به گزارش ایرنا، ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف جنوب سیستان وبلوچستان با آداب و رسوم خاصی همراه است که از جمله آنها تهیه افطاری نیازمندان، جمع آوری صدقه و زکات است.
افطاری دادن در بین ایرانیان و به ویژه اهالی تشیع و تسنن سیستان وبلوچستان از سنت های حسنه و دیرینه ای است که هر سال در ماه مبارک رمضان تکرار می شود.
یک ساعت مانده به اذان مغرب از هر خانه ای هر کس به اندازه وسع و توان و سخاوتش وسایل سفره های افطاری را که در مساجد پهن است فراهم می کند تا رهگذران، نمازگزاران و قشرهای مختلف از آن تناول کنند.
مردم مومن و خداجوی این دیار کهن با این کار خیر نشان می دهند که در ماه مبارک رمضان دل های مومنان بیش از گذشته به هم نزدیک می شود و هر کس می خواهد در ماه رحمت و مغفرت گناهان یک ساله اش بخشیده شود.

**افطاری نمازگزاران در 12 مسجد
جانشین اداره تبلیغات اسلامی چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح افطاری ساده در مساجد با همکاری روحانیون مستقر در 12 مسجد و حسینیه این شهرستان با همکاری مردم تهیه و توزیع می شود.
غلامرضا آرامش هدف از برپایی برنامه های جمعی همچون گستراندن سفره های افطاری را در ایجاد محبت و نزدیکی مردم موثر خواند و افزود: هرچه به سمت سادگی برویم این صمیمیت بیشتر احساس می شود.
وی گفت: سفره های افطاری که به نیت خداوند پهن می شود با عظمت ترین سفره هاست حتی اگر ساده ترین امکانات در آن قرار گیرد.
وی ادامه تصریح کرد: طرح افطاری ساده می‌تواند زمینه ‌ساز ایجاد فرهنگ دستگیری از نیازمند و کمک به مستندان در سطح جامعه باشد.

** افطاری دادن از اجر و ثواب اخروی برخوردار است
امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز اظهار داشت: افطاری دادن از اجر و ثواب اخروی برخوردار و در تمام مساجد شهر و روستاهای این شهرستان مرسوم است و هر کس به اندازه توان و درآمد خود افطاری به مسجد محل ارسال می کند.
مولوی عبدالواحد بزرگزاده افزود: ماه رمضان فرصتی برای توبه، استغفار، تلاوت قرآن، تامین افطاری وسحری نیازمندان، صدقه، زکات و بهره بردن از فیوضات است.

**20 رکعت نماز تراویح در مساجد اهل سنت چابهار
مولوی بزرگزاده گفت: علاوه بر افطاری دادن برگزاری نمازهای تراویح نیز از دیگر برکات ماه مبارک رمضان است که هر شب در مساجد با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار می شود.
وی بیان کرد: نمازگزاران در طول ماه مبارک رمضان با شرکت در این عبادت و ایستادن در پشت حافظان، قرآن را ختم می کنند.

**توصیه های امام جمعه اهل سنت چابهار دربهره گیری بهترماه رمضان
امام جمعه اهل سنت چابهار به مناسبت ایام مبارک رمضان برای بهره گیری بهتر از برکات این ماه توصیه هایی کرد.
مولوی عبدالرحمن ملازهی ایام مبارک رمضان را به تمام مسلمانان متدین و مومن تبریک گفت و از خداوند متعال قبولی طاعات و بندگی همگان را درخواست کرد.
وی گفت: ایام مبارک رمضان خاص و نزد پروردگار از جایگاه مهمی برخوردار است، لذا یادآوری نکاتی در این مورد ضروری است که از آن جمله در تمام اعمال نیت خالص برای رضای الهی باشد، انگیزه راسخ و جدی بر ترک گناه و انجام عبادات در خویشتن پیدا شود، از اعمال بیهوده که منجر به هدر رفتن وقت و غفلت ذکر الهی شود باید پرهیز گردد، هرچند که آن عمل مباح و جایز باشد،
رمضان فرصتی مهم است، این فرصت از دست رود حسرت آن تا ابد می‌ماند، لذا تمام لحظات آن ارزشمند شمرده شوند، از مشغول بودن به فضای مجازی و دیگر ابزارهای «کشنده وقت» پرهیز شود.
امام جمعه اهل سنت چابهار تصریح کرد: از پرخوری و شکم پروری اجتناب شود، این بزرگ‌ترین موردی است که شهوت انسان را شعله‌ور می‌کند و تنبلی را در عبادات بوجود می‌آورد، تلاوت قرآن، ذکرالله و حلقه‌های دینی را بر خود لازم بدانیم، جوانان سعی کنند از بازهای بیهوده پرهیز کرده و مواظب باشند ارزش این روزها را با سرگرمی از دست ندهند، حضور در مساجد را بر خود لازم بدانیم، صدقه و غذا دادن مساکین و فقرا را جدی بگیریم، چون یکی از فلسفه‌های روزه یادآوری به احوال فقراست، صدقه را از همسایه‌های فقیر خود شروع کنیم.
اگر توان اعتکاف در تمام ایام رمضان را نداریم، اعتکاف عشر اخیر را جزو برنامه‌های عبادی این ماه قرار دهیم که ثواب بیشماری دارد، بیست رکعت نماز تراویح که از سنت‌های مهم و خاص این ماه مبارک است لازم گرفته شوند، سعی کنیم این نمازها را پشت سر یک حافظ کل قرآن مجید ادا کنیم، ختم کلام الله مجید را در نمازهای تراویح در تمام مساجد احیا و زنده نگه‌داریم، از گناهان و معصیت‌های یازده ماه سال توبه کنیم و با خداوند عهد کنیم که دیگر سمت گناه و معصیت حرکت نکنیم.
مولوی ملازهی توصیه کرد: اهالی خانه خود را تشویق به عبادت کرده و تماشای تلویزیون و برنامه‌های بیهوده تلویزیونی و ماهواره‌ای را تعطیل کنند، در حد توان نیازهای خانه خود را برآورده کنیم و با اهالی خانه خوش اخلاق باشیم، سیره نبوی و زندگانی صحابه و اهل‌بیت را در مقطعی از روز مطالعه و یا با خانواده و دوستان آن‌ها را مذاکره کنیم، نماز تهجد و پاس داشتن حصه‌ای از شب را لازم بگیریم، از جلسه غیبت، دروغ و بیهوده که متاسفانه در شب‌های رمضان مرسوم گردیده دوری کنیم، این شب‌ها را با یاد و عبادت الهی زنده نگه‌داریم، مسلمان رمضانی نباشیم، سعی کنیم این برنامه‌های عبادی غیر از رمضان نیز تداوم داشته باشد.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.