفته و کربلا را در روز اربعین به آهن‌ربائی تبدیل کرده است که عاشقان حسینی را از هر نقطه این دنیا به بین الحرمین جذب می‌کند.
هر ساله شمار زیادی از مردم پاکستان همچون سایر مسلمانان زائر اربعین می شوند. مردمی ساده زیست و مهربان که محبت اهل بیت سختی های راه طولانی هزاران کیلومتری را برایشان آسان می کند.
راه گذر این زائران از پاکستان به عراق، کشور ایران است و همین ره‌گذر سبب می شود تا افتخار میزبانی از آنان نصیب مردم ایران در خطه سیستان و بلوچستان شود. استقبالی مردمی و عاشقانه که هر سال بهتر و پرشورتر از سال قبل انجام می شود تا رنج سفر را برای زائران حسینی کمتر کند. 
چند سالی است که روزهای حضور زائران پاکستانی در میرجاوه و زاهدان بهانه خوبی برای مردم مهمان نواز و خیران سیستان و بلوچستانی شده است و ظرفیت مردمی عظیمی را پای کار کشانده تا هر چه بهتر از این زائران استقبال و پذیرایی کنند. اما همه کار به استقبال و راهی کردن زائران به کشور عراق ختم نمی شود بلکه این کار خیر تا پایان سفر و بدرقه آنان به کشورشان ادامه دارد.
به گفته دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان بازگشت زوار پاکستانی از ۱۰ آبان شروع می شود و تا اواخر آبان ادامه دارد. به منظور خدمت رسانی مجدد به زوار و بدرقه آنان موکب های مردمی در زاهدان و میرجاوه از ۱۰ تا ۲۴ آبان آماده خدمت رسانی هستند. این در حالی است که ورود زوار پاکستانی از دهم مهرماه سالجاری آغاز شد و اکنون پس از زیارت اربعین این سفر و حضور در ایران با زیارت حضرت معصومه سلام الله در قم و امام رضا علیه السلام در مشهد پس از یک ماه پایان می یابد و مجدد زائران از مرز میرجاوه راهی کشورشان خواهند شد.

استقبال مردم سیستان و بلوچستان از ۱۱۰ هزار زائر پاکستانی
به گفته محمدهادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از ابتدای محرم تاکنون از طریق پایانه مرزی میرجاوه ۱۱۰ هزار زائر پاکستانی وارد این استان و عازم عتبات عالیات شدند که در حوزه خدمت رسانی به این زوار ۲ بخش دستگاه‌های اجرایی و مردمی در کنار هم حضور پیدا کردند.
دبیرستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از دهم  مهر تاکنون به بیش‌از ۷۹ هزار و ۲۱۸ نفر زائر حسینی خدمت‌رسانی انجام شده است.
رضا بختیاری ادامه داد: ۴۱ هزار و ۷۰۷ هزار نفر از این زائران مرد و ۳۷ هزار و ۵۱۱ نفر زن بودند که در میان آنان ۶ هزار و ۳۸۲ نفر کودک زیر ۱۰ سال نیز حضور داشتند.
وی بیان کرد: ۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر اسکان در زائر سرای امام رضا(ع)، ۲۹ هزار و ۲۹۹ نفر در موکب الغدیر، هفت هزار و ۳۶۷ نفر در موکب شهیدان جهانزاده، ۲ هزار و ۲۱۵ نفر در موکب حضرت‌زینب(س) و چهار هزار و ۵۵ نفر در موکب‌الحسین اسکان داده شدند.
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۱۵۸ هزار وعده غذایی، ۱۴۰ هزار وعده صبحانه و ۸۴ هزار و ۱۰۰ عدد نان لواش میان زائران حسینی توزیع شده است.
بختیاری خاطر نشان کرد: اکثریت زائران در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه به دلیل کمبود وقت و نزدیک شدن به اربعین حسینی توقف شبانه در زاهدان نداشتند به همین سبب خادمان حسینیه شهیدان جهانزاده با همکاری خادمان موکب شهدای اسالم با استقرار در محدوده پلیس راه ورودی شهر از سمت میرجاوه با غذای گرم بسته‌بندی، میوه و آب از این کاروان‌ها پذیرایی کردند. 
وی افزود: ۱۲ موکب در میرجاوه و هشت موکب نیز در زاهدان برپا و از سوی نیروهای مردمی اداره می شد. 
بختیاری با بیان اینکه ویزای زائران پاکستانی یک ماهه است، گفت: بازه زمانی ورود زوار از ۱۰ تا ۲۳ مهر بود که برای خدمت رسانی به آنان در مسیر بازگشت نیز از ۱۰ تا ۲۳ آبان برنامه ریزی لازم انجام شده است و موکب‌های مردمی در این مدت برای خدمات رسانی راه‌اندازی می‌شود.
بختیاری بیان کرد: ۴۲۰ میلیون تومان از هزینه خدمت رسانی به زوار اربعین از محل کمکهای مردمی و خیران به حساب ستاد اربعین حسینی تامین شد.

ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی به زوار پاکستانی


خدمات پزشکی و بهداشتی گوشه ای دیگر از خدمت رسانی به زائران حسینی است که به گفته دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین سیستان و بلوچستان همزمان با اربعین ۴۰ هزار قلم داروی رایگان در میرجاوه و زاهدان بین ۲۶ هزار و ۷۶۱ زائر پاکستانی توزیع شد.
دکتر سید مهدی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی این زوار در ۲ موکب سلامت راه‌اندازی شده این دانشگاه علاوه بر واکسیناسیون خوراکی فلج اطفال از نظر نظام مراقبت سندرومیک مورد معاینه و بیماریابی قرار گرفتند.
وی تاکید کرد: تیم‌های اورژانس ۱۱۵ در کنار تیم‌های بهداشتی و درمانی بصورت شبانه‌روزی در مرز میرجاوه برای انتقال بیماران نیازمند کشور پاکستان به بیمارستان‌های این دانشگاه فعال بودند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ویزیت ۱۵۶ هزار و ۷۴۹ زائر، بستری در محل ۶۱۱ نفر و انتقال ۵۲ زائر به بیمارستان را از جمله مهمترین خدمات ارائه شده به زوار کشور دوست و همسایه پاکستان عنوان کرد.
وی افزود: همچنین در این مدت ۱۹ هزار و ۵۲۹ متر مربع سمپاشی محل و ۵۴ مورد نمونه‌برداری غذا توسط کارشناسان بهداشتی این دانشگاه انجام شد.
طباطبایی بیان کرد: بیماریابی، بستری موقت بیماران، انجام مراقبت‌های ویژه مادران باردار، ویزیت دندانپزشکی، کلر سنجی منابع آبی، گندزدایی آب، بازدید از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، نمونه‌برداری از موادغذایی و واحد مامایی از جمله اقداماتی است که هر سال برای مراقبت از سلامت زائران و پیشگیری از ورود بیماری به کشور انجام می‌شود.

خدمات هلال احمر به زائران حسینی پاکستان

 ۸۹۱ نفر از زائران پاکستانی از خدمات درمانی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این مدت بهره‌مند شدند.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان چهار هزار و ۷۲۹ زائر پاکستانی از ۱۲ تا ۲۷ مهر توسط نیروهای هلال احمر در میرجاوه و زاهدان اسکان داده شدند و هزار و ۵۴۸ تخته پتو و ۸۲ تخته موکت بین آنان توزیع شد. همچنین ۵۲ دستگاه چادر برای اسکان اضطراری زوار در میرجاوه نصب شد.
از طرفی ۳۶۴ نجاتگر و داوطلب جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با ۷۰ دستگاه آمبولانس در این مدت به ارائه خدمات به زوار پاکستانی پرداختند.
برپایی موکب «اتحاد» از سوی جمعیت هلال احمر استان با همکاری اداره کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی و کانون‌های فرهنگی و هنری شهرستان میرجاوه از جمله اقدامات فرهنگی‌بود که منجر به توزیع ۴۰۰ جلد قرآن و هزار و ۲۰۰ برگ پوستر مذهبی در بین زوار پاکستانی شد.

