وحید پورمردان شامگاه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: استان سیستان و بلوچستان بیش از دو دهه با خشکسالی روبرو بوده است، این خشکسالی ها تاثیر بدی بر پوشش گیاهی، حیات وحش و اقلیم این استان بر جای گذاشته است.
وی با اشاره به بارش های اخیر و همچنین سرازیر شدن سیلاب ها به این استان افزود: در سه سال اخیر شدت خشکسالی ها در منطقه سیستان و بلوچستان بیشتر شده است؛ در شمال استان، ورود آب به تالاب هامون را شاهد هستیم و در جنوب سیستان و بلوچستان، بارندگی های بسیار خوبی داشتیم که باعث پر شدن سدها و آبگیرهای سنتی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بارش هایی نیز که از سوی هیرمند صورت گرفته، این نوید را می دهد که علاوه بر ذخایر آبی برای تامین آب شرب در تالاب هامون و کارهایی که در منطقه انجام می دهیم برنامه های در دست اقدام برای احیای تالاب هامون را به خوبی مدیریت کنیم؛ مسیرهای ورودی به تالاب در حال لایروبی بوده و نزدیک به 20 تا 25 کیلومتر آب از شمال وارد تالاب هامون شده است.
وی بیان داشت: امیدواریم با مدیریت بهینه آبهای ورودی به استان، بتوانیم هم در تامین آب شرب، آب کشاورزی و هم احیای تالاب هامون به خوبی عمل کنیم و در بارندگی‌های هفته آینده نیز شاهد ورود آب بیشتری به منطقه سیستان و بلوچستان باشیم.
پورمردان در خصوص مدیریت منابع آب منطقه نیز گفت: شیب موجود در جنوب استان باعث شده که حجم زیادی از آب به دریا هدایت شود؛ پیشنهاد این است که بتوانیم در آن مناطق بندهایی را ایجاد و آب را به میزان بیشتری نگهداری کنیم تا به این طریق از هدر رفت آب در این منطقه جلوگیری شود؛ ورود حجم قابل توجه آب به این منطقه و همچنین مدیریت مناسب آن، زمینه رابرای جلوگیری از به خطر افتادن گونه در حال انقراض «گاندو» فراهم کند.
وی با اشاره به کانون های گرد و غبار در این استان گفت: مدیریت آب های ورودی از طریق هدایت آب به کانون های گرد و غبار علاوه بر تقویت گونه های گیاهی و بومی منطقه از جمله «گز گلدانی»، در تقویت بستر تالاب ها و هم تثبیت خاک منطقه نقش مهمی دارد؛ این کار هم اکنون در حال انجام است و ما تلاش می‌کنیم آبی که از مسیرها وارد می شود به سمت کانون های بحرانی و کانون های گرد و غبار هدایت شود.
پورمردان ادامه داد: این کار 2 حسن دارد، هم باعث تثبیت بستر تالاب و هم رسیدن آب به گونه های گیاهی منطقه از جمله گز گلدانی می شود- این گیاه مانند یک چتر خاک را نگه می‌دارد و مانع فرسایش خاک و تثبیت آن می شود-؛ ما باید با کاشت نهال های بومی منطقه، این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم.
وی در خصوص موضوع حقابه نیز گفت 820 میلیون مترمکعب آب حقابه سیستان و بلوچستان است که افغانستان باید در طول سال این میزان آب را به ایران بدهد؛ امیدواریم با تعهد آنها به دادن حقابه، مشکل آب استان در فصل های مختلف حل شود.
به گزارش ایرنا، خشکسالی های چند سال گذشته در منطقه سیستان و بلوچستان، مشکلات بسیاری را برای ساکنان و محیط زیست این منطقه ایجاد کرده است؛ بارندگی های اخیر در این استان این امید را ایجاد کرده که با مدیریت بهینه منابع آب موجود، بتوان بخشی از مشکلات ناشی از کم آبی این خطه را جبران کرد.
در پی سرازیر شدن آب از سمت افغانستان به ایران و رسیدن آن به هامون صابوری (تالاب بین المللی هامون)، امیدها برای مدیریت کانون های گرد و غبار و احیای این تالاب بین المللی افزایش یافته است.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.
رودخانه هیرمند از بلندی های «بابایغما» از رشته کوه های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از گذشت بیش از یک هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.
آب این رودخانه از 19 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سال ها سیلاب های جزیی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شود که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.
سیام**3050** 1055
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.