حبیب الله دهمرده عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تالاب بین المللی هامون در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بسته ای برای دریافت حق آبه هیرمند و خریداری آب به نرخ جهانی از افغانستان در حال طراحی است که در اسرع وقت عملیاتی می شود.
وی با بیان اینکه کشور افغانستان بشدت به ترانزیت، راه آهن، گاز و برق ایران نیازمند است اظهارداشت: احداث پروژه های مهم گاز، راه آهن و نیروگاههای بادی در منطقه سیستان در حال انجام است و به زودی راه اندازی می شود.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای پایداری آب در منطقه سیستان سه طرح مهم آب های ژرف، انتقال آب از دریای عمان و تخریب و رسوب گذاری در حال پیگیری است که تاکنون آزمایشات آب های ژرف پاسخ داده است.
وی خواستار مذاکره جدید برای خرید آب از کشور افغانستان شد و افزود: بر اساس معاهده بین المللی، افغانستان باید 820 میلیون مترمکعب حق آبه را به صورت رایگان در اختیار ایران قرار دهد و باقی مانده نیاز آبی سیستان به هر میزان بر اساس قیمت جهانی از افغانستان خریداری و به موازات آن به کشور افغانستان گاز، برق و ترانزیت داده شود.
دهمرده تصریح کرد: تنها راه اساسی برای پایداری آب در سیستان تعریف همین بسته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اتفاق هیات همراه از پروژه طرح نهالکاری هامون برای مقابله با پدیده گرد و غبار و اسکله صیادی تخت عدالت واقع در هامون پوزک بازدید کردند.
در این بازدید رئیس مرکز برنامه، بودجه، ارزیابی عملکرد و فناوری اطلاعات، سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار این سازمان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور را همراهی کردند.
7317 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.