۱۳۰۶ دستگاه اتوبوس ایرانی زائران پاکستانی را به مرز عراق رساندند
به گفته سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان ورود زائران پاکستانی کربلای معلی به این استان از یکم شهریور تا ۲۷ مهر سالجاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۲درصد رشد داشته است.
 ایوب کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار؛ ۵۲ هزار و ۳۹۲ نفر از زائران پاکستانی در این مدت با هزار و ۱۹۵ دستگاه اتوبوس آن کشور وارد پایانه مرزی میرجاوه شدند.
وی ادامه داد: همچنین ۵۷ هزار و ۴۶۱ زائر پاکستانی پیاده در این مدت از طریق مرز میرجاوه وارد کشور شدند که بعد از ورود، جابجایی آنان با هزار و ۳۰۶ دستگاه اتوبوس ایرانی به مقصد مرزهای غربی کشور انجام شده است.
وی همچنین از ورود ۷۸ زائر افغانستانی در این مدت از مرز میلک خبر داد و افزود: زائران این کشور دوست و همسایه نیز با سه دستگاه اتوبوس ایرانی به مشهد مقدس و از آنجا به مقصد شلمچه اعزام شدند.
کرد با اشاره به اهمیت پایانه مرزی میرجاوه خاطر نشان کرد: این پایانه مرزی به عنوان اولین منطقه مرزی با کشور پاکستان همواره میزبان و خدمت‌گزار زائران کشورهای مختلف برای تشرف به کربلا بوده است.
سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: امسال نیز همانند سنوات گذشته این مجموعه همگام با دیگر استان‌های کشور با تمام توان در راستای تسهیل ورود و تردد زوار و عشاق امام حسین (ع) تلاش خود را بکار بسته است.
وی بیان کرد: با هماهنگی بسیار خوبی که بین تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مستقر در پایانه مرزی میرجاوه در زمینه خدمات رسانی به زوار وجود دارد ورود و تردد زائران بسیار روان و مطلوب بود.

راه اندازی پنجمین قرارگاه رسانه ای اربعین کشور در میرجاوه  

قرارگاه رسانه‌ای اربعین سیستان و بلوچستان به عنوان پنجمین قرارگاه کشوری به منظور پوشش خبری ورود زائران حسینی پاکستانی از ۱۳ مهر در گذرگاه مرزی میرجاوه راه اندازی شد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امسال دومین سال متوالیست که قرارگاه رسانه ای اربعین در مرز میرجاوه مستقر و حضور گسترده تردد زائران پاکستانی به خاک جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می گذارد.

محمدهادی مرعشی افزود: افتخار بزرگی برای مردم این استان است که توانسته پل ارتباطی و خادم زائران حسینی پاکستان باشند.

مدیر کل صدا و سیما سیستان و بلوچستان نیز گفت: امسال نیز چون سال گذشته برنامه های بسیاری در نظر داریم که پخش زنده حضور زائران پاکستانی از شبکه استانی و ملی از جمله آنهاست.

محمود کردستانی تصریح کرد: کمک های مردمی برای خدمت رسانی شایسته به زائران حسینی مهم است که در این رابطه نیازمند همکاری همه مردم هستیم.

به گزارش ایرنا در این قرارگاه رسانه ای علاوه بر تیم های خبری و تصویری صدا و سیما، همچنین خبرنگاران برخی رسانه ها از جمله تیم خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان مستقر شده و اخبار و گزارش های تردد زائران اربعین حسینی را پوشش می دهند. 

اربعین پارسال صدها خبر و گزارش از سوی خبرگزاری ها و سایت های خبری از آیین پیاده روی اربعین و حماسه حسینی مخابره شد. 

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان با تشکیل یک تیم خبری شامل خبرنگار و عکاس پوشش اخبار حضور زائران اربعین حسینی و نیز آماده سازی مواکب و امکانات در گذرگاه مرزی میرجاوه و زائر سراهای این استان را برعهده دارد.

قرارگاه های رسانه‌ای اربعین پیش از این در مرزهای آبادان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه مستقر بودند اما از پارسال، امتیاز افتتاح این قرارگاه به استان سیستان و بلوچستان هم داده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.