به گزارش ایرنا دکتر عیسی کلانتری در سفر به استان سیستان و بلوچستان در نشست کارگروه تالاب بین المللی هامون اظهار داشت: در جنوب سیستان و بلوچستان و منطقه مکران طرح جامع توسعه وجود دارد و حاکمیت هم به این نتیجه رسیده که این منطقه باید توسعه یابد و سرمایه گذاری ها بیشتر شود.
وی گفت: شمال استان به ویژه منطقه سیستان از اوایل انقلاب به دلایل خاص مورد توجه دولت وقت بوده و در حال حاضر نیز باید باشد اما به دلیل بی برنامگی دچار مشکلات زیادی شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در زمان مرحوم رفسنجانی طرح توسعه سیستان ارائه شد و سازمان عمران سیستان نیز به همین دلیل به وجود آمد و سازمان برنامه هم موظف شد آن را دنبال کند اما هیچگاه جامه عمل نپوشید.
وی با اشاره به اینکه هامون، توسعه، مردم و گرد و غبار در یک پکیج قرار دارند، بیان کرد: در این منطقه پول زیادی هزینه شده اما بی هدف خرج شده تا جایی که 850 میلیون دلار پول برای 46 هزار هکتار پرداخت شده که فقط گل و لای مهار کردیم یعنی هکتاری 19 هزار دلار بوده در حالی که کالیفرنیا باغ پسته هکتاری 10 هزار دلار است.
دکتر کلانتری گفت: سال گذشته با وجود اینکه آبی وجود نداشت بخشی از طرح 46 هزار هکتاری آماده بهره برداری بود یعنی پول را هدر داده ایم بدون اینکه عایدی داشته باشد و تنها دلیلش این بود که برنامه درستی نداریم.
وی افزود: من به وزیر کشور و دکتر نوبخت پیشنهاد دادم سازمان عمران سیستان را درست احیا کنیم و قبول کردند اما این برنامه کجاست همه باید جزئی از این برنامه باشند.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: دریاچه ارومیه به دلیل توسعه بی رویه کشاورزی خشکید اما 6 ماه دانشگاه صنعتی شریف با 670 نفر که 73 نفر آنان خارجی بودند برنامه ریزی کردند و برنامه راهبردی اجرای دریاچه ارومیه که تمامی مسائل اجتماعی، فنی، کشاورزی، محیط زیست، صنعت و غیره در آن دیده شده بود را در غالب یک پکیج اجرا کردند درحالی که نماینده ها فریادشان یه آسمان رفت تصمیم گرفته شد سدهای نیمه تمام به همان صورت باقی بمانند و سد نازگلی در قالب یک برنامه جامع که سه سال پیش 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده در پیشرفت 60 درصدی خوابانده شد و سد سیمین رود و سد باران رود نیز که حدود 300 میلیارد تومان خرج شده بود، باید تعطیل شوند و امروز دریاجه ارومیه دوباره احیا می شود چون یک برنامه ریزی منسجم دارد و تحت هیچ فشاری نیست.
وی اظهار داشت: برای احیای تالاب هامون هیچ برنامه ای وجود ندارد چه برسد به منطقه سیستان، سیستان را باید پیوسته بدانیم هامون و تالاب سیستان بخشی از زندگی مردم است و اگر پولی که در پنج سال گذشته برای این منطقه هزینه شده درست خرج می شد تمام مشکلات سیستان حل می شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سیستان سرانه به ازای هر کشاورز 400 میلیون تومان هزینه شده یعنی 850 میلیون دلار در حالیکه کل پولی که برای دریاچه ارومیه تاکنون خرج شده چهار هزار میلیارد تومان است که امسال هم اگر خرج شود 80 درصد کل هزینه خرج شده و بقیه هزینه های جاری است.
وی گفت: واقعا باید برای این استان تصمیم جدی تری گرفت و منسجم عمل کرد زیرا تیکه تیکه عمل کردن مشکلی را حل نمی کند.
کلانتری بیان کرد: سیستان و بلوچستان دانشگاه ها و نیروهای خوبی دارد و اگر همچنان در این زمینه مشکل و کمبودی وجود دارد ما به کمک دانشگاه سیستان و بلوچستان و زابل می آییم تا برنامه منسجم و یکپارچه ای بدهند آنگاه می توانیم پیش بینی کنیم زمانی که خشکسالی وجود دارد یا زمانی که آب هست چه کارهایی باید انجام داد.
وی گفت: اولین اولویت در سیستان مهار گرد و غبار است و از 820 میلیون مترمکعب سهمیه آن هیرمند 60 میلیون به مهار ریزگردها و تالاب تخصیص داده شده است.
وی افزود: 460 میلیون متر مکعب به کشاورزی اختصاص داده شده در حالیکه در بادها و طوفان های سیستان محصول کشاورزی به عمل نمی آید و در این زمینه خود استان باید وارد عمل شود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: اشکالاتی که در دولت داشتیم این بود که از صندوق بدون هیچگونه برنامه ای پول برداشت و هزینه شده که دستاوردش این بوده که امروز پروژه ها نیمه تمام مانده و کشاورزی سیستان یه هیچ جایی نرسیده و درآمد مردم به دوتا نی تالابی که یکماه آب رسیده وابسته است این چه برنامه ریزی و پول خرج کردنی است پس پول وجود دارد اما بد و بی هدف خرح می کنیم باید اول تکلیف یکپارچگی توسعه سیستان مشخص شود و آقای توبخت و رحمانی فضلی تکلیفشان را روشن کنند.
وی اظهار داشت: در سیستان انسجامی در کار وجود ندارد و هرکسی طبق دلخواه خودش هرکاری می خواهد انجام می دهد در حالیکه باید دایک و آبهای دایک های مرزی پیش بینی شود، هامون و تالابش و ریزگرد پیش بینی شود، توسعه کشاورزی و صنعت مشخص شود در حالیکه یک سوء مدیریت و بهم ریختگی مدیریت در توسعه سیستان کاملا واضح است.
کلانتری گفت: سال 72 پیشنهاد سازمان عمران داده شد اما چیزی از آن در نیامد پول هم زیاد خرج شد اما برنامه ریزی منسجم وجود ندارد اگر هم برنامه ریزی وجود دارد نشان دهید تا برمبنای آن جلو برویم موفقیت در ارومیه به دلیل این بود که بر مبنای برنامه پیش روی کردیم.
وی با بیان اینکه پول باید بر مبنای برنامه پرداخت شود افزود: اگر برنامه ای وجود ندارد ضربتی ظرف سه ماه تهیه و مجری گذاشته شود زیرا در چهار، پنج سال گذشته در زابل حداقل یک و نیم میلیارد دلار خرج شده اما عایدی نداشته و همه مصیبت ها سرجایشان باقی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: باید برنامه منسجم حفظ و توسعه سیستان را با هم پیش ببریم چون جدا فایده ندارد و بدون برنامه منسجم پول خرج کردن هدر دادن است.
وی گفت: جمهوری اسلامی در این منطقه پول زیادی خرج کرده و رئیس جمهوری توجه خاصی به سیستان و بلوچستان دارند.
به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در صدر هیاتی متشکل از رئیس مرکز برنامه بودجه ارزیابی عملکرد و فناوری اطلاعات، سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد مقابقله با پدیده گرد و غبار چهارشنبه شب وارد زاهدان شد و در نشست کارگروه تالاب بین المللی هامون با حضور اعضای این کارگروه و نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی شرکت کرد.
دکتر کلانتری صبح امروز عازم سیستان شد و از تالاب هامون بازدید کرد.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.