به گزارش ایرنا، براساس توافقنامه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان شرکت« IPGL »به مدیر عاملی 'آرون کومار گوپتا' به عنوان اپراتور بندر چابهار مسئولیت تخلیه و بارگیری، تامین تجهیزات و بازاریابی را بر عهده دارد.
حضور هند در چابهار پس از معافیت این بندر از تحریم های آمریکا می تواند منجر به توسعه اقتصادی افغانستان، تکمیل زیرساخت ها و رونق حمل و نقل در سیستان و بلوچستان را در پی داشته باشد.
توافقنامه چابهار موجب تسهیل ترانزیت کالاها بین کشورهای هند و افغانستان می شود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورهای منطقه دارد.
موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهوری ایران، افغانستان و نخست وزیر هند رسید.
پس از تصویب این توافقنامه در دولت های جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان بخش اجرایی آن وارد کارگروه های تخصصی شد که نخستین نشست آن 2 ماه گذشته در تهران برگزار شد.
صبح روزگذشته/دوشنبه/همزمان با برگزاری نخستین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار، دفتر شرکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) کشور هند افتتاح و رسما اپراتوری این شرکت در بندرشهیدبهشتی آغاز شد.
در این نشست مباحث تخصصی درباره تعرفه های مرزی سه کشور، چگونگی فعال سازی ریل و مبادلات گمرکی، فرآیند حمل بار و سایر مباحث بحث و تبادل نظر شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار گفت: قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بین این اداره کل و شرکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) که امضا شده به توسعه تجارت، ترانزیت و حمل و نقل کمک شایانی می کند.
بهروز آقایی افزود: تشکیل این کمیته از اهداف و برنامه های نشست شورای هماهنگی 'موافقتنامه چابهار' است و به منظور بررسی کارشناسی شناخت و رفع موانع و مشکلات زیربنایی در توسعه حمل و نقل چند وجهی و ارائه خدمات لجستیکی و توسعه همکاری های منطقه ای، تسهیل فرآیندها و قوانین و مقررات و تسهیل زمینه فعالیت بخش های خصوصی با ارائه مشوق های ویژه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی گفت: بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و درافت مناسب منفی 16 و نیم متر قابلیت پهلوگیری هر نوع کشتی بزرگ سوپرپاناماکس بالای 100 هزار تن را دارد و دارای تجهیزات پیشرفته برای تخلیه و بارگیری است.
رئیس‌ ترانزیت و تسهیلات تجارتی افغانستان نیز گفت: بندر چابهار فرصت های بازرگانی را توسعه می دهد و موجب توسعه تجارت افغانستان می شود.
سید یحیی اخلاقی افزود: بندر چابهار می تواند باعث افزایش رفاه افغانستان و همچنین سایر کشورهای همجوار شود و به نوعی برای همه کشورهای همجوار نفع دارد.
وی ادامه داد: دولت افغانستان تلاش می کند تجارت و ترانزیت خارجی اش را از طریق روش های مختلف ترانزیتی با محور قراردادن بندر چابهار توسعه دهد.
مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان نیز خاطرنشان کرد: چابهار نقطه ارتباطی بسیار خوبی بین ایران، جنوب اوراسیا، هند و افغانستان است.
دیپاک میتال افزود: اجرایی سازی توافقنامه بین المللی چابهار با هدف توسعه تجاری و بازرگانی دریایی می تواند منجر به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی شود.
وی نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان در بندر چابهار را یک رویداد تاریخی و به یادماندنی عنوان و خاطرنشان کرد: بندر چابهار دروازه ملل و نقطه ارتباطی بسیاری از کشورهای منطقه است.
مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان ادامه داد: در کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار برنامه ریزی لازم خواهد شد تا این سه کشور نقش مناسبی در حمل و نقل و لجستیک منطقه داشته باشند و به نوعی تعیین کننده نقش موثر سه کشور در توسعه تجاری و بازرگانی دریایی است.
رئیس برنامه های وزارت حمل و نقل افغانستان نیز گفت: بندر چابهار برای افغانستان اهمیت قابل توجهی در زمینه تجارت و روابط چند جانبه اقتصادی دارد و استفاده از ظرفیت های آن باعث تحول مثبت کشورهای منطقه می شود.
عبدالعلی فروغ بیان کرد: بندر چابهار افغانستان را به آسیای میانه متصل می کند.
وی با بیان اینکه هیچ چیز به اندازه تجارت و روابط 2 جانبه و چند جانبه اقتصادی، باعث تحول مثبت در کشورها نمی شود، تصریح کرد: بندر چابهار یکی از بنادر مهم و راهبردی در برنامه های توسعه اقتصادی دولت افغانستان محسوب می شود و نشست سه جانبه به لحاظ تکنیکی و بررسی جزئیات حایز اهمیت است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز خاطرنشان کرد: توافقنامه چابهار موجب تسهیل ترانزیت کالاها بین کشورهای هند و افغانستان، شناسایی مسیرهای اصلی تجارت دریایی و توسعه روابط اقتصادی کشورهای منطقه می شود.
محمدعلی حسن زاده افزود: توافقنامه چابهار در مجلس سه کشور ایران، هند و افغانستان به تصویب رسیده است و بخشی از قانون کشور ها به شمار می آید.
وی ادامه داد: انتخاب مسیر برای کالا، برنامه ریزی برای بازاریابی، چگونگی جذب تجار و نشان دادن فرصت و ظرفیت های موجود برای استفاده از بندر چابهار در زنجیره تامین از مهم ترین مسائل مورد بحث در نشست 2 روزه کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار است.
سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: این شهرستان یکی از نقاط مهم برای انجام سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و زیرساخت ها برای فعالیت اقتصادی و اشتغالزایی آماده است.
رحمدل بامری افزود: چابهار با موقعیت جغرافیایی مناسب دارای بندر و منطقه آزاد بوده و ظرفیت های بی نظیر آن در توسعه روابط اقتصادی و تجاری موثر است.
به گزارش ایرنا، هیات اقتصادی و سیاسی کشورهای هند، افغانستان و ایران از قسمت های مختلف بندر شهید بهشتی، تجهیزات و فرصت های سرمایه گذاری، تجاری و ترانزیتی بندر چابهار دیدن کردند.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.