مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان درصد بهره مندی مردم کشور از آب آشامیدنی سالم را ۷۴ درصد اما در این استان را معادل ۶۲.۲ درصد ( ۶۲ و ۲ دهم درصد) عنوان کرد.

اتابک جفری در گفت وگو با ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: آمار بالای جمعیت و پراکندگی روستاها، بیشتر بودن جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری، تداوم خشکسالی ها، فقر طبیعی منابع آبی، بارندگی بسیار کم و عقب ماندگی تاریخی در زمینه زیر ساخت آبرسانی از ویژگی‌های خاص استان سیستان و بلوچستان است .

وی بیان کرد: خشکسالی های مداوم چندین ساله و کمبود آب برای کشاورزی موجب کاهش شدید تولیدات این بخش و بیکاری شماری از کشاورزان و دامداران استان شده است.

جعفری گفت: به منظوربررسی وپردازش داده های مربوط به بخش آب به زودی مدرن ترین مرکزپایش خشکسالی کشوردر سیستان وبلوچستان وشهرزاهدان راه اندازی خواهدشد .

وی اظهار کرد: استفاده از آب شیرین کن در برخی نواحی ساحلی و نواحی نزدیک خطوط انتقال آب مرتبط، می تواند راه کار مناسبی برای تامین آب باشد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ارزیابی محلی منابع آب و اجرای طرح های کوتاه مدت برای رفع ضرورت های تامین آب (بویژه در بخش‌هایی که فاصله قابل ملاحظه ای تا منبع تامین آب فعلی دارند) نیز از اولویت بالایی برخوردار است .

جعفری بیان کرد: به لحاظ تاریخی، توسعه کشاورزی، بهبود سطح امنیت و تامین سایر نیازهای استان نیازمند مداخلات انسانی بوده و اقدامات توسعه‌ای صورت گرفته در دوره‌های زمانی قبل معمولاً در مقیاس کوچک و با مدیریت محلی انجام می‌شده و به لحاظ هیدرولوژیکی نیز مستقل بوده‌اند .

وی گفت: متوسط بارندگی از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۸ تاکنون نسبت به سال آبی قبل از آن ۲۶۶ درصد افزایش داشته و نسبت به متوسط دراز مدت نیز ۱۱ درصد افزایش داشته و سال کاملاً نرمالی است اما با این وجود نباید بارش‌ها ما را هیجان زده کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: حجم ورودی رودخانه‌ها از ابتدای سال آبی ۹۷ - ۹۸ تاکنون نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن چهار هزار و ۵۶۲ درصد افزایش داشته که نسبت به مدت مشابه دراز مدت نیز چهار درصد کاهش داشته است .

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان و مقایسه آن با کشور ادامه داد: شمال استان (جلگه سیستان) منابع آب محدود به آورد رودخانه هیرمند از کشور افغانستان است و مرکز استان منابع آب محدود اما پایدار زیرزمینی که به دلیل شرایط زمین شناسی پتانسیل بالایی ندارد و جنوب استان نیز تلفیقی از منابع آب سطحی و زیرزمینی وابسته به جریان ها و تغییرات جوی و سطحی است .

جعفری افزود: متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلی متر و در سیستان و بلوچستان ۱۰۳ میلی متر است، آب سطحی در کشور ۱۰۵ میلیارد مترمکعب و استان یک و ۶ دهم میلیارد متر مکعب، آب زیرزمینی کشور ۵۶ میلیارد مترمکعب و در سیستان و بلوچستان یک و چهار میلیارد مترمکعب است که هشت درصد بارندگی تبدیل به روان آب و هفت درصد تبدیل به نفوذ در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود .

وی افزود: حجم رواناب سطحی سالیانه با یک و ۶ دهم میلیارد مترمکعب هشت درصد بارش‌ها و میزان حجم نفوذ سالیانه آب زیرزمینی یک و چهار دهم میلیارد مترمکعب یعنی هفت درصد بارش‌ها را تشکیل می‌دهد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.