مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: کشاورزان پیشروی این شهرستان در کنار انجام فعالیت های کشاورزی توانستند هشت تن عسل طبیعی و با کیفیت تولید کنند.
حمیدرضا کبدانی در گفت و گو با ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان افزود: این مقدار عسل از افزون بر 750 کندو به دست آمده است.
وی افزود: فصل بهار شهرستان خاش به دلیل وجود شهد گلها، تنوع در گونه های جنگلی و مرتعی و فعالیت های کشت زراعی و باغی از بهترین شرایط برای زنبورداری و تولید عسل برخوردار است.
کبدانی بیان کرد: فعالیت های زنبورداری در خاش با استقبال خوب کشاورزان همراه بوده و همه ساله کار برداشت عسل در این منطقه در 2 نوبت تابستان و اواخر پائیز انجام می شود.
وی ادامه داد: کشاورزان توانمند خاش با علاقه فراوان به پرورش زنبور عسل و تولید این ماده غذایی و دارویی ارزشمند اشتغال دارند و محصولات عسل مرغوب و با کیفیت تولیدی خود را به بازار مصرف این شهرستان و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان و کشور عرضه می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: همکاران ما طی سنوات با هدف ترویج زنبور داری که علاوه بر تولید عسل نقش مهمی در گرده افشانی محصولات زراعی و باغی دارد کندوهای زنبور عسل را با تمامی لوازم و ابزارهای مورد نیاز آن به صورت رایگان به کشاورزان تحویل می دادند.
وی با بیان اینکه کار پرورش زنبور و تولید عسل در دشت و ارتفاعات خاش انجام می شود گفت: حاشیه کوه تفتان علاوه بر هوای مناسب در فصل بهار و تابستان دارای پوشش گیاهی خوبی برای پرورش زنبور است.
کبدانی با اشاره به اهمیت داشتن ییلاق و قشلاق برای فعالیت زنبورداری بیان کرد: همه ساله کندوهای مهاجر از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان به منظور ییلاق گذرانی به مناطق سردسیر خاش منتقل و کندوهای نقاط سردسیر نیز برای قشلاق گذرانی به نقاط گرمسیری جنوب استان منتقل می شوند.
وی تاکید کرد: نیاز است تا دوره های آموزشی برای بالا بردن دانش زنبورداری کشاورزان و جوانان علاقه مند برگزار شود. پسند شهنوازی از کشاورزان توانمند خاش نیز گفت: به همراه خانواده توانسته ام 180 کندوی زنبور عسل تهیه و در سال افزون بر هزار و 500 کیلوگرم عسل با کیفیت تولید و به بازار مصرف عرضه کنم.
وی افزود: زنبورهای عسل را در کنار مزرعه و باغ خود نگهداری می کنم و زنبورها با استفاده از شهد گل های خارشتر، آفتابگردان، گز، صیفی جات و غیره عسل ناب تولید می کنند.
این کشاورز خاشی گفت: عسل تولیدی بدون مواد افزودنی و با کیفیت بالا و صد درصد طبیعی به دست مصرف کنندگان می رسد. شهنوازی اظهار داشت: در چند سال اخیر به دانش پرورش زنبور عسل دست پیدا کردم و در کنار برداشت محصولات باغی و زراعی به تولید عسل نیز مشغول هستم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.