محسن حیدری روز یکشنبه در دیدار با نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اهمیت حمایت مجلس شورای اسلامی در توسعه هواشناسی، اظهار داشت: هم‌اینک هواشناسی سیستان و بلوچستان با کمبودهای جدی مواجه است که با اعتبارات فعلی نمی توان این نارساییها را جبران کرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت هواشناسی در مدیریت ریسک و مدیریت بحران، توسعه این سازمان امری اجتناب ناپذیر است چراکه با تقویت آن می‌توان جان و مال هزاران نفر را از گزند پدیده‌های مخرب جوی نجات داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: مساحت ژاپن به اندازه استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان است اما تعداد ایستگاه‌های زمینی هواشناسی این کشور بیش از ۱۲۰۰ درصد بیشتر از مجموع این ۲ استان است.

وی‌گفت: در سیستان و بلوچستان با کمبود جدی زیرساخت‌های هواشناسی مواجه هستیم، تنها ۱۲ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی وضعیت جوی استان را پایش می‌کنند که با توجه به مساحت استان، عدد بسیار ناچیزیست و حداقل ۳۰ ایستگاه جدید برای پوشش سطح وسیعی از مساحت استان نیاز است.

حیدری با بیان اینکه کمبود ایستگاه‌ها سبب شده تا اقلیم برخی نقاط سیستان و بلوچستان ناشناخته باقی بماند، توضیح داد: قبل از تأسیس ایستگاه هواشناسی دلگان، ایرانشهر در فصل گرم سال گرمترین نقطه استان بود اما با تأسیس ایستگاه‌های خودکار هواشناسی در دلگان و زرآباد، هر کدام در فصل‌های مختلف سال، گرمترین نقاط کشور شدند.

وی افزود: ناشناخته بودن اقلیم سیستان و بلوچستان ممکن است فرایندهای توسعه پایدار را مختل کند چراکه ممکن است طرح‌های بزرگی بدون لحاظ پیوستهای اقلیمی در منطقه‌ای اجرا شود، که با شرایط آب و هوایی آن سازگاری ندارد.

 مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه گفت: برخی ساخت‌وسازها و اجرای پروژههای زیرساختی در شهرستان دلگان به دلیل دمای بالای هوا در تابستان‌ها نیازمند مصالح و الگوهای خاصی است که اگر لحاظ نشود نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی به تشریح وضعیت اقلیمی سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۷ پرداخت و افزود: سال گذشته۳۵۴ روز در زاهدان وزش باد با سرعت ۲۸ کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن روی داد که۶۴ روز آن سرعت باد ۵۴ کیلومتر بر ساعت و بیشتر بوده است.

حیدری ادامه داد: وزش این بادها که گاهی شدید نیز بوده موجب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا شده به نحوی که شرایط کیفی هوای زاهدان را برای حدود ۱۵۰ روز در حالت‌های مختلف ناسالم قرار داده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این دیدار با تأکید بر اهمیت هواشناسی در زندگی روزمره مردم و تحقق توسعه پایدار گفت: سال‌ها قبل در طرح آمایش سرزمین استان به برخی محدودیت‌های زاهدان برای توسعه اشاره کردیم که «آب»، مهم‌ترین موضوع برای عدم گسترش شهر زاهدان بود.

دکتر حسینعلی شهریاری ادامه داد: در آمایش سرزمین برای بخش های مختلف توسعه هر منطقه و استان برنامه‌ریزی می‌شود تا توسعه پایدار محقق شود، برای نمونه اگر قرار است در منطقه به توسعه کشاورزی روی بیاوریم باید بدانیم چه نوع کشتی انجام شود.

۹۹۰۸**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.