غلامعلی گنجعلی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در سال گذشته و امسال به دلیل خشکسالی‌های مداوم بویژه در شمال استان کمترین میزان برداشت گندم داشته‌ است.

وی گفت: در حوزه جنوب استان سطح زیر کشت حدود ۱۷۰ هزار هکتار بوده که به دلیل خشکسالی‌ها به ۳۲ هزار هکتار رسیده و براساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی باید نزدیک به ۶۰ هزار تن برداشت کنیم که امسال حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ تن خرید داشته‌ایم.

مدیرعامل اداره غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان افزود: براساس دستورالعمل هیات دولت خرید گندم باید مازاد برنیاز کشاورزان باشد و نمی‌توانیم هیچ کشاورزی را به فروش گندم مجبور کنیم.

وی ادامه داد: مصرف گندم استان در هر ماه بالغ بر ۳۴ هزار تن است که براین اساس خرید ۱۷ هزار تن برای کمتر از ۱۵ روز است بقیه نیاز گندم سیستان و بلوچستان از سایر استان‌های کشور با سه روش ریلی، جاده‌ای و دریایی تامین می‌شود.

گنجعلی بیان کرد: برای نخستین بار از سال گذشته گندم از بندر امامخمینی(زه) خوزستان از طریق دریا به سیستان و بلوچستان وارد شد و تاکنون به وسیله سه کشتی نزدیک به ۶۰ هزار تن گندم وارد استان شده است.

وی گفت: هزار و ۱۰۰ تن گندم نیز از طریق ریل و ۷۰۰ تن بوسیله ناوگان باری جاده‌ای وارد استان شد.

مدیرعامل اداره غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان افزود: براساس برآوردهای انجام شده امسال با وجود سیل در کشور وضعیت گندم عالی بوده و گندم این استان از ۱۲ استان دیگر کشور تامین می‌شود.

وی ادامه داد: گندم‌های وارداتی سیستان و بلوچستان شاید از کیفیت خوبی برخوردار نباشند اما بدون کنترل کیفیت وارد سیلوها نمی‌شوند و از ۲ طریق یکی آزمایشگاه اداره غله و دیگری آزمایشگاه سیلو حتما کنترل می‌شود.

گنجعلی گفت: گندم قبل از اینکه وارد چرخه آرد شود به صورت سیستمی الک شده و هر نوع مواد زائد از آن جدا می‌شود.

وی افزود: در سیلوها وضعیت ذخیره‌سازی نزدیک به ۴۰۰ تن است که بخشی از گندم در داخل سیلوها و انبارهای دولتی و بخشی در سیلوهای خصوصی نگهداری می‌شوند.

مدیرعامل اداره غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه انبارها و سیلوهای استان به روز است، بیان کرد: انبار بخش خصوصی باید حداقل استانداردهای اولیه را داشته باشد و در حوزه استان تمامی انبارها و آزمایشگاه‌ها زیر نظر معاونت غذا و دارو است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه تولید و انبارهای مجهز نگهداری گندم در استان انجام داده و هیچ گندمی بدون آزمایش خارج نمی‌شود.

گنجعلی گفت: امسال یکی از کارخانجات آرد سیستان و بلوچستان در بین کارخانجات آرد کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه مرغوبیت نان در سفیدی آن نیست و هرچه تیره‌تر باشد نان بهتر و با کیفیت‌تری محسوب می‌شود، افزود: اداره غله تنها وظیفه تامین، خرید و فروش گندم را داشته و هیچ نظارتی بر نحوه پخت نانوایی‌ها ندارد.

مدیرعامل اداره غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان به تولید دانه‌های روغنی در استان نیز اشاره کرد و گفت: دانه‌های روغنی مانند کلزا و آفتابگردان در شهرستان‌های پیشین، سرباز و ایرانشهر تولید و کشت می‌شوند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۴۵۸ تن دانه روغنی و امسال نیز ۱۶۲ تن از کشاورزان استان خریداری شد.

گنجعلی همچنین افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم اداره غله و خدمات بازرگانی استان با همکاری بخش خصوصی، ورود برخی از کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، روغن و گندم از طریق بندر چابهار به این استان است.

وی گفت: برای این مهم بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که ۱۰ میلیارد آن تاکنون اخذ شده و با این اتفاق تحول خوبی در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان به وقوع خواهد پیوست.

۹۹۲۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.