رسول راشکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیلاب ورودی غیر قابل کنترل کشور افغانستان به منطقه سیستان منازل مردم روستای داشک هیرمند را فراگرفت.
وی ادامه داد: این روستا که داری 12 خانوار هستند در شهرک صنعتی هیرمند اسکان داده شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: ساکنان این روستا با توجه به هشدارهای داده شده وسایل منازل خود را پیش از سیلاب به مکان امنی انتقال داده بودند.
وی تصریح کرد: نیروهای هلال احمر در منطقه سیستان در آماده باش کامل قرار دارند تا در کمترین زمان ممکن خدمات را به سیل زدگان ارائه دهند.
به گزارش ایرنا سیلاب های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است.
این سیلاب ها پس از بارندگی های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آب شدن برف های کوههای هندوکش در بالا دست این رودخانه از جمعه شب سیلاب شدت بیشتری گرفته است.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.
رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما از رشته کوههای هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.
آب این رودخانه از 20 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.
سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.